کد خبر: ۵۹۱۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶

نوری المالکی:همه کشورها برای وساطت جهت حل بحران میان تهران و واشنگتن تلاش کنند

چند تن از رهبران سیاسی در عراق بار دیگر بر ضرورت پایبندی آمریکا بر تعهدات بین المللی از جمله برجام برای حل بحران جاری در منطقه تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
چند تن از رهبران سیاسی در عراق پنجشنبه شب طی سخنانی در مراسم سی و هشتمین سالروز تاسیس سازمان بدر این کشور، ضمن هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک تنش های جاری در منطقه، بار دیگر بر ضرورت حل مسالمت آمیز از طریق پایبندی به تعهدات بین المللی و گفت و گو در چارچوب آن پافشاری کردند.

‘نوری المالکی’ نخست وزیر اسبق عراق، دبیرکل حزب الدعوه و رهبر ائتلاف انتخاباتی دولت قانون طی سخنانی در این مراسم، گفت: اگر جنگی اتفاق بیفتد کسی از آسیب های آن مصون نخواهد بود، بنابر این هیچکس نباید بی تفاوت بنشیند و همه کشورها باید برای حل این بحران تلاش کنند.
وی گفت: مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که دنبال درگیری نیستند اما از منافع ملت ایران در چارچوب عرف و قوانین بین المللی و معاهدات بین المللی نیز دست بر نمی دارند.
نخست وزیر اسبق عراق تاکید کرد: سیاست عراق عدم مداخله در امور دیگران و عدم اجازه به دیگران در امور داخلی خود است و بر همین اساس نیز اجازه استفاده از خاک خود را برای تعدی به همسایگان نخواهد داد.

المالکی با اشاره به این که عراق باسیاست فشار و تحریم اقتصادی علیه ملت ها مخالف است، افزود: همه کشورها از جمله عراق باید برای وساطت جهت حل بحران میان تهران و واشنگتن تلاش کنند.

وی بهترین راه حل بحران جاری را بازگشت به معاهدات و قوانین بین المللی و گفت و گو در چارچوب آن دانست.

‘سید عمار حکیم’ رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در سخنانش، بحران جاری در منطقه را چالشی برای همه کشورها بویژه برای عراق دانست و گفت: همه باید برای جلوگیری از تشدید اوضاع تلاش کنند.

وی سپس اولویت های پنجگانه ای که پیشتر در این خصوص پیشنهاد کرده بود، بار دیگر مورد تاکید قرار داد.

حکیم گفت: درحالی که تنش در منطقه رو به افزایش است و همه نگران اوضاع و نتیجه اختلاف و درگیری آمریکا و ایران هستند، بالاترین اولویت در سیاست خارجی عراق باید تلاش برای جلوگیری از بروز جنگ در منطقه باشد.

به گفته رهبر جریان حکمت ملی عراق، دومین گام در این زمینه خاموش کردن افراد تندرو در همه طرف هاست چرا که برخی در حال دمیدن در این آتش هستند و تنش را افزایش می دهند درحالی که در شرایط کنونی باید برای کاهش تنش و نه افزایش آن تلاش کرد.

حکیم افزود: شعار ما این است که عراق، منافع عراق و منافع ملی این کشور در اولویت است و باید بعنوان گام سوم مبنای انتخاب مسیر و قطب نمای حرکت ما باشد و منافع ما اقتضا می کند که جنگی در منطقه اتفاق نیفتد و این مساله به روش های مسالمت آمیز حل شود.
وی گام چهارم و پنچم را به ترتیب خودداری از تبادل اتهامات و خائن دانستن یکدیگر که باعث تفرقه در داخل عراق می شود و همچنین راهبرد میانجیگرایانه عراق میان ایران و آمریکا ذکر کرد.
حکیم گفت: عراق روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد و باید برای ایفای نقش میانجی واقعی میان دو طرف برای جلوگیری از بروز جنگ اقدام کند.


شفقنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین