کد خبر: ۵۹۰۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲

وعده رئیسی: اعلام کنندگان فساد تشویق می شوند

«نشست صمیمانه با دانشجویان با دیدگاه‎های مختلف سیاسی اما با وجه مشترک دغدغه‎مندی نسبت به اصلاح امور»، در سومین ماه از حضور سید ابراهیم رئیسی در مسند ریاست قوه قضائیه محقق شد. هدفی که او در ابتدای آغاز به کارش در دستگاه قضایی به‌دنبال آن بود در جلسه‌ای 3 ساعته، دانشجویان تشکل‎های مختلف از اصلاح‌طلب و اصولگرا را دور هم جمع کرد تا انتقادات و نقطه نظرات خود را مطرح کنند. یکی از وجود 15میلیون پرونده در قوه قضائیه شکایت داشت و آن را شایسته جامعه شیعی ندانست، دیگری از فضای مجازی و آسیب‏‌های اخلاقی آن گلایه کرد، دانشجویی معترض چسبندگی زیاد این قوه به نهاد حاکمیت بود و نماینده تشکلی هم از مقابله با فساد گفت و لازمه نتیجه بخش بودن آن را مبارزه با این مقوله در دستگاه قضایی دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
چهارشنبه 25 اردیبهشت، روز دانشجو نبود تا هرکس به بهانه بزرگداشت این روز هم که شده، دانشجویان را دور خود جمع کند و نمایی از همبستگی این قشر با نهاد تحت ریاست خود نشان دهد. گویا ابراهیم رئیسی سنگ بنای این کار را گذاشته تا در ادامه نیز همچنان دانشجویان را طرف مشورت خود قرار دهد. آنگونه که خود می‌گوید: «این جلسه باید آغاز ارتباط‎ها باشد. شما نماینده دانشجویان هستید و البته ارتباط ما علاوه بر نمایندگان دانشجویان، باید با کل بدنه دانشجویی هم برقرار باشد.»

 دانشجویان همواره از جمله قشرهایی هستند که پیگیر پرونده‌های فساد هستند و نسبت به نحوه مواجهه با این پرونده‌ها معولاً انتقادهایی هم داشته‌اند. از جمله این انتقادها که البته منحصر به دانشجویان هم نبوده، ابهام قانون درباره افشا‌کنندگان فساد است. موضوعی که گاهی باعث شده افراد یا رسانه‌های مطرح‌کننده فساد خود نیز گرفتار رفت و آمدهای قضایی هم بشوند. حال آنکه به اذعان کارشناسان رسانه‌های آزاد سهم بسزایی در مبارزه و البته پیشگیری از وقوع فساد دارند. اصولی که رئیس قوه قضائیه در دیدار خود با دانشجویان بر آنها صحه گذاشته و البته حاوی خبر خوشی هم بود. او خبر داد که از این پس اعلام‌کنندگان فساد نه تنها تحت فشار قرار نخواهند گرفت بلکه تشویق هم می‌شوند.

خبردهندگان از فساد را نباید تحت فشار قرار داد

رئیسی با اشاره به اینکه مردم بهترین ناظران علیه فساد هستند، گفت: هرجا به مردم اعتماد کردیم و مردم را به میدان آوردیم، آنجا حوزه موفقیت ما بوده است؛ لذا از گزارشات مردمی پیرامون فساد حمایت می‌کنیم و کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهیم. ما این موضوع را به‌صورت قانونمند دنبال می‌کنیم تا سازوکار آن فراهم شود و افراد مخبر و خبردهنده از فساد تحت فشار قرار نگیرند و تشویق شوند. البته نه اینکه یک مسئولی مدتی در جایی مشغول بوده و حالا بیرون آمده و اعلام کند در آن مجموعه فساد وجود دارد؛ این قابل پیگرد است که چرا این فرد تاکنون از این فساد در آن مجموعه خبر نداده است.

تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی

رئیسی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد ندارد، افزود: در این بخش نیز از ظرفیت‌ها و نظارت‌های مردمی استفاده خواهیم کرد.رئیس قوه ‎قضائیه در ادامه با تأکید بر ضرورت بهره‎مندی دستگاه قضایی از نقش مردم و سازمان‏‌های مردم نهاد بویژه در حوزه پیشگیری از جرایم و کاهش آسیب‎های اجتماعی تصریح کرد: هر چه نهادهای فرهنگی و رسانه‏‌ها فعال‏تر باشند، شاهد کاهش جرایم خواهیم بود. باید از انگیزه‌ها و اندیشه‏‌های جرم جلوگیری کرد و سپس با تشدید نظارت‎ها کاری کرد که اساساً امکان و ساز و کار ارتکاب جرم وجود نداشته باشد.

فضای مجازی باید فضایی برای استفاده مردم باشد، نه سوءاستفاده

رئیسی در پاسخ به نگرانی یکی از دانشجویان در خصوص فضای مجازی عنوان کرد: امروز کسی تردید ندارد که باید از فضای مجازی برای تسهیل امور و دسترسی مردم و انتقال اطلاعات استفاده شود؛ اما این فضا باید مدیریت شود؛ یعنی این بستر مجازی نباید برای مجرمان و قانون‌گریزان یک بستر جرم فراهم کند و بستری برای ورود به حریم خصوصی مردم باشد. فضای مجازی باید فضایی برای استفاده مردم باشد؛ نه فضایی برای سوء‌استفاده جهت ضربه زدن به حقوق مردم، آزادی، آبرو و حیثیت مردم و اخلاق جامعه و بسیاری دیگر از حقوق جامعه.

لزوم تقنین هرچه بیشتر قوانین حمایتی از بانوان

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان در مورد ضرورت ارتقای فعالیت زنان در قوه قضائیه، به حضور زنان در بخش‏‌های مختلف دستگاه قضایی تا سطح دیوان عالی کشور اشاره و البته بر بهره‌مندی بیشتر از بانوان در سطوح گوناگون قوه قضائیه تأکید کرد. آیت‏‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم تقنین هرچه بیشتر قوانین حمایتی از بانوان، به نقش زنان در حوزه‎های تربیتی و پیشگیری از جرایم اشاره کرد.

رئیسی در ابتدای این نشست و پیش از پاسخ به سؤالات نمایندگان تشکل‎های دانشجویی در تعریف دانشجوی سیاسی عنوان کرد: دانشجوی سیاسی، لزوماً دانشجویی نیست که عضو یک حزب یا جریان سیاسی باشد بلکه دانشجوی سیاسی، دانشجویی است که جامعه خود را بخوبی بشناسد، نیازهای جامعه را بدرستی درک کند و متناسب با این شناخت به ایفای نقش بپردازد. از این جهت، سیاسی‎ترین چهره‌ها و روشنفکران واقعی جامعه ما شهدا هستند که مسئولیت اجتماعی، سیاسی و دینی خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کردند.

 به‌گزارش فارس، رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اهمیت بهره‌مندی از دیدگاه‎های مسئولان، قضات، حقوقدانان، صاحبنظران و عموم مردم خصوصاً دانشجویان دردآشنا، عدالتخواه، حق‏جو و دغدغه‌مند، تصریح کرد: دانشجویان با نگرش‎های مختلف سیاسی، یک وجه مشترک دارند و آن دغدغه نسبت به مسائل جامعه و آسیب‌‏های اجتماعی است. بی‌‏تردید خواسته غایی همه ما داشتن جامعه‎ای مبتنی بر ارزش‎های الهی است و همگی در این مسیر تلاش می‎کنیم.

منبع: روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین