کد خبر: ۵۸۸۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

دونالد ترامپ: هیچ کس از آزمایش موشکی کره شمالی خوشحال نیست/سئول: اقدام پیونگ‌یانگ اعتراضی بود

رییس جمهور آمریکا اظهار کرد: هیچ کس از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی خوشحال نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واکنش به گزارشهای اخیر در مورد پرتاب آزمایشی دو موشک از سوی کره‌شمالی خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت‌، مقامهای آمریکایی "با جدیت فراوان" در حال‌ بررسی پرتاب "این موشک‌های کوتاه برد" هستند.

او در ادامه‌ به خبرنگاران گفت‌: هیچ کس از این موضوع خوشحال نیست.

ترامپ در ادامه صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: ما باید ببینیم که چه اتفاقی می افتد. می دانم که آنها می‌خواهند مذاکره کنند، ولی فکر نمی‌کنم که آنها برای مذاکره آماده باشند.

این پرتاب‌های موشکی از جانب کره شمالی ساعاتی بعد از آن در روز پنجشنبه‌ صورت گرفت که استفن بیه‌گون ، نماینده ویژه‌ آمریکا برای کره شمالی به منظور مذاکراتی با مقامات کره جنوبی وارد شهر سئول شده بود.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ظاهرا کره شمالی در این اقدام خود دو موشک کوتاه برد در روز پنجشنبه‌ شلیک کرده است.

مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی نیز این اقدام کره شمالی را یک اقدام "اعتراضی" توصیف کرد.

بر طبق بیانیه ارتش کره جنوبی این موشک‌ها از منطقه کوسانگ واقع در استان پیونگان شمالی در خاک کره شمالی پرتاب شده اند و به ترتیب مسافت‌های ۲۷۰ و ۴۲۰ کیلومتر را به سمت شرق  بر فراز کره شمالی طی کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز (جمعه‌) گزارش کرد، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی "به هدایت آزمایش‌های تسلیحاتی در روز پنجشنبه‌ کمک کرده" و "نسبت به تدابیر مختلف برای حملات دوربرد اطلاع پیدا کرده است". با این حال در این گزارش عنوان نشد که چه نوع موشک‌هایی برای این آزمایش استفاده شده‌اند.


در ‌عین ‌حال روزنامه‌ دولتی رودونگ سینمون کره شمالی نیز در شماره‌ای که اخیرا در پیونگ یانگ منتشر کرد، تصاویری را منتشر کرده که در آن کیم جونگ اون همراه با دوربین و لبخندی بر صورتش بر شلیک سلاح‌های توپخانه‌ای و همچنین چیزی که به نظر یک موشک بالستیک کوتاه برد شلیک شده از یک پرتابگر است، نظارت می‌کند.

روزنامه‌ رودونگ سینمون در تصاویری که منتشر کرد نشان داد که کره شمالی برای پرتاب‌های موشکی اخیرش از یک پرتابگر مجهز به زنجیرهای متحرک بهره برده است، در حالی که در آزمایش موشکی قبلی که روز شنبه صورت گرفته بود، از یک پرتابگر چرخ‌دار استفاده کرده بود.

رئیس جمهور کره جنوبی همچنین در اظهاراتی از کره شمالی خواست، از دست زدن به اقداماتی که برای دیپلماسی مانع ایجاد می‌کند، خودداری کند. مون جائه این در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی کی.بی.اس عنوان کرد، سئول گزینه های مختلف را برای کمک به احیاء مذاکرات با کره شمالی از جمله اعطای کمک‌های غذایی به پیونگ یانگ و تلاش برای برگزاری چهارمین نشستش با کیم جونگ اون، بررسی می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی پیشتر اعلام کرد، که پرتابهای موشکی اخیر کره شمالی "بسیار نگران‌کننده" و برای تلاشها برای بهبود روابط بین دو کره و کاهش تنشهای نظامی در شبه جزیره کره زیانبار هستند.

همچنین هان تائه سونگ، سفیر کره شمالی نیز در اظهاراتی در شهر ژنو، تحریمهای اقتصادی علیه کره شمالی را "جنایت" توصیف کرد.


ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین