کد خبر: ۵۹۱۸۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

بازار اجاره در اغما

روزهای گرم سال از راه می‌رسد، فصل، فصل تعطیلی مدارس و شروع دلهره‌های والدین اجاره‌نشین است. باید تا قبل از شروع سال جدید تحصیلی وضعیت محدوده اسکان خانواده را مشخص کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
این روزها که اقتصاد کشور چندان شرایط ثابتی ندارد؛ هر فردی به دنبال تعریف راهکاری جدید برای کسب منابع مالی جدید و کاهش هزینه‌هاست، اما به واقع با هزینه مسکن که نقش اصلی در سبد خانوار دارد، نمی‌توان کاری کرد. از یک سو مالکان به دنبال کسب درآمد بیشتر از ملک خود هستند تا به این ترتیب شاید از شرمندگی نوسانات قیمت برآیند.

**کوچ مستأجران از مناطق خوش‌نشین
«امین-د» که تجربه سال‌ها اجاره‌نشینی دارد در گفت وگو با «اعتماد» می‌گوید: اجاره‌نشینی را از «قیطریه» و «اندرزگو» شروع کردم و دو سال قبل به محدوده «پاسداران» رسیدم. او ادامه می‌دهد: سال گذشته نتوانستم از پس هزینه اجاره و رهن ملک در شمال شرق تهران بربیایم و به ناچار به غرب تهران آمدم اما امسال ناچارم در همین محدوده غرب تهران به واحدی کوچک‌تر و قدیمی‌تر بسنده کنم.

**رکود بازار با اعلام قیمت‌های عجیب
«محمد اسلامی» که به همراه چهار برادرش تجربه بیش از ۳۰ سال مشاوره املاک را دارد در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: هر سال از ابتدای اردیبهشت بازار مسکن رونق را تجربه می‌کرد اما امسال چنین وضعیتی پیش نیامده است. او ادامه می‌دهد: در سه ماه نخست هر سال تقاضا برای رهن و اجاره واحد رونق خوبی به بازار مسکن می‌داد اما در بهار ۹۸ هنوز این تجربه را نداشته‌ایم، زیرا قیمت‌های اعلامی از سوی مالکان بیشتر از توان پرداختی مستأجران است.

**فایل‌های رهنی بی‌مشتری
پسر جوانی که به عنوان مشاور املاک در غرب تهران فعال است، درباره وضعیت بازار مسکن به «اعتماد» می‌گوید: سال ۹۷ در بازار مسکن با کمبود فایل رهنی مواجه بودیم، زیرا اکثر مالکان به دنبال دریافت اجاره ماهیانه بودند. او ادامه می‌دهد: کاهش سود بانکی اکثر ملاک را به دریافت اجاره ماهیانه راغب کرده بود اما امسال اکثر آنها واحد خود را در قالب رهن فایل کرده‌اند ولی مستأجران توان رهن واحد مسکونی با چنین قیمت‌هایی را ندارند به همین دلیل رهن دادن واحدها کمی زمانبر شده است.

**اجاره بی اجاره
خانم جوانی که حاضر به معرفی خود نیست درباره دلیل اینکه چرا واحد مسکونی خود را برای رهن گذاشته است به «اعتماد» می‌گوید: بعد از ۲۰ سال کار اداری و خرید اوراق مسکن که باید سه برابر آن را بازپرداخت کنم، توانستم یک واحد کوچک خریداری کنم. او ادامه می‌دهد: سال قبل ملک را اجاره دادم اما به خاطر عدم پرداخت اجاره و تخلیه منزل ضرر و زیان بسیاری را به لحاظ زمان، بازسازی ملک و صرف هزینه برای شکایت از مستأجر و تخلیه ملک متحمل شدم به همین دلیل امسال تصمیم گرفتم فقط ملک را رهن کامل بدهم.

**بی‌اعتمادی به جان بازار مسکن افتاد
«محمد خواجه‌ن‌ژاد» نیز که به مشاور املاکی در شرق تهران مراجعه کرده است درباره دلیل به رهن کامل گذاشتن واحد خود می‌گوید: شرایط اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و همه به خوبی می‌دانیم که نمی‌توان به وضعیت بازار کار و امنیت شغلی افراد مطمئن بود به همین دلیل فقط به شرط رهن کامل پای میز مذاکره با مستأجر می‌نشینم.

او ادامه می‌دهد: تجربه‌ای که از تأخیر تخلیه و تخریب ملک توسط مستأجر دارم و همچنین عدم حمایت قانون از مالک و فرآیند زمانبر رسیدگی به پرونده‌های مالک و مستأجر و سایر دلایلی که اعلام کردم، موجب شده تا پول رهن را به اجاره تبدیل نکنم. «خواجه‌ن‌ژاد» عنوان می‌کند: هر چند هر ماه ناچار هستم به خاطر اخذ تسهیلات خرید ملک به بانک قسط واریز کنم که با توجه به میزان درآمد این امر برایم سخت است اما حاضر نیستم با برخی مستاجرانی که انصاف ندارند، سروکله بزنم. او با مرور خاطراتی که از مستاجرانش در سال‌های گذشته داشته است، می‌گوید: زمستان سال ۹۷ که ملک را از مستأجر تحویل گرفتم فقط به اندازه ۷۹۰ هزار تومان هزینه خرید مواد شوینده دادم تا کارگری که بابت دو روز کار از صبح تا غروب ۴۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت کرد، کثیفی‌های برجای مانده از این مستأجر را از ظاهر خانه بشوید.

**کاهش سرمایه اجتماعی
اگر شما هم سراغ مشاوران املاک بروید به آسانی رکود بازار این صنف را درک خواهید کرد که بخشی از این رکود ناشی از کمبود نقدینگی در دست مستأجران و از سوی دیگر بی‌اعتمادی مالکان به امنیت شغلی مستأجران است و همین امر موجب شده تا تعداد نشست‌هایی که املاکی‌ها برای امضای قرارداد رهن و اجاره برگزار می‌کنند، کمتر به نتیجه برسد.

این روزها مالکان رهن کامل را راهکاری برای جبران هزینه‌های زندگی و مقابله با خسارت‌های مستأجر به ملک و تضمین اجاره‌بها می‌دانند و مستاجرانی که موعد قرارداد آنها سرآمده و قبل از شروع زمان ثبت‌نام مدارس باید تکلیف محدوده سکونت را مشخص کنند، تلاش دارند با حداقل افزایش حقوقی که تجربه کرده‌اند از عهده حداکثر هزینه‌های مسکن برآیند که این امری محال است اما هنوز ناامید نشده و با کفشی آهنین از بنگاهی به بنگاه دیگر و از یک محله به محله‌ای پایین‌تر می‌روند شاید سرپناهی مناسب و درخور پیدا کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
0
0
متاسفانه با این وضعیت اقتصادی همه داریم روز به روز پس رفت می کنیم. تعداد اندکی ثروتمند و باقی مردم نیز فقیر می شوند. دیگر قشر متوسطی وجود نخواهد داشت.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین