کد خبر: ۵۸۸۷۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

عراقچی: اگر تحریم‌ها تشدید شود ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی بخواهیم ایران را ترک کنند

عراقچی با اشاره به بحران‌های ایجاد شده در افغانستان در طی یک دهه اخیر گفت: بحران را در افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند نه ما و خودشان (آمریکایی‌ها) باید هزینه‌هایش را بپردازند نه ایران.
آفتاب‌‌نیوز :
عباس عراقچی دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در طول ۴۰ سال گذشته ما پذیرای برادران و خواهران مهاجر خود از افغانستان بوده‌ایم. از کشورهای دیگر از جمله عراق و آذربایجان نیز به ایران آمدند و هر موقع مردم همسایگان ما با مشکلی روبرو شده‌اند ایران از برادران و خواهران خود پذیرایی کرده است. در حال حاضر بیش از سه میلیون شهروند افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که بر اساس برخی از برآوردها بیش از دو میلیون فرصت شغلی را در اختیار دارند و برآورد می‌شود که سالانه سه تا چهار میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌شود و آنها درآمدی را که در ایران کسب می‌کنند برای خانواده‌های خود در افغانستان می‌فرستند. بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز افغان در مدارس ما بر اساس حکم مقام معظم رهبری رایگان تحصیل می‌کنند که به طور متوسط هر دانش‌آموز ۶۰۰ یورو هزینه دارد. بیش از ۲۳ هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند. این آموزش‌ها هزینه دارد که برآورد می‌شود سالانه ۱۵ هزار یورو هزینه دارد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار افغانستانی در ایران از دفترچه خدمات درمانی برخوردار هستند. البته ما این اقدامات را با طیب خاطر انجام می‌دهیم ولی همانطور که گفتم این اقدامات برای ایران هزینه دارد و آنها هزینه‌های پنهانی چون سوبسید انرژی نیز برای ما دارند. البته نوش جانشان ولی وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند.

عراقچی اظهار کرد: من نمی‌خواهم با این سخنان نگرانی یا تنشی در بین این اتباع ایجاد کنم ولی می‌خواهم صحنه را ترسیم کنم. همانطور که آقای رئیس جمهور گفتند این موضوعات حدود هشت میلیارد یورو برای ایران هزینه دارد. اگر آمریکا بخواهد به سیاست‌های خود علیه ایران ادامه دهد، ممکن است که ما مجبور شویم که برخی از تصمیمات را در این زمینه بگیریم البته از نظر انسانی نمی‌خواهیم این کار انجام شود و تا آنجا که ممکن است این کار را نمی‌کنیم ولی همانطور که گفتم ممکن است در مقطعی با توجه به فشارها چنین کاری را انجام دهیم.

وی با اشاره به بحران‌های ایجاد شده در افغانستان در طی یک دهه اخیر گفت: بحران را در افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند نه ما و خودشان (آمریکایی‌ها) باید هزینه‌هایش را بپردازند نه ایران.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
0
6
اگر دولت افغانستان حمایت امریکا را داره چرا ما بایستی عده ای از انها را در داخل با این وضع موجود حمایت کنیم مگر امریکا نمیتونه هزینه آنها را پرداخت کنه که در ماهواره های بیگانه صحبت اقای عراقچی را ننگین بنامند مردم ایران راضی هستند با این تحریمهای کمرشکن هزینه 3 میلیون افغانی را ما پرداخت کنیم ؟اگر رافت اسلامی هم بود گذشت دیگه رافت و همدلی بایستی برای هموطنان خودمون باشه درک این حرف را مردم خودمون هم ندارند بابا 30ساله کمک کردیم دیگه نمیتونیم این کجایش ننگینه ننگین امریکا و دوستانش هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
0
5
دوستان فراموش نكنيد كه افغانها مى توانند به راحتى به امريكا سفر كنند ولى ما نمى توانيم با اين توصيف چه اشكالى داره اگه امريكا مسئوليت پناه دادن به انها را بپذيره
مراد
|
Germany
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
آنهایی که از ماندن افغان ها حمایت میکنند باید بدانند این به نفع هیچ کس نیست و از طرفی رفتن شان برای خودشان هم بهتر است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین