کد خبر: ۵۹۰۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

کلاهبرداری عجیب و ۴میلیاردی هشت نوجوان

رئیس پلیس فتا ناجا از متلاشی شدن یک باند سازمان یافته فیشینگ با کلاهبرداری بیش از ۴۶ میلیارد ریالی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار وحید مجید در تشریح این خبر اظهار داشت: در پى ارجاع بیش از ۱۰۰ فقره پرونده برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان در استان خراسان رضوى در بازه زمانى ۲۰ روزه، کارشناسان تیم عملیات ویژه پلیس فتا، اقدامات فنى خود را در این خصوص آغاز کردند.

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوى با انجام تحقیقات و بررسی های تخصصی دریافتند بخشى از وجوه سرقتى در حساب افراد مختلف در سراسر کشور به چرخش درآمده و بخشى دیگر صرف خرید شارژ،‌ کالا، ارز دیجیتال و دیگر خریدهاى اینترنتى در نقاط مختلف کشور شده است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه تراکنش خریدهاى صورت گرفته از رقم بالایى برخوردار بود، عنوان کرد: با تلاش پلیس فتا، تعدادى از متهمان در فضاى سایبرى شناسایى و پس از اخذ هماهنگی های قضائی طی اقدامی هماهنگ ۸ متهم جوان و نوجوان در مشهد مقدس و ۲ متهم در تهران و ۲ نفر دیگر در استان هاى شمالى کشور دستگیر شدند؛ متهمان به همراه تجهیزات رایانه اى کشف شده به پلیس فتا خراسان رضوی انتقال پیدا کردند .

رئیس پلیس فتا ناجا درباره ابعاد فعالیت این باند کلاهبردارى، گفت: با توجه به وسعت دامنه کلاهبردارى‌ها در سطح کشور مشخص شد مجرمان با طراحى صفحات فیشینگ نظیر دریافت شارژ و خریدهاى زیر قیمت به صورت اینترنتى و یا وعده‌هاى واهى دیگر اقدام به فریب طعمه های خود می کردند.

وی ادامه داد: قربانیان نیز با وارد کردن اطلاعات کارت بانکى خود در صفحات جعلى ، اطلاعات مزبور را در اختیار اعضای این باند قرار داده ، به گونه ای که هر کدام از اعضاى باند بدون اینکه یکدیگر را از قبل ملاقات کرده باشند در فضاى مجازى، یک گروه سازمان یافته تشکیل داده بودند و با تقسیم مسئولیت؛ موجودى حساب قربانیان را خالی کرده و حتى با سوء استفاده از اطلاعات حساب‌هاى بانکى آنها دست به پولشویى می زدند .

وى تصریح کرد: با توجه به وسعت دامنه فعالیت این باند کلاهبردارى، رقم و میزان دقیق آن که تاکنون از ۲ هزار و ۱۰۰ اطلاعات کارت بانکى بدست آمده، مشخص شده بیش از ۴۶ میلیارد ریال برداشت غیر مجاز در فاصله زمانى کمتر از ۳ ماه صورت گرفته که در این رابطه تحقیقات از سوی پلیس ادامه دارد.

این مقام ارشد انتظامى خاطر نشان کرد: در بررسی پرونده متهمان دستگیر شده، مشخص شد، تمامى افراد مزبور از داشتن خانواده مطلوب و روابط خوب خانوادگى محروم بوده و از نعمت پدر و یا مادر و به ویژه کمبودهای عاطفى رنج می بردند و براى حل مشکلات دوران جوانى و نوجوانى و هزینه‌هاى متفرقه با انگیزه مالى به این اقدام کلاهبردارانه روى آورده بودند که این امر نیز در حوزه اجتماعى و رفتار شناسى توسط کارشناسان مربوطه قابل بررسى خواهد بود.

سردار مجید با بیان اینکه شهروندان گرامى برای خرید اینترنتى خود به هشدارهاى پلیس فتا توجه کنند، گفت: کاربران فضاى مجازى مى‌بایست آگاهى خود را نسبت به تشخیص سایت و درگاه اصلى از جعلى افزایش دهند، همچنین نرم افزارهاى مورد نیاز تلفن همراه هوشمند خود را از سایت‌هاى معتبر و رسمى ‌تهیه کرده و به هیچ عنوان از شبکه‌هاى اجتماعى به ویژه تلگرام نسبت به دریافت اپلیکیشن‌هاى موبایل اقدام نکنند چرا که ریسک بالایى در جاسوسى و نصب بدافزار به همراه خواهد داشت.

رئیس پلیس فتا ناجا در خاتمه از شهروندان خواست: در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyber police.ir بخش گزارشات مردمى اعلام کنند و هشدارهاى پلیس را جدى بگیرند.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین