کد خبر: ۵۹۱۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱

پمپئو: تهدید ایران هنوز هم باقی است

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خصمانه مقامات این کشور علیه کشورمان، مدعی شد که تهدید از سوی ایران هنوز هم وجود دارد و تحریم‌های نفتی ایران بر بازار جهانی نفت تاثیر منفی نداشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی درباره ادعاهای اخیر دولت آمریکا علیه ایران گفت: تهدید ایران هنوز هم باقی است. به نظرم منصفانه است بگوییم ما شانس آوردیم که برخی از اقدامات تاکتیکی آن‌ها در پیش روی خود را به هم زدیم. اما مطمئن باشید که هنوز هم هشدار بالایی وجود دارد؛ ما هنوز هم سعی داریم مطمئن شویم که منابع درستی به کار گرفته باشیم.

پمپئو ادامه داد: به یاد دارم که وقتی کارزار فشار حداکثری را آغاز کردیم، حرف‌هایی درباره نمایش این که نفت به صد و پنجاه دلار برسد وجود داشت. مخاطبان باید بدانند که نفت در حال حاضر پایین‌تر از دوم ماه مه [سال گذشته] است که ما از برجام خارج شدیم. فکر می‌کنم امروز صبح که به اینجا آمدم، نفت خام برنت حدود ۶۹ دلار بود و این پایین‌تر از زمانی است که ما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی اعلام کردیم. ما اطمینان داریم که سخت تلاش کرده‌ایم تا بازار نفت به اندازه کافی تأمین باشد و امیدوارم بتوانیم آن را همچنان حفظ کنیم. فکر می‌کنم بتوانیم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین درباره تمایل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به مذاکره با ایران و وجود تفاوت در دیدگاه‌ها پیرامون این موضوع گفت: رئیس‌جمهور [آمریکا] به وضوح گفته است که مذاکره در زمان مناسب اهمیت دارد. نظر من و جان بولتون در این باره جالب توجه است. نظر رئیس جمهور نیز واقعاً اهمیت دارد؛ وی گفته است که او در زمان مناسب، وقتی که ایرانی‌‎ها به این نتیجه برسند که مذاکره به نفع آن‌ها است، آماده خواهیم بود تا دعوت آن‌ها را بپذیریم.

مایک پمپئو در آخر برای توضیح این که آیا مطمئن است کابینه کنونی آمریکا تنها کسانی هستند که موضع آمریکا را به مقامات ایران نشان می‌دهند گفت: متأسفانه من مطمئن نیستم که کسان دیگری نخواهند که از طرف آمریکا سخن گفته و علیه سیاست‌های رئیس جمهور فعالیت کنند. ای کاش می‌توانستم این را بگویم که از این مطمئنم. نیستم. من دیده‌ام که جان کری به مونیخ سفر می‌کند. یک کنفرانس امنیتی هر ساله در آن‌جا برگزار می‌شود. کری همراه با ارنست مونیز، وندی شرمن و بقیه گروهی [آمریکایی] که برجام را که اساساً موجب شکست آمریکا می‌شد اجرایی کردند، در آن‌جا حضور داشت. این همان چیزی است که ما امروز سعی در اصلاح آن داریم. نه من مطمئن نیستم که ما در چنین موقعیتی باشیم.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتقاد از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] اظهار داشت: ما [در برجام] با حسن نیت عمل کردیم اما نمی‌خواهیم با کسانی که زیر تعهداتشان زده‌اند گفت‌وگو کنیم.

ظریف تصریح کرد: ما تسلیم تهدید نمی‌شویم. ایران هرگز تحت فشار مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌توانید ایرانی‌ها را تهدید کنید و سپس از آنها انتظار تعامل داشته باشید. راه درست برای این کار احترام است، نه تهدید.

این مقام بلند پایه ایران تاکید کرد که ایران با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد مگر اینکه این کشور با اجرای تعهداتش در برجام به تهران احترام بگذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: آنچه می‌خواهیم این است که نفت خود را بفروشیم. آمریکا با قلدری اجازه نمی‌دهد که دیگران نفت ما را خریداری کنند. تحریم‌های آمریکا تروریسم علیه شهروندان ایرانی است.

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی نیز درباره موضع ایران در برابر مذاکره با آمریکا در یادداشتی کوتاه نوشت: به صراحت گفته‌ایم تا رفتارها عوض نشود، تا حقوق کشور تأمین نشود، تا از لفاظی به اقدام عملی تغییر مسیر ندهند، راه همین است. به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین