کد خبر: ۵۸۸۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
روحانی با دقت زیادی عمل کرده؛ توافق را ترک نکرده اما گام‌های ابتدایی را اعلام کرده است

وندی شرمن خطاب به ترامپ و هوک: امیدوارم آمریکا نخواهد ایران را برای ورود به جنگ تحریک کند/ پس از یکسال خروج از توافق هسته‌ای چه چیزی بدست آوردید؟

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال کشورمان تصریح کرد که واشنگتن در طول یکسال خروج از برجام هیچ دستاوردی نداشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
وندی شرمن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در گفت‌وگو با شبکه پی بی اس در پاسخ به این سوال که آیا قصد آمریکا تحریک ایران برای آغاز یک جنگ است، گفت: من امیدوارم که آمریکا نخواهد ایران را تحریک کند تا این کشور توافق هسته‌ای را کنار بگذارد یا ایران را برای ورود به یک درگیری منطقه‌ای تحریک کند.

شرمن ادامه داد: در حقیقت رییس جمهور روحانی با دقت بسیار زیادی عمل کرده است . توافق را ترک نکرده اما گام‌های ابتدایی را اعلام کرده است. لطفا اجازه ندهید وضعیت را بدتر کنیم.

این مقام پیشین آمریکایی گفت: من امیدوارم که دولت ترامپ رویکرد خود را سنجیده باشد و من از برایان هوک (نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران) و دولت ترامپ سوال می‌کنم که آن‌ها پس از یکسال خروج از توافق هسته‌ای چه چیزی بدست آوردند؟ ما شاهد رفتارهای شرارت‌بار بیشتری در خاورمیانه هستیم نه کمتر. آمریکایی‌ها هنوز در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

شرمن در ادامه با تکیه بر ادعاهای واهی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شد: دولت همچنین ایران را به مسیری بازگردانده است که ممکن است برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش کند، دقیقا همان چیزی که ما مانع از وقوع آن شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اساسا ایران باید بالاتر از سطح 3.67 درصد اورانیوم غنی‌سازی کند و مشکل ایران با نقطه‌ای که در حال حاضر در آن قرار دارد، چیست؟ اظهار داشت: ایران از این‌که اورانیوم را در سطح 3.67 درصد غنی‌سازی کند بسیار خرسند است. البته به این شرط که برنامه جامع اقدام مشترک به قوت خود باقی بماند و شما می‌دانید که این محدودیت‌ها برای مدت محدودی تعیین‌ شده‌اند. این محدودیت‌ها دست کم برای 15 سال اعمال می‌شوند و آن‌ها نمی‌توانند در طول این مدت بیش از حد تعیین شده برای ذخیره (اورانیوم) فراتر رود. آن‌ها نمی‌توانند بیش از 3.67 درصد غنی‌سازی کنند.

مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد آمریکا افزود: اما حتی پس از این محدوده زمانی نیز محدودیت‌هایی برای فعالیت هسته‌ای ایران وجود دارد و گسترده‌ترین نظارت و بازرسی‌ها از ایران انجام می‌شود.

شرمن در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نماینده ایران در سازمان ملل مبنی بر این‌که اگر تهران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود بیش از 3.67 درصد اورانیوم غنی‌سازی خواهد کرد و این‌که آیا اروپایی‌ها می‌توانند در چارچوب برجام این منافع اقتصادی را برای ایران فراهم کنند، بیان کرد: از نظر من این کار بسیار سخت است؛ چرا که فکر می‌کنم تحریم‌های اقتصادی ثانویه آمریکا اینگونه است که شما با بانک مرکزی ایران تعامل کنید نمی‌توانید با یک بانک آمریکایی همکاری داشته باشید. این تحریم‌ها به شدت قدرتمند هستند و صراحتا باید بگویم که هر شرکتی در جهان تجارت با بانک آمریکایی را به تعامل با بانک مرکزی ایران ترجیح می‌دهد.

وی همچنین تصریح کرد: درباره تحریم‌های نفتی نیز با توجه به این‌که دولت تلاش می‌کند صادرات نفت ایران را در سراسر جهان به صفر برساند باید گفت که این تحریم‌ها بسیار قدرتمند هستند. البته آمریکا باید درباره آنچه انجام می‌دهد بسیار دقت کند. اگر ما بیش از اندازه از این تحریم‌ها استفاده کنیم، دیگران خواهند گفت که دیگر از دلار به عنوان ارز جهانی استفاده نخواهد کرد.

این مقام پیشین آمریکا گفت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که از نظر من تاکتیک‌هایی وجود دارد، اما نمی‌توان آن را یک استراتژی تلقی کرد و به طور قطع یک استراتژی منسجم است. اگر ما نگاهی به کره شمالی و ونزوئلا بیندازیم یا اگر به این نگاه کنیم که چگونه با چینی‌ها و اویغورها رفتار می‌کنیم خواهیم دید که استانداردهای کاملا متفاوتی هستند.

وی در ادامه‌ی این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی به خاورمیانه در پاسخ به آنچه تحرکات ایران در منطقه برای حمله به آمریکا و منتقدان‌اش خوانده شده است و این‌که این امر نشان می‌دهد که ایران رفتارش را تغییر نداده، خاطر نشان کرد: ما هرگز نگفته‌ایم که توافق قرار است رفتار ایران در منطقه را تغییر دهد. آنچه ما گفتیم این است که باید سلاح هسته‌ای را از روی میز برداریم؛ بنابراین توافق اقدامات‌ ما، اقدامات شرکا و اقدامات منتقدان‌مان را در منطقه را تعیین نخواهیم کرد.

شرمن در پاسخ به این سوال که به نظر می‌آید ایرانی‌ها در انتظار پایان دولت ترامپ هستند واین‌که اگر یک دموکرات در انتخابات 2020 پیروز شود آیا او به توافق هسته‌ای باز می‌گردد؟ بیان کرد: من فکر می‌کنم که تمام کاندیداهای دموکرات آن طور که مطلع هستند اعلام کردند که به توافق بازخواهند گشت، اما همانند هر مذاکرات کنترل تسلیحاتی شما معمولا یک توافقی تکمیلی خواهید داشت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شب گذشته  دستور خصمانه دونالد ترامپ مبنی بر تحریم بخش آهن، فولاد، مس و آلومینیوم ایران را ابلاغ کرد.

این در حالی است که سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ساعتی پیش از آن گفته بود: هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را به خروج از برجام یا نقض این توافق متهم کند چرا که همه اقدامات ایران از جمله اقدامات اتخاذ شده امروز در قالب برجام بوده است. ما تاکنون از برجام خارج نشده‌ایم اما خروج از این توافق را در دستورکار قرار داده‌ایم و این خروج مرحله به مرحله خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین