کد خبر: ۵۹۰۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸

برای نخستین بار یک زن رئیس "افغان‌فلم" شد+عکس

افغان‌فلم اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و نقش مهمی در حمایت و تقویت سینمای افغانستان ایفا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
کمیسیون مستقل اصلاحات اداری افغانستان اعلام کرده که صحرا کریمی، فیلم‌ساز افغان به عنوان رئیس اداره افغان‌فلم تعیین شده است.

این نخستین باری است که یک زن به عنوان رئیس این اداره تعیین می‌شود.

افغان‌فلم اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و نقش مهمی در حمایت و تقویت سینمای افغانستان ایفا کرده است.

برای نخستین بار یک زن رئیس

هرچند در سال‌های گذشته این اداره بدلیل آنچه کم‌توجهی دولت و نداشتن بودجه خوانده شده، فعالیت زیادی نداشته است.

نادری نادری، رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری افغانستان در صفحه توییتر خود نوشته: "افغان‌فلم، قدیمی‌ترین شرکت دولتی فیلم‌سازی در افغانستان از طریق یک روند شفاف صاحب نخستین رئیس زن شد. صحرا کریمی فیلم‌ساز شناخته شده افغانستان از هفته پیشرو مسئولیت این نهاد دولتی را به عهده می‌گیرد."

صحرا کریمی، بازیگر و فیلم‌ساز متولد ایران است که مدرک دکترای کارگردانی فیلم را از دانشگاه فیلم و تلویزیون اسلواکی بدست آورده.

فیلم‌های 'زنان پشت‌فرمان رانندگی'، "نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر" و "در جستجوی خیال" به کارگردانی او جوایز بین‌المللی بدست آورده‌اند.

انتقال آرشیوف افغان‌فیلم به ارگ ریاست جمهوری در سال گذشته، انتقادهای زیادی از فعالان فرهنگی و فیلم‌سازان افغان را به دنبال داشت.

آرشیو ۹۰ ساله این موسسه حاوی آثار مستند فراوانی است که از جنگ‌های داخلی دهه ۹۰ میلادی و حاکمیت طالبان به صورت معجزه‌آسا نجات یافته است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین