کد خبر: ۵۸۹۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

نبرد نابرابر میان رسانه‌‌ها و طعم گس توقیف

توقیف، مرگ زودرس یک رسانه است و این روزها همان اندازه که طعم گس توقیف هفته‌ها بر جان خبرنگاران بی‌کار و بی‌خانه‌شده می‌ماند، شادی از به‌ سرانجام ‌رساندن پروژه حمله به رسانه ‌های مستقل بر جان برخی دیگر از اصحاب رسانه که شغلشان حمله به همکاران خود است روحی تازه می‌دمد.
آفتاب‌‌نیوز :
نبردی نابرابر میان رسانه‌‌ها در حال شکل ‌گیری است. برخی در امنیت کامل هرآنچه را ضروری بدانند، بر قلم جاری می‌کنند و آنها که پشتوانه‌ای ندارند اگر هرآنچه طرف مقابل تاب شنیدنش را نداشته باشد به رشته تحریر درآورند با چنان حمله‌ای مواجه می‌شوند که در نهایت بازنده چندباره این نبرد می‌شوند. 

جوسازی سیاسی و فشار رسانه‌ای برای برخورد با افراد و رسانه‌های مختلف در حال تبدیل‌شدن به امری طبیعی است و گویی عده‌ای منبع درآمدشان از حمله توییتری و رسانه‌ای به دیگران تأمین می‌شود، هرچه خشن‌تر حمله کنند و بنویسند، موفق‌تر خواهند بود. از طرفی در دیگر سوی ماجرا رسانه‌ هایی که در خط مقدم حمله به دیگر رسانه‌ها به فراخور منافع سیاسی خود هستند، زمانی که با اخبار کذب امنیت ملی را به مخاطره انداخته و به سلب امنیت و آرامش گسترده در جامعه می‌پردازند همچنان به کار خود ادامه داده و برای یک احضار قانونی دستگاه قضا و تحقیقات مقدماتی قضائی، وامصیبتا سر می‌دهند که آزادی جریان اطلاعات از آنها سلب شده است. 

در آخرین رویارویی رسانه‌ای شاهد توقیف مجله صدا بودیم و ادامه فعالیت خبرگزاری ‌های تسنیم و فارس، درحالی‌که انتشار خبر کذب سهمیه ‌بندی بنزین تشنج اجتماعی به وسعت همه کشور داشت و امنیت ملی را به مخاطره انداخت، اما مطلب مجله صدا را بسیاری هنوز نخوانده بودند که خبر توقیف را شنیدند.

** انتقاد محمود صادقی از توقیف نشریه صدا

البته این توقیف بدون واکنش نماند و محمود صادقی با انتقاد از توقیف صدا از نهادهای ذی‌ربط درخواست کرد که با رسانه‌ها برخورد مناسب‌تری داشته باشند. محمود صادقی که در جلسه علنی دیروز در مجلس شورای اسلامی صحبت می‌کرد، تذکر داد: ملت ایران با کوله‌باری از تجربیات تاریخی خود، به ‌ویژه تجربیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در صفی واحد همچون بنیان مرصوص در برابر متجاوزان ایستادگی خواهند کرد و هر دشمنی را که خیال خام تجاوز را در سر بپروراند پشیمان خواهند ساخت. 

این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اصل 9 قانون اساسی گفت: آزادی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک‌ناپذیر بوده و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. در شرایط فعلی تقویت وحدت ملی ضرورتی انکارناپذیر است. از نهادهای ذی‌ربط انتظار می‌رود که رسانه‌ها را محدود نکرده و با رسانه‌ها برخورد مناسب‌تری داشته باشند؛ مثلا در مورد نشریه صدا به‌جای اینکه اقدام سریع به توقیف آن شود، از طریق هیئت نظارت بر مطبوعات تذکرات لازم ارسال شود.

** انتقاد از سکوت در بلوای بنزین

همچنین علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز با انتقاد از برخوردهای دوگانه با رسانه‌ ها، گفت نمی‌شود از بلوای بنزینی آفریده یک خبرگزاری به سکوت و نظاره عبور کرد و تصویر نشریه «صدا» را بهانه توقیف قرار داد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در شرایطی که صدای مدیران روزنامه‌ ها و نشریات از گرانی کاغذ و نشر هنوز طنین‌انداز است، توقیف نشریه صدا چالشی جدید فراروی مدیران و سردبیران نشریات و فعالان سیاسی قرار داده که اگر قانون فصل‌الخطاب است پس باید مدام خط‌کشی نامرئی تنظیم شود تا مشمول توقیف یا توقف در نشر یا فعالیت نشویم.

** جنگ سیاسی و اقتصادی بلای جان رسانه‌ ها

نعمت احمدی، از منتقدان به فضای برخورد با رسانه‌های مستقل و غیردولتی نیز در گفت‌وگو با «شرق»، به آسیب‌شناسی وضعیت امروز مطبوعات و توقیف رسانه‌های اصلاح‌طلب پرداخت و گفت: آنچه امروز بر سر مطبوعات می‌آید، ریشه در گذشته دور و زمان حضور سعید مرتضوی در دادسرا دارد. هرچند بعد از مرتضوی اوضاع کمی مساعدتر شد اما همچنان شاهد رفتارهای دوگانه در فضای سیاسی امروز با رسانه‌ها هستیم. یکی از مطالب و گزارش‌هایی که در یک روزنامه خاص منتشر می‌شود اگر در هر یک از رسانه‌های اصلاح‌طلب منتشر می‌شد، مطمئنا توقیف حداقل برخورد با این رسانه‌ها بود اما شاهد سکوت هر روزه در قبال اخبار این روزنامه هستیم. 

وی در مقابل این پرسش که «فرایند برخورد دوگانه با رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید» توضیح داد: آنچه مسلم است، این است که فقط بحث توقیف مطرح نیست. نبرد نابرابر در رابطه با رسانه‌ها در ابعاد گسترده‌تری در جریان است. در موضوع آگهی ‌ها بارها شاهد بوده‌ایم چند رسانه خاص با انبوهی از آگهی و تبلیغات حمایت می‌شوند و برخی محروم از هرگونه حمایت مالی هستند یا در بحث محدودیت کاغذ که رسانه‌ای مانند ایران مجبور به کاستن هشت صفحه خود می‌شود، برخی رسانه‌ها بدون کوچک‌ترین چالشی در حال انتشار در تیراژ بالا هستند. عملا فضای اقتصادی نبردی نابرابر را برای رسانه‌ها رقم زده است و همین کاستن تعداد صفحات یعنی بی‌کارشدن چندین خبرنگار و تعطیلی چند سرویس خبری که درنهایت منجر به کاستن کیفیت در کنار کاهش کمیت این رسانه‌ها شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه با ابراز ناامیدی از آینده رسانه‌های مکتوب گفت: همین روزنامه «شرق»، که اتفاقا رسانه موفقی هم بوده و مخاطب بسیار دارد، در شرایط سخت اقتصاد رسانه‌ای امروز چگونه می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؟ با توجه به کمبود کاغذ، نشر این روزنامه مطمئنا با مشکل مواجه خواهد شد. معتقدم اینکه همچنان روزنامه‌نگاران رسانه‌های مستقل همچون تحریریه «شرق» به رسالت رسانه‌ای خود در این شرایط نامناسب اقتصادی ادامه می‌دهند، یک فداکاری بزرگ می‌کنند زیرا صدای جامعه هستند و بدون جانب‌داری از طیف خاصی به وظیفه خود عمل کرده‌اند و بارها مورد حمله رسانه‌های طرف مقابل هم قرار گرفته‌اند اما همچنان آخرین سنگر در روزنامه‌نگاری را حفظ کرده‌اند. 

وی در پایان تأکید کرد: هرچند امید به حیات رسانه‌ های مکتوب ندارم اما آرزو می‌کنم معجزه‌ای شود تا مردم صدای خود را از دست ندهند. بر اساس آنچه گفته شد، رسانه‌های مستقل و اصلاح طلب در گوشه رینگی قرار دارند که نگاه دوگانه سیاسی و اقتصادی شرایط فعالیت و ادامه حیات آنها را با دشواری روبه‌رو کرده است. فضا برای بیان دیدگاه‌ ها و نگرش ‌های مختلف که خاستگاه کار رسانه ای است، در حال محدودشدن است. حال اگر برخورد دوگانه سیاسی این رسانه‌ها را از پای در نیاورد، مشکلات اقتصادی و تبعیض در حمایت ‌های اقتصادی راه ادامه حیات این رسانه‌ها را سد خواهد کرد.

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین