کد خبر: ۶۸۲۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴

سکاندار جدید سیاست خارجی آمریکا؛ موضع آنتونی بلینکن در خصوص برجام چیست؟

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۳ آذر (۲۳ نوامبر) آنتونی بلینکن را رسما به‌عنوان وزیر امور خارجه بعدی این کشور معرفی کرد.
سکاندار جدید سیاست خارجی آمریکا؛ موضع آنتونی بلینکن در خصوص برجام چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

مشاوران بایدن پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند که نخستین فهرست کابینه پیشنهادی جو بایدن روز سه‌شنبه اعلام می‌شود. این در حالی است که دونالد ترامپ، همچنان بر تقلب در انتخابات اصرار دارد و از پذیرش نتایج انتخابات سه نوامبر خودداری می‌کند.

آنتونی بلینکن ۵۸ ساله در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، به‌عنوان قائم مقام وزارت خارجه و نفر دوم این وزارتخانه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ فعالیت کرد. پیش از آن، وی معاون مشاور امنیت ملی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود. وی همچنین در دوره‌ای به سمت مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا رسید.

پیش از این گزینه‌هایی مانند سوزان رایس و سناتور کریس کونز نیز برای این پست مطرح شده بودند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن اخیرا در یک جلسه توجیهی امنیت ملی با جو بایدن و کامالا هریس معاون وی شرکت کرده و موضوعات قابل توجه سیاست خارجی در مصر و اتیوپی مورد سنجش قرار داده است.

بلینکن متولد شهر نیویورک و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و دانشکده حقوق کلمبیا است. وی مدت کوتاهی وکالت می‌کرد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد سیاست شد و حضوری طولانی مدت در حوزه سیاست خارجی حزب دموکرات آمریکا دارد. وی با بسیاری از مقام‌های سابق امنیت ملی که خواستار سرمایه‌گذاری مجدد در دیپلماسی آمریکا و تعامل جهانی هستند هماهنگ است.

وی در گفت‌وگویی که در ماه اکتبر با رویترز داشت گفت که ایالات متحده آمریکا نباید نقش رهبری خود در جهان را واگذار کند و تاکید کرد که گرچه به نظر می‌رسد سخت و دشوار است اما جایگزینی آن از نظر به خطر افتادن منافع و زندگی آمریکایی‌ها بسیار بدتر است.

طبق گزارش رویترز، کسانیکه با سبک مدیریت وی آشنا هستند، بلینکن را «دیپلمات دیپلمات‌ها» معرفی می‌کنند که «خوش‌بیان» است و در سیاست خارجی کاملا تسلط دارد.

تام شانون که در دهه ۱۹۹۰ با بلینکن در شورای امنیت ملی و در وزارت خارجه دوران اوباما کار می‌کرد، گفت: «من هرگز ندیدم که او خونسردی خود را از دست بدهد.»

سایت بلومبرگ نیز در گزارشی با اشاره به اینکه بلینکن گزینه احتمالی بایدن برای وزارت امور خارجه است، گفت: «جک سالیوان که از نزدیک‌ترین مشاوران هیلاری کلینتون به حساب می‌آید، به‌عنوان مشاور امنیت ملی در نظر گرفته شده است.» سالیوان ۴۳ ساله نیز پیش از این به مانند بلینکن مدتی مشاور امنیت ملی جو بایدن در دولت باراک اوباما بود.

اگر در نهایت بلینکن، وزیر امور خارجه در دولت بعدی آمریکا شود، یکی از مهمترین موضوعاتی که روی میز کار وی قرار دارد، نحوه برخورد با ایران است. برخی رسانه‌های آمریکایی از وی به‌عنوان یکی از شخصیت‌های پرنفوذ پشت پرده مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نام می‌برند.

وی در ماه اوت گذشته در مجمع امنیتی آسپن سخنرانی و از توافق هسته‌ای دفاع کرد. وی در پاسخ به این سوال که اگر بایدن رئیس جمهور شود در مقابل ایران چه برخوردی خواهد داشت گفت: «اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته‌ای و مستحکم‌تر کردن و طولانی‌تر شدن آن تلاش می‌شود.»

وی سپس تاکید کرد که در این صورت آمریکا از تعهد مجدد خود به دیپلماسی استفاده می‌کند و با متحدانش همکاری خواهد داشت تا توافق هسته‌ای را مستحکم‌تر و طولانی‌تر کنند.

بلینکن همچنین گفته بود با این شرایط آمریکا می‌تواند موقعیت بهتری داشته باشد تا به‌طور موثری علیه آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» نامیده، اقدام کند چراکه وی معتقد است که بار دیگر به جای جدا شدن از شرکای آمریکا با آن‌ها متحد خواهند شد.

در حالی بلینکن چنین نظری درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دارد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفته بود: «اگر زمانی آقای بایدن مستقر شود و بخواهد تعهدات مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا را اجرا کند، ما هم می‌توانیم فوراً به تعهدات برجامی خود به صورت کامل برگردیم. این روند اصلاً زمانبر نیست. با چند قانون اجرایی از سوی رئیس جمهوری آمریکا انجام‌پذیر است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های این کشور علیه ایران بازگشت و تشدید شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین