کد خبر: ۵۹۱۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳

دوم خردادی که فراموش نمی‌شود

دوم خرداد در حقیقت تجسم خواست نسلی بود که در دهه پنجاه و سال‌های آغازین پیروزی انقلاب به دنیا آمده بود. اینان با استقبال از یک گزینه نوگرا و جذاب در درون گفتمان انقلاب نشان دادند هنوز به آرمان‌های انقلاب وفادار هستند ولی روزآمدی گزینه‌ها را هم فراموش نمی‌کنند. سیدمحمد خاتمی توانست با ارائه یک اسلام عقلانی، رحمانی و جذاب از حمایت جوانان زمانه برخوردار شود.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان- ۲۲ سال پیش و درانتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری، رقابتی شکل گرفت که می‌توان آن را آغاز رقابت جدی درعرصه انتخابات ریاست جمهوری نظام جمهوری اسلامی دانست. دراین انتخابات سیدمحمد خاتمی که در آغاز کمتر تصور انتخاب وی وجود داشت با رای بالایی مورد توجه مردم قرارگرفت. در این باره نکات زیر قابل توجه است.

یک؛ قبل از برگزاری انتخابات هفتم ریاست جمهوری در دوم خرداد ۱۳۷۶ به جز اولین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۵۸ که آن هم تا حدودی رقابتی بود، کشور شاهد انتخابات رقابتی در این عرصه نبود و نتیجه انتخابات در ادوار دوم تا هفتم کاملا قابل پیش بینی بود اما در دور هفتم، هر چند قرائن و شواهدی نشان از انتخاب رئیس مجلس وقت جناب ناطق نوری داشت اما به تدریج تا روز برگزاری انتخابات یعنی دوم خرداد همه چیز تغییر کرد و جامعه با استقبال از سیدمحمد خاتمی و دادن رای بیست و یک میلیونی به وی نشان داد دچار تغییرات جدی در لایه‌های مختلف اجتماعی خود شده است و دیگر قرار نیست خیلی راحت و قابل پیش بینی همانند دو دهه پیش از این باشد. دوم خرداد در حقیقت تجسم خواست نسلی بود که در دهه پنجاه و سال‌های آغازین پیروزی انقلاب به دنیا آمده بود. اینان با استقبال از یک گزینه نوگرا و جذاب در درون گفتمان انقلاب نشان دادند هنوز به آرمان‌های انقلاب وفادار هستند ولی روزآمدی گزینه‌ها را هم فراموش نمی‌کنند. سیدمحمد خاتمی توانست با ارائه یک اسلام عقلانی، رحمانی و جذاب از حمایت جوانان زمانه برخوردار شود.

دو؛ نتیجه انتخابات دوم خرداد نشان داد نظام جمهوری اسلامی ایران دارای پتانسیل بالایی برای طرح مطالبات مردم است و می‌توان با سعه صدر و با تدبیر و درایت مسئولین همچنان شاهد حضور توده‌ها در عرصه سیاست کشور باشیم. به شرط آنکه منافع ملی بر منافع جناحی ترجیح داشته باشد و دست اندرکاران انتخابات حضور تمامی جناح‌های وفادار به انقلاب را پذیرا باشند. ۲ خرداد ۱۳۷۶ نشان داد جامعه می‌تواند در چارچوب همین نظام، قدرت انتخاب داشته باشد. مانایی نظام سیاسی در گرو مردم سالاری دینی است.

سه؛ برندگان دوم خرداد علاوه بر نظام سیاسی کشور که توانست زمینه حضور تمامی جناح‌ها را فراهم کند، باز هم می‌توانند با نوآوری و درک درست از مقتضیات زمانه در عرصه سیاست کشور نقش آفرینی کنند و نباید دچار یاس و نومیدی شوند، چرا که از قدیم گفته اند: صبر و ظفر یاران قدیمند بر اثر صبر نوبت ظفر آید.

چهار؛ جریان اصلاح‌طلبی از دوم خرداد تا امروز فراز و فرود‌های زیادی داشته و اتفاقات مختلفی را نیز شاهد بوده است. از مجلس ششم و اتفاقات سال ۷۸ تا پایان ریاست جمهوری خاتمی و انتخابات سال ۸۴. ماجرا‌های انتخابات ۸۸ و حوادث بعد از آن و روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۹۲  و تکرار‌های محمد خاتمی تا امروز. همه این اتفاقات تجربیات گران بهایی برای یک جریان سیاسی محسوب می‌شود که باید از آن تجربیات درس گرفته و برای ادامه مسیر خود برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد. بحث اصلاح اصلاحات در چند سال اخیر در مجامع مختلف مطرح شده و بسیاری از صاحب نظران و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز از آن استقبال کرده‌اند. استفاده از تجربیات گذشته در جهت اصلاح اصلاحات می‌تواند همان گفتمان اصلاح‌طلبی که در دوم خرداد خود را نشان داد و مردم نیز در دوره‌های مختلف از آن حمایت کردند روزآمد شده و در جهت منافع کشور و مردم قدم‌های مثبتی بردارد.
 
منبع: دیدارنیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین