کد خبر: ۵۹۰۷۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی فرد در حکم اسیدپاشی است

با تصویب مجلس؛ مجرمان اسیدپاشی به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شوند

نمایندگان در مصوبه‌ای قصاص نفس یا عضو را برای مجرمان اسیدپاشی تعیین کردند. نمایندگان در ماده 1 این طرح مقرر کردند: هر کس عمدا با پاشیدن یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: مجرمان اسیدپاشی در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می شوند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز-دوشنبه- مجلس شورای اسلامی ماده 1 طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را با 147 رای موافق، 16 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان در ماده 1 این طرح مقرر کردند: هر کس عمدا با پاشیدن یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می شود.

نمایندگان در تبصره این ماده تصویب کردند: ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است.

در هنگام بررسی این ماده، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس پیشنهاد رفع ابهام را مطرح کرد و گفت: در مواردی که جنایت اسیدپاشی انجام می شود، جانی یا مرتکب جرم بزه دیده یا اولیای دم او را تهدید می کند که اگر شکایت کنند همین عمل را در قبال دیگر اعضا هم تکرار می کنند.

وی افزود: مدعی العموم باید در این اینجا وارد شود، ولی در این ماده نقش مدعی العموم مشخص نشده است.

وی خواستار اعمال کلمه مدعی العموم در این ماده شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 89 رای موافق، 75 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 216 نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار نیز در پیشنهادی گفت: زمانی که گفته می شود قانون قبلی ملغی شده است، بنابر این تشدید مجازات معنا ندارد باید نام طرح به مجازات اسیدپاشی تغییر یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد هم مخالفت کردند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
2
البته اگر اجرا بشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
3
مسولان اصفهان تابلو کنند در دفتر نصب کنند .
متهم پنهان شده اگر مصلحت است افشا کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
0
0
ما که تشدیدی در مجازات نمی بینیم. قبلا نیز این جرم مشمول قصاص می شد ولی به دلیل عدم امکان دقیق اجرای حکم امکان قصاص نبود. به نمایندگان محترم پیشنهاد می شود قوانین موجود را مطالعه نمایند و از تصویب قانون جدیدی که تکرار مکررات است و هیچ تشدیدی در آن دیده نمی شود خودداری کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین