کد خبر: ۶۰۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۳
با اشاره به نابسامانی در مدیریت ابراز شد:

هشدار یک نماینده درباره عملکرد دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده اهواز در مجلس  در نطق پیش از دستور خود روز چهارشنبه خود با اشاره به تداوم مشکلات معیشتی مردم علی‌‏رغم تمام وعده‌‏های دولت، به شدت از عملکرد اقتصادی و مدیریتی دولت نهم انتقاد کرد. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، «حمید زنگنه» با اشاره به روز معلم، گفت: جای سوال در ذهن فرهنگیان و هر دلسوز دیگری در کشور باقی است که چرا مشکلات اساسی این قشر حل نمی‌شود و چرا تعدادی در جواب هر مسأله‌ای که توان آن را ندارند، بلافاصله پای دخالت بیگانگان و عوامل خارجی را به میدان می‌کشند. 

وی با طرح این پرسش که «آیا خواستن حقوق کافی و مساوی برای گذران یک زندگی شرافتمندانه و در حد متوسط خواست زیادی است؟»، گفت: در همایش‌ها، فرهیختگان را «ولی ‌‏نعمتان» خود خطاب می‌کنیم و در زمان مطالبه حق از طرف آنها، آنان را «فریب ‌خوردگان» می‌نامیم. 

زنگنه با تأکید بر تسریع حل مشکلات معلمان گفت: از آغاز دولت نهم هرچه تذکر داده شد که «تجربه» دُر گران‌بهایی است که به سادگی به دست نخواهد آمد و نباید مدیران توانمند و متخصص کشور را به دلایل مختلف خانه‌نشین کرد، گوش شنوایی نبود و سرعت تعویض مدیران باتجربه به حدی بود که همانند زلزله‌ای به ارکان مدیریت کشور بود. تجربه و کارآمدی جای خود را به نسل جدیدی از مدیران داد که بعضا دارای هیچ‌گونه سابقه اجرایی و مدیریتی نداشتند. 

وی افزود: فکر می‌کردیم این تعویض‌ها و انتصاب افراد جدید موجی است که فروکش کرده است اما متأسفانه امروز شاهد بی‌ثباتی عجیبی در مدیریت کشور هستیم که به یک چالش و معضل اساسی در کشور تبدیل شده است. 

زنگنه با بیان اینکه «عمر مدیریت در برخی مواقع به سه روز کاهش یافته است»، گفت: به مدیری حکم داده می‌شود و فردای آن روز بحث عزل و جانشینی او مطرح می‌شود. شأن مدیران، گوش تاباندن و زدن برچسب‌های ناروا شده است. 

وی با طرح این پرسش که «آیا به واقع مدیران نظام باید این‌گونه تعیین شوند که چنین شأنی برای آنان قائل باشیم؟»، گفت: جای سوال باقی می‌ماند که آیا در پیکره توانمند نظام مدیریتی کشور که توانست ایران اسلامی را به رفیع‌ترین جایگاه منطقه برساند و ایران وابسته قبل از انقلاب را در طول مسیر دشوار انقلاب، دفاع مقدس و سازندگی کشور و به دست آوردن تکنولوژی‌های برتر علمی مدیریت کند، نمی‌توان مدیرانی مسلمان، لایق، مؤمن، متخصص و باتجربه بر اساس معیارهای دولت نهم و با مدیریت کارشناسی برای مدیریت‌های کشور پیدا کرد که هر روز شاهد عزل و نصب‌های زنجیره‌ای و انتصاب افراد فاقد تجربه مدیریتی و اجرایی نباشیم؟ 

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اگر به واقع شعار کار، عمران، توسعه و آبادانی برای تأمین رفاه، آسایش، امنیت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را داریم، باید از خانه‌نشین کردن تجربه و تخصص خودداری کرده و با استفاده از توان مدیریتی بالای کشور، فارغ از دسته‌بندی سیاسی در جهت تحقق برنامه استفاده کنیم. 

زنگنه افزود: نباید فضای مدیریتی کشور، آنچنان بدون ثبات باشد که هر مدیری 90 درصد توان خود را جهت تثبیت و پاسخگویی به گزارش‌های ناصواب، کاذب و غیرقانونی افرادی از خدا بی‌خبر و متأسفانه با ظاهری فریبنده و البته غیرمسوول اختصاص دهند. 

وی تصریح کرد: از دخالت‌های افراد متعدد و بعضا غیرمسوول در امور جاری کشور باید جلوگیری شود. باید از برنامه‌گریزی دولت کاسته شود و مدیران مکلف به اجرای برنامه و بر اساس میثاق با مردم جهت عمران و توسعه کشور و رفع فقر و محرومیت تلاش کنند. 

زنگنه وضعیت اقتصادی کشور را دچار بحران، مشکلات و بی‌برنامگی عجیبی دانست و گفت: خروج بیش از صدها میلیارد دلار از کشور، خروج بیش از صدها هزار نفر نیروی متخصص از کشور، وجود 10 میلیون نفر زیر خط فقر، بیش از 4 میلیون نفر بیکار، کمبود مسکن و گرانی سرسام‌آور آن، نرخ تورم بالای 20 درصد در کشور، بیش از 40 میلیارد دلار اتلاف انرژی در هر سال، بیش از 50 میلیارد دلار واردات و نداشتن صادرات بالای غیرنفتی، وجود نقدینگی سرگردان بالای یک صد هزار میلیارد تومان در کشور و ده‌ها مشکل دیگر در اقتصاد به واقع سبب نگرانی شدید مردم شده است. 

وی افزود: متاسفانه امروز با وجود ادعاهای فراوان، مردم در امور اقتصادی خود نه‌‏تنها پیشرفتی نمی‌بینند، نه‌‏تنها بر سر سفره خود نان اضافی را شاهد نبوده‌اند بلکه برابر آمار و ارقام، روز به روز دچار مشکلات بیشتر اقتصادی و معیشتی می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین