کد خبر: ۵۹۰۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

وام اشتغال روستایی به چه کسانی رسید؟

در هفته‌ای که گذشت نشست تخصصی شورای عالی اشتغال برگزار شد و در این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال جاری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گفته شریعتمداری، این طرح برنامه‌ای با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی است که در سال ۹۸ به اجرا در می‌آید و برای آن ۲,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمومی تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور به عنوان یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی مراکز جدید گردشگری، از ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در حوزه گردشگری طی سال گذشته خبر داد.

وزیر کار درباره اشتغال ایجاد شده در طرح اشتغال روستایی هم گفت: قرار بود از مجموع ۷,۰۰۰ میلیارد تومان منابعی که در این طرح پرداخت کردیم ۱۴۰ هزار شغل ایجاد شود که تاکنون ۱۱۴ هزار شغل به صورت تمام شماری در استان‌ها توسط استانداران گزارش شده است.

شریعتمداری با اشاره به سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری، وظیفه انطباق قراردادهای کار خبرنگاران با شغل آنها را برعهده بازرسان کار دانست و گفت: بازرسان کاری که به مراکز فرهنگی و رسانه‌ای مراجعه می‌کنند باید به این موضوع توجه کنند و قراردادهای کار خبرنگاران را با مشاغل آنها تطبیق دهند.

این هفته، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از افزایش تعداد بیکاران استان تهران به ۵۶۴ هزار نفر خبرداد و تعداد شاغلین را بیش از چهار میلیون نفر ذکر کرد.

آنطور که وی گفته بر اساس آمارها چهار میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۹ نفر جمعیت فعال (۳۹.۸ درصد) و شش میلیون و ۹۷۸ هزار و ۹۵۸ نفر جمعیت غیرفعال (۶۰.۲ درصد) هستند که جمعیت غیرفعال را افراد محصل و زنان خانه دار و افرادی که درآمد بدون کار دارند، تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمارهای ثبت شده در سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون از میزان مشارکت زنان در مدیریت تعاونی‌ها و سهم مدیران عامل زن در اداره تعاونی‌ها از مجموع ۳۸۲۳ مدیری که جنسیت آنها به عنوان مدیرعامل تعاونی‌ها در سال ۱۳۹۷ اظهار و ثبت شده، ۳۲۳۶ نفر را مردان و ۵۸۷ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

این امر نشان می‌دهد با وجود افزایش چشمگیر تعداد زنان توانمند و کارآفرین در کشور، میزان مشارکت اقتصادی زنان به ویژه در مشاغل مدیریتی و در تصدی پست‌های مدیریتی بسیار ناچیز و اندک است.

در حال حاضر ۱۰ هزار تعاونی زنان در کل کشور فعالیت دارند که ۲۵ درصد اعضای این تعاونی‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

انتشار اسامی دریافت‌کنندگان وام اشتغال روستایی از دیگر خبرهای این هفته بود.

بر اساس دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسامی دریافت کنندگان وام ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره همراه با مبلغ مصوب و مبلغ دریافتی، بانک عامل، دستگاه اجرایی درگیر در پروژه، بنگاه و تعداد اشتغال ایجاد شده این هفته انتشار یافت.

دستورالعمل آئین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دی ماه ۱۳۹۶ به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد. بر اساس این طرح معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شده که با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت می‌شود که در مجموع حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص خواهد یافت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین