کد خبر: ۵۹۰۶۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

روسیه از منافع ایران در مقابل آمریکا و اروپا دفاع می‌کند؟

الهه کولایی کارشناس مسائل روسیه بر این عقیده است که روس‌ها همواره در سیاست خارجی منافع خود را در اولویت قرار داده اند و هر کجا که نیاز باشد در کنار آمریکا و اروپا قرار خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
«ما آتش‌نشانی نیستیم و نمی‌توانیم چیزی را که کاملاً به ما وابسته نیست، نجات دهیم» این بخشی از پاسخ پوتین رئیس جمهور روسیه نسبت به سوال یکی از خبرنگارانی بود که از او در رابطه با فشارهای سخت و تحریم‌های همه جانبه آمریکا علیه ایران سوال کرده بود. این پاسخ که به نوعی نشان دهنده بی طرفی روسیه در مسئله ایران بود، با واکنش‎های مختلفی مواجه شد و برخی این موضوع را مهر تاییدی بر عدم حمایت روسیه از منافع ایران در قبال آمریکا و اروپا دانستند.

الهه کولایی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جامعه ایرانی در رابطه با اظهارات اخیر روسیه در قبال ایران و برجام، گفت: سیاست‌های روسیه هیچ گاه تغییر نکرده است و مواضعی که اکنون اتخاذ کرده، مواضع همیشگی روسیه بوده است. روسیه همواره سیاست خارجی خود را بر پیگیری منافع خود با پرهیز از رویاگری در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دنبال کرده است. به ویژه در منطقه خاورمیانه و از آغاز هزاره سوم یعنی از زمان به قدرت رسیدن آقای پوتین، این کشور همواره بر پیگیری سیاست خارجی عملگرا تاکید کرده است؛ بنابراین ما در طول سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم روسیه هر کجا که لازم بوده متناسب با منافع خود به ایران نزدیک و هرکجا که نیاز بوده از ایران دور شده است؛ بنابراین تغییری در سیاست خارجی روسیه اتفاق نیافتاده است.

اینکه روسیه از منافع ما دفاع می‌کند، تصور اشتباهی است

کولایی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما برخی از تحلیل‌ها به دور از واقعیت‌ها و اولویت‌های سیاست خارجی روسیه مطرح می‌شود. روسیه کشور قدرتمندی است که در همسایگی ما و در شمال آب‌های خزر قرار گرفته و برای پاسخ به نیاز‌های کشور ما از امکانات و توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار است که در تنظیم روابطمان با این کشور باید بر اساس واقعیت پیرامون کشورمان در منطقه و حتی در سطح بین الملل، عمل کنیم. روسیه مانند هر کشور دیگری سیاست خود را بر اساس افزایش و دستیابی به منافع خود تنظیم می‌کند و اساسا این تصور که روس‌ها از منافع ما دفاع خواهند کرد، تصور درستی نیست.

بازیگران پیرامون خود را به درستی بشناسیم

این کارشناس در ادامه افزود: به یاد داریم که این کشور همراه با آمریکا در شورای حکام علیه ایران رای دادند، به قطع‌نامه‌های تحریم علیه ایران رای مثبت داد و … و اصلا انتظاری هم جز این نمی‌توان از روسیه داشت، اما تنظیم روابط با روسیه بدون تردید از منظر بهبود روابط با غرب به ویژه چگونگی تنظیم روابط با آمریکا و اروپا اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع روس‌ها زمانی که از این روابط خاطری آسوده داشته باشند رفتارشان هم ما تغییر خواهد کرد. ما باید بازیگران پیرامون خود از جمله روسیه و سایر کشور‌ها را به درستی بشناسیم و بر اساس شناخت دقیق و صحیح آن‌ها اهداف و اولویت‌های خودمان را تنظیم کنیم.

روس‌ها حاضر به پرداخت هزینه برای رفتار غیرمتعارف ایران نیستند/ در اولویت سیاست خارجی روسیه قرار نداریم

کولایی با بیان اینکه روابط ما با روسیه در طی سال‌های گذشته نشان داده است که روسیه در رابطه با ایران، تنظیم روابط خود با آمریکا و اروپا را از نظر دور نگه نمی‌دارد، خاطرنشان کرد: برای روس‌ها روابط با اروپا و آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد و به هیچ عنوان حاضر نیستند تا هزینه‌ای برای رفتار غیرمتعارف ایران پرداخت کنند.

تجربه نشان داده است روسیه هرکجا که نیاز باشد در کنار اروپا و آمریکا سیاست‌هایش را در قبال ایران تنظیم می‌کند که مسئله برجام هم از این قاعده مثتسنی نیست. روس‌ها اسناد متعددی را در رابطه با سیاست‌خارجی خود منتشر کردند که اگر این اسناد با دقت مطالعه شود آن‌گاه ما جایگاه ایران در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه را بهتر درک می‌کنیم و متاسفانه ایران در این اولویت‌ها جایگاه ممتازی را ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
0
حتما دفاع میکنه تا زمانی که چندین برابر بیشتر از امریکا منافعش حفظ شود کار بدی نیست سیاست یعنی همین
یعنی به نقطه هدف فکر کنی از هر راه ممکن
غیث
|
United States of America
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
0
مگر جز این باید باشد خب هر کشوری ودولتی تمام سعی خود را جهت ارتقاء جایگاه کشور و ملت خودش صرف میکند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین