کد خبر: ۶۹۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۲:۵۹
یک اقتصاددان پیش بینی کرد

61 هزار میلیارد ریال کسری بودجه در سال 87

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: دولت در حالت خوشبینانه با 61 هزار میلیارد ریال و در حالت بدبینانه با 103 هزار میلیارد ریال کسری بودجه در سال 87 مواجه خواهد شد.

مسعود نیلی در سمینار تطبیق لایحه بودجه سال 87 کل کشور با سند چشم انداز و سیاستهای کلان برنامه چهارم در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین کسری بودجه سال 86 را 47 هزار و 800 میلیارد ریال پیش بینی کرد که دولت برای تامین بخشی از آن اصلاحیه ای را تقدیم مجلس کرده است که در این راستا دولت ناچار به کاهش هزینه های عمرانی و یا درخواست مجوز از مجلس است.

وی در خصوص تحولات نظام بودجه ریزی و سند بودجه گفت: سند بودجه اطلاعات ناکافی را در اختیار مخاطبین قرار می دهد، به عبارت دیگر نمی توان از این سند دریافت که در ازای تعیین منابع و انجام مخارج چه نتایجی حاصل می شود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف یکی از مشکلات اساسی نظام بودجه ریزی کشور را عدم انطباق نظام اداری با نظام مالی عنوان و تصریح کرد: حجم زیاد بودجه و تعدد تبصره ها از دیگر مشکلات است که باعث عدم شفافیت بودجه شده، همچنین این امر نشان از -حجم زیاد دخالت دولت در اقتصاد دارد.

وی ابهام در چگونگی و تصویب بودجه شرکتهای دولتی توسط مجلس را از دیگر اشکالات نظام بودجه ریزی در کشور دانست و گفت: هر چند بر اساس قوانین برنامه بودجه و محاسبات عمومی، دولت موظف به ارائه بودجه کل کشور به مجلس است اما طی سالیان متمادی گذشته بررسی و تصویب بودجه شرکت های دولتی شکل عملی مشخصی به خود نگرفته است.

نیلی با بیان اینکه سه رکن اصلی وضعیت بودجه را مشخص می کند، ساختار دولت که ساختار بودجه متاثر از آن است را اولین رکن عنوان کرد.

وی رکن دوم تعیین کننده وضعیت بودجه را زیرساخت ها ذکر کرد و گفت: قوانین پایه همچون قانون برنامه، قانون اساسی و قانون محاسبات از جمله این زیرساخت ها محسوب می شود.

به گفته این اقتصاددان از قانون برنامه و بودجه می توان یک تئوری به دست آورد که شکل تخصیص منابع در آن تعریف شده است.

وی رکن سوم تعیین کننده سند بودجه را فرآیندها در بودجه ریزی عنوان کرد و اظهار داشت: یک ارتباط یک به یک بین ساختار دولت و حجم و پیچیدگی بودجه وجود دارد.

نیلی خاطرنشان کرد: هر چه تصدی دولت بیشتر و نظام اداری پیچیده تر باشد، به طور اجتناب ناپذیر ساختار بودجه پیچیده تر می شود.

وی اصلاح فرآیند بودجه ریزی را نیازمند حرکت دولت به سمت سازوکار بازار، انجام وظایف کلاسیک خود، اصلاح قوانین پایه و عملیاتی شدن بودجه ریزی دانست و خاطرنشان کرد: با انجام این اقدامات شاهد بودجه ریزی شفاف و ساده خواهیم بود.

به گفته این استاد دانشگاه همزمان با افزایش حجم و مداخلات دولت در اقتصاد ، سند بودجه لاغرتر شده است.

وی تحولات بودجه سال 87 را گنجاندن ماده واحده با ادبیات جدید، معرفی اجمالی نظامی جدید از تخصیص منابع، ارائه طبقه بندی جدید از دستگاههای اجرایی ، حذف تبصره های بودجه، کاهش قابل توجه سهم اعتبارات استانی در کنار تمرکز باقیمانده منابع محلی در اختیار استانداران و تقلیل بسیار شدید نقش بودجه شرکت های دولتی در قانون بودجه اعلام کرد.

نیلی بیشترین رشد درآمدهای مالیاتی بین سالهای 81 تا 85 را مربوط به سال 85 با رشدی معادل 5/25 درصد ذکر کرد و افزود: بیشترین رشد در بخش سایر درآمدها و هزینه های جاری متعلق به سال 84 بوده است.

وی با اشاره به رشد جهشی هزینه های عمرانی بودجه سالهای 84 و 85 ، گفت: بیشترین رشد درآمد نفت نیز مربوط به سل 84 بوده است.

این اقتصاددان پیش بینی کرد که درآمدهای مالیاتی بودجه سال جاری 97 درصد محقق شود، همچنین به نظر می رسد در وصول تحقق ارقام مالیات عملکرد شرکت نفت نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود 1/90 درصد سایر درآمدهای بودجه سال 86 محقق شود، خاطرنشان کرد: با 10 هزار میلیارد ریال عدم تحقق در مالیاتها و سایر درآمدهای بودجه سال جاری مواجه خواهیم شد.

نیلی با اشاره به اینکه در تحقق 30 هزار میلیارد ریال در بخش واگذاری شرکتهای دولتی که در لایحه بودجه سال 86 پیش بینی شده بود با مشکل روبرو خواهیم شد، گفت: همچنین حدود 37 هزار میلیارد عدم تحقق درآمد پیش بینی شده در بودجه 86 خواهیم داشت.

وی بودجه سال 86 را برخلاف بودجه سالهای 84 و 85 که با رشد 100 درصدی مواجه بودند، دانست و گفت: بودجه مصوب سالجاری دارای رشد منفی 4 درصد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین