کد خبر: ۷۷۵۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

قهوه چه سود و زیانی برای بدن دارد؟

یک کارشناس تغذیه به تشریح فواید و مضرات مصرف قهوه پرداخت.
قهوه چه سود و زیانی برای بدن دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود نصیری با اشاره به مصرف بالای قهوه در کنار چای در سراسر جهان گفت: تقریبا در کنار چای، یکی از نوشیدنی های پرمصرف در سطح جهان قهوه است، بطوری که در برخی کشورها حتی این نوشیدنی از چای هم پیشی گرفته و به نوشیدنی اول آنها تبدیل شده است.

وی با اشاره به وجود کافئین بالا در قهوه گفت: قهوه کافئین بیشتری نسبت به چای دارد و همین کافئین بیشتر موجب شده این نوشیدنی نقش مهمی در نشاط بخشی و انرژی زایی داشته باشد.

وی افزود: مصرف قهوه در کنار انجام فعالیت های ورزشی نقش بسیاری در انرژی زایی دارد، طوری که در گذشته این نوشیدنی را در شمار مواد دوپینگی قرار می دادند.

وی افزود: کافئین بالای موجود در قهوه موجب رفع خستگی سیستم عصبی مرکزی می شود و برای همین مصرف قهوه برای انجام کارهای فکری و نیز فعالیت هایی مانند رانندگی به ویژه در شب توصیه می شود.

نصیری گفت: همچنین قهوه نقش موثری در شادابی نورون های عصبی دارد و مصرف این نوشیدنی می تواند در پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون موثر باشد.

این کارشناس تغذیه در ادامه به برخی مضرات مصرف قهوه هم اشاره کرد و افزود: قهوه رطوبت بدن را از بین می برد و برای همین همواره در کنار نوشیدن قهوه مصرف آب هم توصیه می شود.

وی افزود: این نوشیدنی همچنین ادرار آور است و از این طریق هم موجب از دست رفتن آب بدن می شود که باید برای جبران آن حتما آب مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف طولانی مدت این نوشیدنی همچنین موجب تشدید پوکی استخوان می شود.

نصیری به تاثیرات سوء مصرف قهوه در تحریک دستگاه گوارش و تحریک اسید معده هم اشاره کرد و گفت: مصرف این نوشیدنی برای افرادی که مشکلات گوارشی داشته و به عفونت های دستگاه گوارش مبتلا هستند توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه میزان مصرف قهوه در فواید و مضرات این نوشیدنی موثر است، گفت: میزان مصرف قهوه به فاکتورهای مختلفی از جمله محدوده سنی، جنسیت افراد، نوع بیماری های دستگاه گوارش و ... بستگی دارد، اما در مجموع توصیه می شود برای افرادی که دستگاه گوارش سالمی دارند مصرف این نوشیدنی بیش از یک یا دو فنجان در روز نشود.

نصیری به موارد منع مصرف این نوشیدنی هم اشاره کرد و افزود: مصرف قهوه برای زنان باردار و شیرده و افرادی که مشکلات گوارشی شدید و یا قلبی دارند، ممنوع است.

این کارشناس تغذیه به زمان مصرف قهوه هم اشاره کرد و افزود: مصرف این نوشیدنی در وعده صبح به دلیل احتمال افزایش اضطراب و تپش قلب توصیه نمی شود و بهتر است افراد بعدازظهرها را به صرف قهوه اختصاص دهند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین