کد خبر: ۵۸۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

از اعزام ناو جنگی و سیستم دفاع هوایی پاتریوت به خلیج‌فارس تا استقرار بمب‌افکن بی‌۵۲ در قطر| آمریکا به دنبال چیست؟

هفته گذشته ناو هواپیمابر آمریکایی آبراهام لینکلن به خلیج فارس اعزام شد. آمریکا همچنین چهار بمب‌افکن مدل بی۵۲ را به پایگاه نظامی این کشور در قطر فرستاده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مقام‌های ایالات متحده همزمان با افزایش تنش‌ میان ایران و آمریکا گفته‌اند یک ناو جنگی و سیستم دفاع هوایی موشکی پاتریوت را به منطقه اعزام می‌کنند.

ناو جنگی یواس‌اس آرلینگتون که برای انتقال هواگرد و وسایل نقلیه آبی‌خاکی استفاده می‌شود به ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن می‌پیوندد.

از اعزام ناو جنگی و سیستم پاتریوت به خلیج‌فارس تا استقرار بمب‌افکن بی‌۵۲ در قطر| آمریکا به دنبال چیست؟

این کشور گفته است این اقدامات در پاسخ به تهدیدهای احتمالی از سوی ایران علیه منافع آمریکا صورت گرفته است. آمریکا اطلاعات چندانی درباره ماهیت این تهدیدها منتشر نکرده اما ایران این ادعاهای آمریکا را بی‌اساس خوانده است.

ایران، هدف آمریکا را ارائه "اطلاعات قلابی" مانند آنچه که موجب حمله این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ شد، خوانده و گفته است اعزام این تجهیزات نظامی به منطقه بخشی از جنگ روانی دولت آمریکا است.

از اعزام ناو جنگی و سیستم پاتریوت به خلیج‌فارس تا استقرار بمب‌افکن بی‌۵۲ در قطر| آمریکا به دنبال چیست؟

استقرار چهار بمب‌افکن بی‌۵۲ آمریکا در قطر

همچنین چهار بمب‌افکن مدل بی۵۲ متعلق به آمریکا در پایگاه نظامی این کشور در قطر فرود آمده‌اند.

از اعزام ناو جنگی و سیستم پاتریوت به خلیج‌فارس تا استقرار بمب‌افکن بی‌۵۲ در قطر| آمریکا به دنبال چیست؟

این هواپیمای غول‌پیکر که به "ترسناک‌ترین هواپیمای قرن ۲۰" معروف است، در پی افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن به خاورمیانه ارسال شده است.

هفته گذشته نیز ناو هواپیمابر آمریکایی آبراهام لینکلن به خلیج فارس اعزام شد که البته بعدتر مشخص شد این ناو براساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده قرار بوده به این منطقه بیاید.

هواپیمای بی۵۲ بیش از ۶۰ سال است که در نیروی هوایی آمریکا استفاده می‌شود، از جنگ ویتنام تا جنگ اول خلیج فارس و افغانستان و عراق. قرار است این جنگنده تا سال ۲۰۴۴ همچنان مورد استفاده قرار بگیرد.

در وصف این پرنده‌ها گفته شده: "هر زمان که ایالات متحده می‌خواهد پیغامی بفرستد، این پرنده‌ها را به پرواز در می‌آورد". کاپیتان مک‌کیب، از نیروی هوایی آمریکا می‌گوید: "این هواپیما نماد قدرت آمریکاست و هر جای عالم که با این هواپیما برویم، مردم متوجه حضور آن خواهند شد".

در زمانه پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین و جنگ سایبری این پرنده فلزی قدیمی که سه سال پس از جنگ جهانی اول ساخته شده همچنان یکی از اهرم‌های آمریکا است.کاپیتان رایان الن می‌گوید "در زمان جنگ هنگامی که جنگنده اف۱۶ به کشوری می‌رود، اتفاق مهمی افتاده است. اما وقتی بی۵۲ به آنجا می‌رود، آن موقع دیگر شرایط کاملا تغییر خواهد کرد."

از اعزام ناو جنگی و سیستم پاتریوت به خلیج‌فارس تا استقرار بمب‌افکن بی‌۵۲ در قطر| آمریکا به دنبال چیست؟

این هواپیما امکان پرواز با سرعتی در حدود ۱۰۴۷ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۱۵۲۴۰ را دارد. یک هواپیمای مسافربری معمولی می‌تواند در حدود ۱۰۶۶۸ ارتفاع بگیرد.این پرنده با قابلیت دریافت سوخت در آسمان، امکان پرواز طولانی مدت را در آسمان دارد و در دوران جنگ سرد "چتر اتمی" برای ایالات متحده ایجاد کرده بود.

***

توسط شرکت بوئینگ برای نیروی هوایی آمریکا طراحی و ساخته شده است

اولین پرواز در سال ۱۹۵۲ و از سال ۱۹۵۵ در اختیار ارتش قرار گرفت

در کل ۷۴۴ فروند هواپیمای نوع بی-۵۲ ساخته شد

آخرین مدل آن (B-52H) نیز در سال ۱۹۶۲ به ارتش آمریکا تحویل داده شداز اعزام ناو جنگی و سیستم پاتریوت به خلیج‌فارس تا استقرار بمب‌افکن بی‌۵۲ در قطر| آمریکا به دنبال چیست؟

۸۵ مدل از این هواپیما همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد

طراحی جهت حمل بمب اتمی، اما تاکنون در هیچ جنگی از قابلیت اتمی آن استفاده نشده

خدمه پنج نفر، شامل: فرمانده هواپیما، ‌خلبان، مسئول رادار، ناوبر و افسر جنگ الکترونیک

طول بال ۵۶.۴ متر و طول هواپیما ۴۸.۵ متر، ارتفاع ۱۲.۴ متر و وزن آن ۸۳ هزار کیلوگرم

امکان پرواز بدون سوخت‌گیری هوایی ۱۴ هزار کیلومتر(۳۵ ساعت)

نوع بی-۵۲اچ آن قادر به حمل ۲۰ موشک نوع کروز است

بیش از یک‌ونیم دهه پرواز بی-۵۲ بر فراز افغانستان

تاریخچه استفاده در جنگ‌ها

بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ در جنگ ویتنام

در ۱۹۶۲ در بحران موشکی کوبا

در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ حدود چهل درصد کل بمب‌های نیروهای ائتلاف توسط بمب‌افکن‌های بی-۵۲ شلیک شد

در سال ۱۹۹۶ دو عدد بی-۵۲ با استفاده از ۱۳ موشک کروز هواپایه ای‌جی‌ام-۸۶ به نیروگاه برق و مراکز مخابراتی بغداد حمله کردند

هم‌اکنون همچنان در افغانستان از این هواپیما استفاده می‌شود

از اعزام ناو جنگی و سیستم پاتریوت به خلیج‌فارس تا استقرار بمب‌افکن بی‌۵۲ در قطر| آمریکا به دنبال چیست؟

آمریکا چه می‌گوید؟

روز جمعه، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا گفت که خواهان درگیری با ایران نیست اما افزود ایالات متحده "آماده است تا از نیروهای آمریکایی و منافعش در منطقه دفاع کند." وزارت دفاع آمریکا گفته است فعالیت‌های ایران در منطقه را "به دقت زیر نظر دارد."

پنتاگون گفته است سیستم پاتریوت که توان مقابله با موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و هواپیماهای پیشرفته را دارد به منطقه فرستاده شده است.

مقام‌های آمریکا گفته‌اند ناو جنگی یواس‌اس آرلینگتون از مدت‌ها پیش قرار بوده به منطقه فرستاده شود و این کار اکنون پیش از موعد صورت می‌گیرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این گفته بود هدف از این کار فرستادن "پیامی روشن" برای ایران است که "هر گونه حمله به منافع آمریکا یا متحدان این کشور با نیرویی بی‌امان روبرو خواهد شد."

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران هم در پاسخ به آقای بولتون او را "فاقد فهم نظامی و امنیتی" خواند و گفت اظهارات او "بیشتر جنبه خودنمایی دارد."

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن که عازم منطقه است از کانال سوئز عبور کرده است.

در جدیدترین تحول، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده کاخ سفید شماره تماس با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را در اختیار سفارت سوییس گذاشته تا ایران در صورت تمایل بتواند تماس بگیرد.

ترامپ پیشتر برای گفتگوی تلفنی با ایران اظهار تمایل کرده بود.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین