کد خبر: ۵۸۹۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

معمای لاریجانی و یارانش

10 ماه مانده تا انتخابات مجلس یازدهم، محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و محمدرضا باهنر، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در اظهارنظرهایی جداگانه در اصفهان و تهران، به آخرین اقدامات و رویکردهای انتخاباتی دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا پرداخته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
نکته حایز اهمیت اما در این اظهارات آنجا بود که همزمان با سخنان صریح عارف در خصوص رویکرد غیرائتلافی اصلاح‌طلبان در این انتخابات و تاکید بر عدم‌ائتلاف با اعتدالی‌ها و اصولگرایان معتدل، برخلاف آنچه در جریان انتخابات مجلس دهم دنبال شد و در نهایت، بخشی از اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی نیز ازطریق «لیست امید» و با اتکا به پایگاه رای اصلاح‌طلبان راهی پارلمان شدند اما پس از ورود به «بهارستان»، ائتلاف‌شان با اصلاح‌طلبان را نقض کرده و به راه خود بازگشتند، باهنر نیز از تلاش خود و همفکرانش برای جذب شخص رییس مجلس و احتمالا نیروهای سیاسی نزدیک به او خبر داد.

تا اینجای کار البته ظاهرا گرهی در کار نیست، چراکه به‌ گفته عارف، احتمالا در فهرست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم جایی برای اعتدالیون و اصولگرایان مستقل وجود نخواهد داشت و در مقابل، چنانکه باهنر گفته، باتوجه به آغاز تلاش‌ها برای جذب مجدد لاریجانی به اردوگاه اصولگرایان، قاعدتا باید منتظر این باشیم که لاریجانی و همراهانش، سهمی از فهرست انتخاباتی اصولگرایان را به خود اختصاص دهند. اما واقعیت آن است که احتمالا ماجرا در عمل به این سادگی نخواهد بود، چراکه اولا همین دو روز قبل، بهروز نعمتی، یکی از دو نماینده نزدیک به علی لاریجانی در جمع لیست امید تهران، در اظهارنظری از احتمال «تکرار ائتلاف امید» سخن گفته و در ثانی، فارغ از تمایل جدی جریان نزدیک به رییس مجلس برای همراهی انتخاباتی با اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد همنشینی برخی چهره‌ها و طیف‌های اصولگرا همچون پایداری‌ها با لاریجانی و همفکرانش، امری دشوار باشد. 

به بیان دیگر، اگرچه باتوجه به تجارب اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس دهم، امکان تکرار ائتلاف امید به نظر بعید می‌رسد، همنشینی لاریجانی و نزدیکانش با اصولگرایانی همچون اعضای جبهه پایداری نیز چندان قابل ‌تصور نیست. هرچند باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که باتوجه به قانون اخیر مجلس در خصوص عدم امکان نامزدی نمایندگان در 3 دوره متوالی، اگر این مصوبه به تایید شورای نگهبان رسیده و تبدیل به قانون شود، اساسا دیگر نه علی لاریجانی امکان شرکت در انتخابات مجلس را خواهد داشت، نه حتی برخی چهره‌های نزدیک به او همچون کاظم جلالی و علاءالدین بروجردی.

**عارف: برخی نمایندگان وظیفه خود را نمی‌دانند
با تمامی این اوصاف اما آنچه در سخنان روز گذشته عارف و باهنر مورد تاکید قرار گرفت، تنها مباحث انتخاباتی نبود. محمدرضا عارف که در جمع انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان سخنرانی می‌کرد، به صحبت‌های برخی دانشجویان در مورد وعده‌هایی که در انتخابات 94 ازسوی نامزدهای اصلاح‌طلب و اعضای «لیست امید» مطرح شده بود، پاسخ داد و در این رابطه گفت: اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، باید تاکید کنم که بسیاری از نمایندگان وظایف خودشان را نمی‌دانند. 

ممکن است با این نیت بگویند اگر نماینده این شهر شوم، در طول 4 سال می‌توانم همه مشکلات شهر را حل کنم اما وقتی که به مجلس راه می‌یابند، متوجه می‌شوند که حل بسیاری از مشکلات و مسائل وظیفه آنها و در اختیارشان نبوده است و یک نماینده مجلس فقط وظیفه قانونگذاری و نظارت دارد. 

او ادامه داد: این شرایط برای دولت نیز هست البته ما اعتقادمان بر این است که دولت‌ها باید به اندازه‌ای وعده بدهند که بتوانند به آن عمل کنند. شرایط دولت‌ها متفاوت است، شرایط دولت اول آقای روحانی با دولت دوم کاملا متفاوت است. ما این تفاوت شرایط را درک می‌کنیم ولی در عین حال خیلی هم گلایه داریم؛ بر فرض مثال می‌دانید چقدر ما و نمایندگان استان اصفهان تلاش کردیم تا اینکه رضایی استاندار اصفهان شد.

رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین با اشاره به بخش دیگری از سخنان دانشجویان در مورد وعده رفع حصر گفت: نماینده‌ای که وعده رفع ‌حصر داده، خلاف گفته است؛ هر کس که بوده است، شایستگی نمایندگی را ندارد، چراکه رفع حصر جزو وظایف نمایندگی نیست؛ در عین حال ما رفع حصر را به عنوان یک مساله ملی که انسجام ملی را بالا می‌برد؛ مورد پیگیری قرار دادیم، کارگروه تشکیل دادیم و به جاهایی نیز رسیدیم و حتی در جلسه‌ای که با آقای روحانی داشتیم، وی تاکید کرد که از حصر پوسته‌ای بیشتر باقی نمانده است و درواقع روند، روند قابل‌قبولی بود. البته ما اعتقاد داشتیم که باید این موضوع تا الان حل می‌شد و اگر کاره‌ای بودیم آن را حل می‌کردیم البته ملاحظات دیگری نیز بوده است ولی در هر حال ما معتقدیم با سعه‌صدر باید مسائل را حل کرد.

** نظرسنجی‌های انتخاباتی وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد
عارف همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه‌های دانشجویان در خصوص احتمال کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفت: شاخص‌ها و نظرسنجی‌ها وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد، من از شما انجمن‌های اسلامی چه در دانشگاه علوم پزشکی و چه سایر دانشگاه‌ها می‌خواهم که برای برگرداندن امید به مردم تلاش کنید؛ چرا که امروز مهم‌ترین مسوولیت ما دلگرم کردن و امید دادن به آنهاست. 

عارف گفت: ما باید از این شرایط عبور کنیم. البته باید مطالبه‌گری‌ها باشد و در این راستا دانشجویان باید از مسوولان استانی چه استاندار، چه فرماندار و چه دیگران مطالبه‌گری داشته باشند.

**در انتخابات مجلس دهم می‌دانستیم مار در آستین پرورش می‌دهیم
رییس فراکسیون امید با اشاره به انتقادات درمورد تعامل فراکسیون امید در انتخابات مجلس دهم با سایر گروه‌های سیاسی گفت: ما در آن شرایط می‌دانستیم که مار در آستین‌مان پرورش می‌دهیم ولی شرایط را در نظر بگیرید که چه شرایطی بود. ما در سال 94 در چه شرایطی بودیم که مجبور شدیم، تعامل کنیم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر و باتوجه به آن تجربه، تا الان شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جمع‌بندی‌اش این است که ائتلاف نکنیم، چراکه نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم. 

ما مدعی هستیم که در مجلس اکثریت را داریم اما همین امروز در طرح خط‌مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما 4 رای کم آوردیم. ما زورمان 110 رای است. در این طرح 110 رای آوردیم و رقبا 87 رای آوردند، 4 رای کم آوردیم. درست است ما اکثریت مجلس هستیم، ولی اکثریت نسبی هستیم و 3 فراکسیون دیگر نیز در مجلس هستند و هیچ فراکسیونی نمی‌تواند بدون تعامل با سایر فراکسیون‌ها و تعامل با آنها به نتیجه برسد.

**در انتخابات مجلس یازدهم ائتلاف نمی‌کنیم
عارف تاکید کرد: شعاری که در گفتمان اصلاحات در دهه 90 داده شد، درست‌ترین راهبرد ما بود. ما به راحتی در حال حاضر با رقیب در فضای دوستانه می‌نشینیم، صحبت و همفکری می‌کنیم و بحث جدی انتخابات اسفند را دو جریان با هم داریم که چه کار کنیم امید بدهیم، چه کار کنیم 20 هزار کاندیدا نیایند و مطالبات مردم را بالا ببرند و حتی به این نتیجه رسیدیم که منشور اخلاقی و میثاق اخلاقی مشترک بنویسیم که این خودش یک پیشرفت بزرگ است؛ برای ما پیشرفت است، چراکه نگاهی که به بچه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر برانداز یا بی‌دین می‌شد، دیگر نمی‌شود. 

رییس فراکسیون امید با تاکید بر اینکه راهبرد ما این است که ائتلاف نکنیم، گفت: شورای عالی اصلاح‌طلبان تا اینجا به این نتیجه رسیده که لیست اصلاح‌طلبانه باشد؛ چراکه ما در مجلس و بیرون از مجلس نیروهای خوبی داریم و امیدواریم با تعامل با هیات‌های نظارت این هیات‌ها منطقی‌تر برخورد کنند.

عارف ادامه داد: شورای عالی اصلاح‌طلبان در حال حاضر تقریبا تصمیماتش را گرفته و در حال ساماندهی استان‌هاست. در برخی استان‌ها انسجام حفظ شده و انتظار ما این است که در استان‌ها انسجام‌بخش باشند. او خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم دانشجویان را به میدان بیاوریم و با آنها موفق عمل کنیم؛ چراکه همه دستاوردهای‌مان در دهه 60 را مرهون دانشجویان هستیم الان تقاضا داریم که دانشجویان به میدان بیایند، ایثار کنند و تحمل کنند. ما پیگیر مشکلات مردم هستیم شاید گزارش ندهیم ولی برای عدم ارایه گزارش نیز دلیل داریم، چرا که معتقدیم تا کار به نتیجه نرسد نباید گزارش بدهیم و اگر خدای ناکرده گزارشی بدهیم که بخواهد یأس را به جامعه تزریق کند، درست نیست.

**باهنر: باید با هم گفت ‌و‌گو کنیم
همزمان محمدرضا باهنر، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز که در یک نشست خبری به برخی سوالات اهالی رسانه پاسخ می‌گفت، به بحث و گفت‌وگوی ملی که اواسط سال 95، از سوی اصلاح‌طلبان پیشنهاد شد و به‌ تازگی نیز زمزمه‌هایی از سوی خود باهنر و برخی دیگر از اصولگرایان در‌خصوص همراهی با این پیشنهاد اصلاح‌طلبانه مورد تاکید قرار گرفته است، پرداخت و در این رابطه گفت: جلسات گفت‌وگوی ملی یک جلسات سازمانمند نیست، بلکه یک ایده است که در حال شکل‌گیری است. قبلا هم کسانی می‌گفتند که آشتی ملی انجام شود که ما به این معتقد نیستیم؛ چراکه مردم با یکدیگر قهر نیستند، اگر مشکلی هست، بین جریان‌های سیاسی است. 

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه جلسات گفت‌وگوی ملی با حضور افرادی همچون ضرغامی و عارف در حال برگزاری است، تاکید کرد: من از گذشته معتقد بودم که جریان‌های سیاسی در عین اینکه با هم رقابت می‌کنند، قائل به گفت‌ وگو با یکدیگر باشند و این موضوعی است که ما در زمان شکل‌گیری خانه احزاب در دوران اصلاحات هم آن را مطرح کردیم، چراکه معتقدم در این جلسات خیر و برکت هست و علاقه‌مندیم که این جلسات توسعه پیدا کند و بتواند سازمانمند شود و اساسنامه‌ای هم داشته باشد. 

وی افزود: ما تا به حال بیشتر نحوه گفت‌ وگو را در این جلسات مورد بحث قرار دادیم، نه اینکه به خود گفت‌وگو مشغول شده باشیم و تلاش بر این است که از جایی شروع کنیم که کمترین اختلاف‌نظر میان جریان‌ها وجود داشته باشد.

**جمنا محور وحدت اصولگرایان نیست
رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه ما همیشه در آستانه انتخابات، 70 تا 80 درصد انرژی‌مان صرف وحدت درجریان خودمان می‌شود، گفت: این وضعیتی است که درون جریان اصلاحات هم وجود دارد. جمنایی‌ها هم در جریان انتخابات بعدی خواهند بود اما فقط آنها محور وحدت اصولگرایان نخواهند بود؛ بلکه مثلا مجموعه‌ای همچون شورای راهبردی وحدت اصولگرایان شکل گرفته که آقای حدادعادل ریاست آن را بر عهده دارد و درپی وحدت صد درصدی در آن هستیم و از جریان آقای قالیباف و جبهه ایستادگی هم در آن حضور دارند.

**تلاش برای جذب لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان 
باهنر اما در یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور علی لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان تلاشی صورت گرفته و احیانا با وی صحبتی انجام شده، گفت: نظرمان این است که حتما آقای لاریجانی هم جذب شود اما در دوره قبل هم این‌طور نبود که همه نزدیکان آقای لاریجانی به لیست امید رفته باشند این اتفاق در تهران رخ داد و بعد از اینکه انتخابات برگزار شد نیز آنها در مجلس به سمت دیگری رفتند.

**احمدی‌نژاد؛ میهمان ناخوانده افطاری مهندسین اصولگرا
باهنر همچنین با اشاره به حضور احمدی‌نژاد در ضیافت افطاری ماه رمضان جامعه اسلامی مهندسین گفت: بنده مسوولیت ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری را برعهده دارم که در آن بیش از 15 حزب عضویت دارند و در ضیافت ماه مبارک رمضان، اعضای این احزاب را دعوت می‌کنیم. دعوت خاصی از آقای احمدی‌نژاد نشده بود و ایشان نیز در قالب همان دعوت عام در مراسم ما حضور داشتند.

منبع: روزنامه اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین