کد خبر: ۶۰۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰

تحلیل دکتر مردوخی از طرح‌های زودبازده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این روزها انتقادات مخالفان تخصیص اعتبار به طرح‌های زودبازده افزایش یافته به گونه‌ای که «داود دانش جعفری» وزیر اقتصاد و دارایی از سرنوشت این طرح‌ها اظهار نگرانی کرد و برخی از نمایندگان مجلس نیز به روند پرداخت تسهیلات به این طرح‌ها انتقاد کرده و معتقدند که ادامه این روند به ورشکستگی بانکها منجر خواهد شد. دکتر «بایزید مردوخی» استاد اقتصاد دانشگاه تهران دراین‌باره معتقد است که برای اینکه این مساله روشن شود باید این قضیه در دو سطح کلان یعنی استراتژی توسعه اقتصادی کشور و سطح خرد یعنی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: در سطح کلان، دولت اعلام کرده که باید به اشتغال اهمیت داده شود. به همین دلیل استراتژی که پیش‌بینی کرده اولویت دادن به طرح‌های زودبازده است.

مردوخی بر این اساس افزود: این حق و وظیفه دولت است که بنا به تشخیص خود از اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور به فعالان اقتصادی و به دستگاه‌های مالی توصیه کند که چه طرح‌هایی را در اولویت قرار دهند؟

به اعتقاد وی، طبیعی است که طبق توصیه دولت بایستی تعدادی از فعالان اقتصادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری هستند، جذب شوند و در این طرح‌ها که اشتغال‌زا و زودبازده هستند سرمایه‌گذاری کنند.

مشاور سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: از سوی دیگر طبیعی است که موسسات بانکی و وام‌دهنده این اولویت و این استراتژی را مورد توجه قرار دهند و در انتخاب طرح برای تسهیلات طرح‌های زودبازده و اشتغال‌زا حمایت کنند.

مردوخی تاکید کرد: تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد، دولت در چارچوب مسائل کلان اولویت را بیان کرده است. اما در سطح خرد این اولویت باید از سوی بنگاه‌ها و بانکها رعایت شود، مشروط بر چندین شرط و این چندین شرط مربوط می‌شود به دو گروه متقاضیان سرمایه‌گذاری و دیگری موسسات بانکی.

به اعتقاد مردوخی، اینکه دولت اعلام کرده به طرح‌های زودبازده اولویت داده شود به این معنا نیست که شخص متقاضی تسهیلات یا بانک پرداخت‌کننده تسهیلات ضوابط و منافع خود را رعایت نکنند.

وی تصریح کرد: بانک مجاز نیست به اعتبار اینکه دولت توصیه کرده به طرح‌های زودبازده وام پرداخت شود، طرح‌های غیرموجه را انتخاب و مورد حمایت قرار دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از آن مهم‌تر متقاضی سرمایه‌گذاری که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و منابع خود و منابع بانکها را درگیر یک کار انتفاعی کند نباید ملاحظات و ضوابط مربوط به سودآوری طرح را نادیده بگیرد.

مردوخی اظهار داشت: پیش از دولت و بانکها، خود متقاضی سرمایه‌گذاری باید نگران سودآوری طرح باشد، چون اوست که باید اقساط وام را بازپرداخت کند.

وی یادآور شد: بر این اساس، درون مجموعه بحث‌هایی که راجع به زودبازده بودن صورت می‌گیرد، شایسته است مسئولیت‌های متقاضیان سرمایه‌گذاری و بانکهای عامل این تسهیلات بیان شود و اگر در این زمینه از دولت انتقادی وجود دارد راجع به نفس استراتژی اولویت دادن به طرح‌های زودبازده باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین