کد خبر: ۷۶۹۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
این در حالی است که ویزیت پزشکان از هفته های گذشته گران شده

بی‌خبری رییس سازمان نظام پزشکی: هنوز تعرفه‌های پزشکی ابلاغ نشده!

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه کرونا هنوز ریشه‌کن نشده اما برخی نامهربانی‌ها به کادر درمان و پزشکان را شاهدیم، در عین حال از تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی امسال انتقاد کرد و گفت: ۱۳ روز است تعرفه ها تصویب شده اما هنوز ابلاغ نشده است؛ این اجحاف به جامعه پزشکی است.
بی‌خبری رییس سازمان نظام پزشکی: هنوز تعرفه‌های پزشکی ابلاغ نشده!
آفتاب‌‌نیوز :

رییس‌زاده در نشست خبری اولین همایش جامع کووید۱۹ نظام پزشکی تهران بزرگ، گفت: الان در فاز کاهشی بیماری کرونا هستیم. لازم است از زحمات همکارانم در این زمینه تشکر کنم و قدر آنها را بدانیم که علیرغم همه مشکلات، ما جزو کشورهای موفق در کنترل این بیماری بوده‌ایم. آزمون و خطاهایی داشتیم اما با تمام مشکلات بیماری بر زمین نماند و در مجموع عملکرد موفقی داشتیم. آزمون و خطاهایی در بحران داشتیم اما قرار نیست بازگردیم و مچ کسی را برای اقدام بحرانی بگیریم؛ درست است که باید خطاها بازبینی شود؛ ولی هر اقدامی در زمان خود ممکن است لازم بوده باشد هرچند که می‌تواند خطاهایی هم داشته باشد.

تاکید بر تزریق دز سوم واکسن کرونا
وی افزود: دولت جدید در بحث واکسیناسیون کار بسیار بزرگی انجام داد. سال قبل اردیبهشت و خرداد که همه دنیا در حال واکسیناسیون بالا بودند، کشور ما آمار واکسیناسیون شش درصد بود و فشار افکار عمومی بالا بود و دولت آمد و اقدام بزرگی انجام داد و اکنون بالای ۸۰ درصد پوشش واکسیناسیون داریم. البته در مورد دز سوم واکسن کرونا آنطور که باید موفق نبودیم و کمتر از ۵۰ درصد استقبال شده است و توصیه اکید ما تزریق هرچه سریع تر دز سوم واکسن است. از افراد واجد شرایط دریافت دز چهارم هم خواهش داریم سریعا برای دریافت این واکسن اقدام کنند.

از درس آموخته‌های ۲۶ ماه حضور کرونا، استفاده شود
او تاکید کرد: در این ۲۶ ماه روزهای دشواری را پشت سر گذاشتیم. تعداد کثیری از هموطنان را از دست دادیم. کادر سلامت شبانه روز تلاش کرد و لازم است از این تجربه گرانقدر استفاده کنیم. همانطور که هشت سال دفاع مقدس توانست در حیطه نظامی ما را قوی کند و ما به جایی رسیدیم که مشکلی در این زمینه نداشته باشیم، در حوزه بهداشت هم لازم است از اینکار درس بگیریم و درس آموخته‌های این ۲۶ ماه را استفاده کنیم. در این راستا همایش غیرحضوری برگزار شد و در ادامه‌ آن همایش حضوری برگزار خواهیم کرد. کنفرانس حضوری از ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت برگزار می‌شود و ۱۴ پنل تخصصی دارد و از اتاق فکرهای تخصصی استفاده شده است و اکثر اساتید مطالب دست اول و تجربیات خود را به اشتراک خواهند گذاشت. در این همایش از شهدای مدافع سلامت هم تقدیر به عمل خواهد آمد. در این مدت بالای ۲۰۰ نفر از کادر درمان تقدیم سلامت مردم شدند.

هنوز کرونا تمام نشده و برخی نامهربانی‌ها به کادر درمان را شاهدیم
دو ماه از سال گذشته و هنوز تعرفه‌های پزشکی ابلاغ نشده است
وی در ادامه صحبت‌هایش درباره تعرفه‌های پزشکی نیز بیان کرد: هنوز کرونا کامل ریشه کن نشده است و زود است برای کم لطفی به کادر درمان و پزشکان. برخی از نامهربانی‌ها را شاهدیم که زود است. بگذارید داستان کرونا تمام شود و بعد اگر خواستید کسانی را بیاورید و جایگزین ۳۵۰ هزار نفر این جامعه کنید. الان دو ماه از سال گذشته است و هنوز تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ ابلاغ نشده است. کدام قشر را سراغ دارید که الان خدمات را با تعرفه سال قبل ارائه دهند؟ ۴۸ روز گذشته است و روزی چند صد میلیون ریال به حوزه سلامت کشور آسیب می‌رسد که به نفع سازمان های بیمه‌گر است. همین الان از پاستور می آیم و بعد از اینکه ۱۳ روز است تعرفه ها تصویب شده هنوز ابلاغ نشده است. این اجحاف به جامعه پزشکی است. این تعرفه‌ ابلاغ نشده کمتر از تعرفه ۱۴۰۰ و کمتر از تعرفه پیشنهادی شورای عالی بیمه است. به بهانه این تعرفه برخی رسانه ها چقدر به پزشکان تاختند و ظلم بیشتر از این؟ امروز نامه‌ای تحویل دفتر ریاست جمهوری دادیم و امیدواریم موثر واقع شود.

رئیس‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های پزشکی، در ادامه تاکید کرد: ۲۴ درصد رشدی که مصوب شد الان یک ماه و نیم است که ابلاغ نشده است. همین یک ماه و نیم ۳ درصد آن را می‌زند. در واقع اگر ماهی ۲ درصد حساب کنیم عملا می‌شود ۲۱ درصد رشد تعرفه؛ البته سال ۱۴۰۰ رشد تعرفه ۲۸.۵ درصد بوده است. قطعا این موضوع پیامد خوبی ندارد. اولین پیامد این است که حوزه بهداشت و درمان بویژه در بحث تجهیزات ضعیف‌تر خواهد شد؛ چون خیلی از مراکز نمی‌توانند تجهیزات خود را بروز کنند و روش‌های تشخیصی مورد لزوم را بازسازی کنند که سبب تضعیف بنیه ساختاری بهداشت و درمان خواهد شد. به دلیل فاصله این تعرفه با قیمت واقعی تمام شده باز هم بهداشت و درمان کشور دچار ضرر می‌شود و خیلی از همکاران ما مطب‌های خود راتعطیل خواهند کرد که این کار شروع شده است و خیلی از خدمات ممکن است از دسترس مردم خارج شود.

وی افزود: نظر ما این است که سازمان‌های بیمه‌گر باید به تعهدات خود عمل کرده و منابعشان را بهتر مدیریت کنند تا فشار کمتری به حوزه سلامت و مردم وارد شود. آن کسانیکه از رشد غیرقابل قبول تعرفه‌ها مانند ۱۰ درصد دفاع می‌کنند حتما از طرف مردم حرف نمی‌زنند و حتما از طرف ساختار معیوب سازمان‌های بیمه‌گر صحبت می‌کنند. کسانی که تلاش می‌کنند مردم و جامعه پزشکی را مقابل یکدیگر قرار دهند دانسته یا نادانسته به نفع سازمان‌های بیمه گر، سرمایه اجتماعی سلامت کشور را کاهش می‌دهند. تعرفه‌ها باید به سمت قیمت‌های واقعی برود.

او درباره جلسات سازمان برنامه و بودجه پیرامون تعرفه‌ها، بیان کرد: دهم اردیبهشت سازمان برنامه و بودجه جدول افزایش تعرفه‌ها را به هیئت دولت اعلام کرد. ما ایراداتی به جدول داشتیم که دستکاری و بالا و پایین شد ولی ان‌شاءالله جدول ابلاغ شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین