کد خبر: ۵۸۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵

۷ راه مؤثر در کاهش ریزش مو

رژیم غذایی نادرست، برخی بیماری‌ها و درمان‌ها، نگرانی، استرس، تغییرات هورمونی و ژنتیک می‌تواند روند ریزش مو را تسریع کند. هوای گرم، آب، مواد شیمیایی، سشوار و… نیز بی تأثیر نخواهند بود.
آفتاب‌‌نیوز :
کم مویی و کچل شدن در زنان خیلی کم‌تر از مردان دیده می‌شود. اما زنان مشکلی دیگر از این بابت دارند و آن ریزش مو است. ممکن است در برهه‌ای از زمان ریزش مو جدی شود و نیاز به درمان داشته باشد.

در این مطلب به شما یاد می‌دهیم که چگونه و با انجام چه کارهایی از ریزش موی خود جلوگیری کنید و آن را کاهش دهید.

در دوران جوانی، روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ تار موی انسان از بین می‌رود و از ریشه جدا می‌شود و به اصطلاح می‌ریزد. چرخه حیات هر تار مو بین ۲ تا ۷ سال است و پس از پایان این چرخه ۳ ماه طول می‌کشد تا موی جدید رشد کند. رژیم غذایی نادرست، برخی بیماری‌ها و درمان‌ها، نگرانی، استرس، تغییرات هورمونی و ژنتیک می‌تواند روند ریزش مو را تسریع کند. هوای گرم، آب، مواد شیمیایی، سشوار و… نیز بی تأثیر نخواهند بود.

وقتی مو ریزش داشته باشد، موی جدید با چرخه زندگی کوتاه‌تر رشد می‌کند که اگر این موی تازه بریزد، فولیکول مو به طور کامل بسته می‌شود و دیگر رشد نمی‌کند و همین عاملی می‌شود برای کم شدن موها و کچل شدن.

۱- ماساژ پوست سر
ساده‌ترین و کم خرج‌ترین کاری که می‌توانید برای موهای خود انجام دهید ماساژ پوست سرتان است. می‌توانید این کار را با روغن بادام و یا زیتون و هر روغنی که مناسب است انجام دهید. ماساژ روزانه پوست سر باعث بهبود گردش خون می‌شود و عملکرد فولیکول را بهتر می‌کند و آن را فعال نگه می‌دارد.

۲- استفاده از آب پیاز
قبل از خواب آب پیاز را (پیاز را با یک لیوان آب میکس کنید) روی سر خود ماساژ دهید و صبح آن را بشویید. می‌توانید از سیر و یا زنجبیل هم اسفاده کنید، ولی یادتان باشد هر کدام را به تنهایی با آب مخلوط و استفاده کنید.

۳- شستن مو با آب سیب زمینی
یکی دیگر از گزینه‌هایی که برای کاهش موی سر می‌توانید انجام دهید شستشوی موهایتان با مخلوط آب سیب زمینی و رزماری است. (۴ لیوان آب را با یک سیب زمینی و برگ رزماری میکس کنید.) شما می‌توانید موهایتان را آب کشی کنید، ولی اگر این کار را انجام ندهید مشکلی پیش نخواهد آمد.

۴- استفاده از آلوئه ورا
برای جلوگیری از ریزش موی سر مقداری از ژل آوئه ورا را با روغن بادام یا نارگیل و یا زیتون مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت صبر کنید و سپس با شامپوی مخصوص و مناسب با موهایتان و نرم کننده بشویید. این کار را هفته‌ای یک بار انجام دهید.

۵- پروتئین زیاد بخورید
اگر در طول روز غذاهای غنی شده از پروتئین بخورید به دلیل داشتن ویتامین B۱۲ مطمئن باشید ریزش موی شما به سرعت متوقف می‌شود. رژیم غذایی مناسب در عملکرد اندام‌های شما بسیار تأثیرگذار هستند. برای موی انسان کلاژن از مواد ضروری است که پروتئین به ساخته شدن آن کمک می‌کند.

۶- استرس را از خود دور کنید
اضطراب و استرس باعث افزایش ریزش مو می‌شود. حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنید؛ پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و یوگا باعث کاهش سطح استرس می‌شود. اگر در شرایط خاصی قرار می‌گیرید با فرد مورد اعتماد خود صحبت کنید و یا به متخصص مراجعه کنید. استرس را از خود دور کنید. چای بابونه بنوشید تا اضطرابتان از بین برود.

۷- به اندازه کافی ویتامین مصرف کنید
ویتامین A. یک آنتی اکسیدان قوی است که غده‌های چربی را در پوست سر تحریک می‌کند و از خشک شدن و آسیب مو جلوگیری می‌کند. ویتامین B. در تولید ملانین کمک می‌کند و باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و ویتامین E. که فولیکول‌های مو را فعال نگه می‌دارد.

حرف آخر
همیشه برای داشتن موهای سالم نیاز به خرج کردن پول نیست بلکه شما می‌توانید با رعایت کردن نکاتی که گفته شد از داشتن موهای زیبا و بدون نقص (موخوره، شوره) لذت ببرید. اگر می‌خواهید از مواد شیمیایی مانند انواع شامپوها و لوسیون‌ها استفاده کنید یادتان باشد از نوعی که مناسب با موهایتان است استفاده کنید.

منبع: فرادید
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین