کد خبر: ۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۴

دیپلماسی خطیبان جمعه

آفتاب‌‌نیوز :  در این بیانیه شدید اللحن اظهارات برخی مسئولین ایرانی توهین آمیز و مضحک خوانده شده و آمده است: شرم آور است که نامه رسمی سفارت ایران در لندن و تسلیت انفجارهای لندن و محکومیت این اقدام از سوی سخنگوی دولت ایران در تهران، با چنین اظهارات غیر مسئولانه ای همراه بوده است. 

در پی این اقدام محمدرضا عادلی سفیر ایران در انگلستان به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد تا مراتب اعتراض دولت این کشور را به تهران منتقل کند. 

بنظر می رسد اشاره بیانیه وزارت امور خارجه به اظهارات آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه تهران باشد که در آن احتمال داده بود دولت انگلیس خود مسبب اصلی انفجارهای لندن است. جنتی علاوه بر طرح این فرض که احتمال دارد خود حکومت انگلیس چنین وضعیتی را به وجود آورده باشد دخالت القاعده در انفجارهای لندن را نیز به نوعی وابسته به بریتانیا و امریکا دانست و گفت: القاعده یعنی بوش و بلر. امریکا و انگلیس مادر القاعده هستند، لذا امروز باید به آنها گفت شما این فرزند نامشروع را به دنیا آوردید، دیگر از چه گله می کنید؟ 

یک روز پس از وقوع انفجارها در لندن که به مرگ 55 نفر انجامید آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه تهران ضمن محکوم کردن این اقدامات اظهارات مشابه جنتی را بیان کرد و گفت: تونی بلر و جورج بوش، القاعده را خود به وجود آورده اند و سپس به غلط، نام آن را اسلام گذاشتند. جنتی و امامی کاشانی تنها امامان جمعه ای نبودند که معتقد به دخالت دولت های غربی در انفجارهای لندن هستند چه اینکه حجت الاسلام رمضانی امام جمعه کرج نیز هدف انفجارهای اخیر لندن را تهییج و تحریک احساسات مردم علیه مسلمانان دانست و افزود: دولت های غرب و اروپا از جنبش فراگیر جهانی شدن اسلام در هراسند و به دنبال توجیه حملات وحشیانه خود علیه مردم مسلمان عراق هستند به همین دلیل حتی به قیمت بازی با جان هموطنان خود علیه اسلام اقدام می کنند. رمضانی هر چند با تروریستی خواندن انفجارها آن را به شدت تقبیح کرد ولی در عین حال تصریح کرد: اگر مقصر حوادث اخیر گروه القاعده نباشد باید دید چه کسانی از این بمب گذاری ها نفع می برند که بی شک بیشترین سود را امریکا و اروپا خواهند برد. 

کدام موضع رسمی است؟
علاوه بر این فرضیه که القاعده محصول سیاست های امریکا و بریتانیا در دوران جنگ سرد و حضور نیروهای شوروی در افغانستان است و از قضا بسیاری از مسئولین ایران در تحلیل های خود به این فرضیه استناده می کنند، برخی مقامات نیز وقوع چنین اقدامات تروریستی را محصول سیاست های جهان غرب در اقصی نقاط جهان می دانند. آیت الله تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به حوادث تروریستی در لندن ریشه تروریسم را استبداد، تجاوز، غضب و ظلمی دانست که غربی ها نسبت به دیگران روا داشته اند.
محمود محمدی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم از جمله مسئولینی است که این اقدامات تروریستی را واکنشی در برابر سیاست های واشنگتن و لندن می دانند. 

وی که در سابق سخنگوی وزارت امور خارجه بود درباره انفجارهای لندن ابراز عقیده کرد:« اینگونه اقدامات اگر چه از نظر ما محکوم است اما در واکنش به اقدامات خشونت آمیز دولت ها و قدرتهایی است که با توسل به زور و بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف حل بحران، سیاست های خود را دنبال می کنند.» 

گرچه مشابه چنین تفسیرهایی سال هاست که از تریبون های رسمی ایران عنوان می شود اما واکنش اعتراض آمیز دولت انگلستان حکایت از آن دارد که در حال حاضر موضع گیری های مشابه اظهارات خطیبان نماز جمعه به دقت پیگیری شده و حساسیت دولت های اروپایی را به دنبال خواهد داشت و چند اقدامات تروریستی اخیر بارها از جانب مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران محکوم شد و سران سه قوه با مردم انگستان ابراز همدردی کردند و حتی آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد افرادی که این اعمال غیر انسانی را مرتکب می شوند مسلمان نیستند اما برخی موضع گیری ها و واکنش های سیاسی در داخل مشابه آنچه در فردای انفجارهای لندن در نماز جمعه تهران اتفاق افتاد که در آن شعار مرگ بر امریکا، براسرائیل و حتی مرگ بر انگلیس سر داده شد می تواند موضع گیری های اصولی مقامات ایرانی را تحت الشعاع قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین