کد خبر: ۷۵۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۷
ریشه گرانی برنج در سال گذشته را جستجو کنید!

گرانی برنج، نتیجه بی‌توجهی دولت به هشدار کارشناسان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: «میزان واردات برنج در سال گذشته به اندازه‌ای بوده که در حال حاضر هیچ نیازی به واردات برنج گران از خارج احساس نمی‌شود».

جمیل علیزاده‌شایق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با تاکید بر اینکه بالا بردن قیمت برنج در این مقطع غیرمنطقی است گفت: «افزایش قیمت برنج بیش از این جوسازی‌ها شروع شده بود».

وی افزود: «زمستان سال گذشته با وجود آنکه قیمت جهانی برنج افزایش نیافته بود و همینطور رسانه‌ها نیز معمولاً در زمستان در مورد برنج موضعیت طرح مطلب ندارند، سخنی درباره قیمت به میان نیاوردند، قیمت برنج در بازار کشور شروع به گرانی کرد».

شایق تصریح کرد: «در همان زمان انجمن برنج در مصاحبه با رسانه‌های مختلف از جمله آفتاب درباره مارتن قیمت برنج و افزایش پلکانی آن هشدار داد».

وی افزود: «علت گرانی در آن مقطع توزیع وعرضه برنج وارداتی پاکستانی با قیمت عجیب 2200 تومان بود. این در صورتی است که قیمت این نوع برنج با احتساب سود و هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل حداکثر باید 800 تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شد».

دبیر انجمن برنج ادامه داد: «گرانی برنج وارداتی که به دلیل ضعف نهادهای نظارتی و دولت صورت گرفت موجب شد تا توزیع‌کنندگان برنج (و نه تولیدکنندگان) ایرانی قیمت‌های خود را متناسب با قیمت برنج پاکستانی گران بالا ببرند. این اتفاق با وجود آنکه از هیچ منطق اقتصادی پیروی نمی‌کرد اما باعث ایجاد نوعی مارتن میان قیمت انواع برنج داخلی و خارجی شد».

شایق با اشاره به شروع افزایش قیمت‌های جهانی برنج در ابتدای سال 87 تصریح کرد: «در چنین شرایطی اشخاصی که شالی کشاورزان را خریداری کرده بودند از ارائه شالی‌های خریداری شده به کارخانجات سرباز می‌زنند چرا که بازار متعادل نیست و امکان افزایش قیمت وجود دارد. بنابراین در حال حاضر معاملات و توزیع کلان برنج ایرانی در بازار متوقف شده که خود موجب کاهش عرضه و مزید بر این گرانی بدون منطق شده است».

دبیر انجمن برنج ایران تاکید کرد: «اکنون اکثر کارخانجات شالی‌کوبی به حال تعطیل درآمده‌اند و برنجی تولید نمی‌کنند اما انبارهای وزارت بازرگانی مملو از برنج است».

شایق گفت: «در چنین وضعی از اینکه شاید سخن گفتن درباره قیمت برنج، بر بازار تاثیر منفی گذارد از مصاحبه با رسانه‌ها اکراه داشتم اما زمانی که متوجه شدم کشاورزان را متهم اصلی عامل گرانی معرفی می‌کنند، وظیفه خود دانستم تا دلایل گرانی را تشریح و از کشاورزان دفاع و رفع اتهام کنم».

وی ادامه داد: «برنج‌کاران هیچ سودی از این افزایش کاذب قیمت نمی‌برند، زیرا آنها تولید خود را حداکثر تا پاییز سال 86 در شرایطی که قیمت‌ها کاملاً شفاف و طبیعی بوده به فروش رسانده‌اند».

دبیر انجمن برنج تاکید کرد: «برنج‌های وارداتی سال 86 نیز با نرخ‌های متعادل جهانی خریداری شده ودر سه ماهه چهارم سال 86 تعرفه‌ای شامل آنها نشده بود بنابراین اکنون بالا رفتن قیمت برنج نه به دلیل رشد هزینه تولید، نه به خاطر کاهش تولید ناشی از خشکسالی و نه به جهت رشد قیمت جهانی و نه آنگونه جناب وزیر بازرگانی فرمودند انعکاس اخبار رسانه‌ای است. البته این عوامل می‌تواند در مورد قیمت برنج سال 87 موثر باشد ولی هنوز تولید امسال انجام نشده است».

دبیرانجمن برنج ایران تصریح کرد: «در حال حاضر کسانی که تولید سال قبل را از برنج‌کاران خریداری کرده‌اند حتی حاضر نیستند این شالی‌ها را به کارخانجات شالی‌کوبی بدهند».

به اعتقاد وی برخی توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌ها افزایش نرخ جهانی این محصول را بهانه گرانی فروختن برنج‌های خود قرار داده‌اند.

علیزاده‌شایق درپایان درخصوص مشکل کشاورزان برای تولید درسال 87 گفت: «تنها مسئله کشاورزان در مورد تولید خطر خشکسالی است که امیدواریم برطرف شود».

وی افزود: «با این وجود کشاورزان در سال‌های گذشته نیز با ایجاد آب‌بندها و به روش‌های خاص خود آب مورد نیاز را تامین می‌کردند و امسال نیز در این راه دریغ نخواهند کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۱
0
0
چیه مگه همش کشاورز باید جون بکنه و هیچی هم براش نمونه یه خورده بزارید با این کار کشاورز هم یه زندگی هر چند کوتاهی ولی خوش بگذرونه(آخه اونها هم آدم هستن)
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۲
0
0
کشتی اقتصاد وطن عزیزمان به آهستگی در حال غرق شدن است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
0
0
احمدی نزادداره کم کم کاری میکنه که دیگه نان خشک هم گیرمردم نیاد خوشی راازمردم این اقاگرفته قشرمرفع که براش مهم نیست اجناس گرون بشه یانه تمامی ضربه راقشرکارگرجامعه وامثال من که ماهیانه با300هزارتومان کارمیکنم وماهیانه 200هزارتومان اجاره خونه میدم متحمل میشه انشاالا به حق ابالفضل همون جوری که خوشی واسایش ومردم ضعیف راپیش خانوادش شرمنده میکنندحوالشون باشه باتیغ برنده ی ابالفضل.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین