کد خبر: ۷۱۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۶

معرفی برگزیدگان جشنواره پیام آوران صلح و دوستی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخستین جشنواره‌ی ادبی و هنری پیام‌آوران صلح و دوستی شامگاه گذشته با معرفی برگزیدگان در فرهنگسرای نیاوران به كار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، برگزیدگان به این شرح معرفی شدند: در بخش داستان: مرجان ریاحی، خسرو عباسی خودلان و هدی حدادی به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند؛ در بخش شعر: زینب حسن‌پور، هدی حدادی و مهناز یوسفی عنوان نفرات برگزیده را از آن خود كردند؛ در بخش كاریكاتور: حسن كریم‌زاده، علیرضا نصرتی و آروین رتبه‌های اول تا سوم این بخش شدند؛ و بخش عكس برگزیده نداشت.

در این مراسم كه اجرای آن را بهاره رهنما به‌عهده داشت، علی باباچاهی در سخنانی گفت: فكر می‌كنم فكر و ذكر شعر و هنر، چیزی جز دفاع از صلح، دوستی،‌ عدالت و آزادی نیست و شعر امروز از همین منظر به خوانش جدی و دوباره نیاز دارد. در این دوباره‌خوانی، شعر و كلمه از معانی تثبیت‌شده فاصله می‌گیرند و معانی مسلط قطعه‌قطعه خواهند شد و هر كدام از قطعه‌ها تصویر دیگری می‌دهند، تصویری دگرگونه و متفاوت از پیش.

این شاعر افزود: شعر جهان را با تمام وحشتناكی‌اش تا حدودی قابل تحمل می‌سازد؛ از این‌رو می‌تواند با صلح در ارتباط باشد.

باباچاهی در پایان با استناد به گفته‌ای از بورخس، تأكید كرد: از دست شعر چه ‌كاری ساخته است؛ جز این‌كه ستایش آزادی و صلح را كنار نگذارد؟

همچنین بابك احمدی كه به عنوان سخنران بخش داستان معرفی شد، ‌گفت: در منطقه‌ای زندگی می‌كنیم كه صدای گلوله در آن خاموش نشده و همواره در خاورمیانه جنگ بوده است. 

این پژوهشگر فلسفه در ادامه با رد ادعای این‌كه انسان‌ها ذاتا صلح‌طلب یا جنگ‌طلب هستند، صلح‌طلبی و جنگ‌طلبی را محصول زمینه‌های تربیتی و بافت فرهنگی - اجتماعی یك جامعه دانست و با استناد به گفته‌ای از اسپینوزا، تأكید كرد: صلح نبودن جنگ نیست؛ صلح آن آرامش درون آدم است، آن وضعیتی است كه از درون آدم ‌زاده می‌شود و ما همواره در تاریخ دیده‌ایم چنان‌چه از سال 1815 تا امروز گفته‌اند، فاتحان دور هم نشسته‌اند و صلح جاودانه را پایه گذاشته‌اند؛ اما در آن نشست‌های بعد از پیروزی پایه‌های جنگ بعدی را گذاشته‌اند؛ بنابراین این صلح در واقعیت بیرونی نیست؛ بلكه در دنیای درونی هنرمند است. این آرامش درونی در فلسفه، علوم، اجتماع و ... نیست؛ مگر در هنر. البته این به معنای این نیست كه هر هنرمندی كه اثری به وجود آورده، صلح‌طلب بوده و یا این‌كه چشمش را بر جنگ بسته است. نه لزوما این‌طور نیست. در واقع هنرمندان یاد گرفته‌اند این آرامش درونی را در آثارشان منعكس كنند و بسازند.


همچنین در این مراسم، سعید طباطبایی - دبیر جشنواره - در ارایه‌ی گزارشی گفت: جشنواره را از تیرماه امسال آغاز كردیم و در چهار ماه فراخوان در چهار بخش، 400 اثر به دست ما رسیدند.

او افق این جشنواره را روشن توصیف كرد و از انتشار آثار برگزیده در قالب كتابی دوزبانه خبر داد و ابراز امیدواری كرد، این كتاب همزمان با نمایشگاه عكس و كاریكاتورهای ارسالی كه در اردیبهشت یا خرداد برگزار می‌شود، رونمایی شود.

طباطبایی همچنین نوید این را داد كه از سال آینده جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار شود و بخش خبرنگاران نیز رقابتی شود.

اجرای نمایش و پخش نماهنگ با موضوع صلح از دیگر برنامه‌های این مراسم بودند.

در این برنامه، چهره‌هایی چون: محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی و رضا سیدحسینی حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین