کد خبر: ۵۸۹۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

سحری خوراکی‌های خیلی شیرین نخورید

یک کارشناس تغذیه نسبت به مصرف خوراکی‌های خیلی شیرین از جمله خرما و عسل و شربت در وعده سحر هشدار داد و افزود: مصرف این مواد خوراکی می‌تواند افت ناگهانی قند خون را در طول روز به همراه داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
فرزاد بابایی با بیان اینکه مسئله اصلی در ماه مبارک رمضان غذانخوردن به مدت طولانی است، گفت: در این زمان دستگاه گوارش و جریان خون دچار تغییراتی می‌شود و باید به این مسئله توجه داشت که فواید روزه‌داری در این ماه به شرط داشتن تغذیه درست و سالم است.

وی با بیان اینکه هر سه وعده افطار، شام و سحر باید در ماه مبارک رمضان لحاظ شود، گفت: وعده سحر به مثابه وعده ناهار افراد است و توصیه می‌شود افراد از هر شش گروه مواد غذایی در این وعده استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف برنج و نان و انواع خورش کم چرب را برای این وعده مناسب دانست و افزود: در این وعده مصرف گوشت باید به حداقل برسد، چرا که مصرف زیادتر از حد آن موجب کم آبی و تشنگی فرد در طول روز می‌شود.

بابایی بر مصرف انواع میوه و سبزیجات در وعده سحر تاکید کرد و افزود: مصرف این اقلام موجب می‌شود تا فرد در طول روز کمتر احساس تشنگی کند.

وی نسبت به مصرف بیش از حد قندهای ساده از جمله زولبیا و بامیه، خرما، شربت و عسل در وعده سحر هشدار داد و افزود: مصرف این اقلام موجب افزایش سریع قند خون شده و این افزایش سریع قند، ترشح انسولین را در پی دارد و به دنبال ترشح انسولین سطح قند خون فرد به طور ناگهانی افت پیدا می‌کند و این امر موجب ضعف شدید و گرسنگی فرد در طول روز می‌شود.

بابایی نسبت به مصرف غذاهای سرخ کرده هم در وعده سحر هشدار داد و افزود: مصرف این غذاها هم بدن را با کم آبی مواجه کرده و فرد را در طول روز به شدت تشنه می‌کند.

این کارشناس تغذیه در ادامه نحوه استفاده از مواد خوراکی در وعده افطار را مهم دانست و افزود: در وعده افطار با توجه به اینکه فرد مدت زمان طولانی گرسنه بوده باید از مایعات ترجیحاً گرم همراه با مقدار مناسبی از قندهای ساده از جمله خرما و عسل طبیعی استفاده شود.

بابایی تصریح کرد: بعد از استفاده از این خوراکی‌ها، افراد می‌توانند از یک کاسه کوچک شله زرد یا فرنی و آش استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف زولبیا و بامیه را مضر دانست و افزود: در زولبیا و بامیه از روغن جامد که باعث تولید اسید چرب ترانس می‌شود استفاده می‌کنند و این ماده، عامل اصلی افزایش "کلسترول" خون است.

وی افزود: در همین راستا مصرف زولبیا و بامیه در هیچ زمانی توصیه نمی‌شود و این ماده خوراکی هیچ سودی برای بدن نداشته و تنها مقداری کالری میان تهی دارد.

وی بر لزوم ایجاد فاصله بین وعده افطار و شام تاکید کرد و افزود: بهتر است افراد حدود نیم تا یک ساعت فاصله بین دو این وعده بیندازند و در این بین به کارهای دیگر و عباداتشان بپردازند.

بابایی تصریح کرد: بعد از گذشت این مدت توصیه می‌شود وعده شام سبک باشد و می‌توان در این وعده هم از هر شش گروه مواد غذایی در حد تناسب استفاده کرد.

وی بر مصرف لبنیات در این وعده تاکید کرد وافزود: افراد می‌توانند در وعده شام از ماست استفاده کنند، اما مصرف ماست در وعده سحر توصیه نمی‌شود، چرا که کارایی فرد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین