کد خبر: ۷۸۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۴

گزارش تصویری: بازار قدیم کرمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازار قدیمی کرمان هنوز حال و هوای خاصی برای شهروندان کرمانی و کسانی دارد که گذری به آن دارند. بازاری که بوی زیره، کاروانسراهای قدیمی، صدای رو به خاموشی کار مسگرها، تابلوهای قدیمی مغازه ها که بر روی برخی شماره های تلفن چهاررقمی هنوز به یادگار مانده، چارسوقها و راسته ها ی متعدد و شلوغی و هیاهوی آن جلب توجه می‌کند. 

اما اتفاقاتی هم در آن آرام آرام در حال روی دادن است...صدای بر مس کوبیدن در بازار مسگر ها رو به خاموشی است، راسته کفاشها تنها یکی دو کفش فروشی دارد، کار و کاسبی بازار کم فروغ شده است و بسیاری آثار برجای مانده از گذشته بازار در حال پاک شدن است.

بازسازی بخش هایی از بازار نیز از جمله اتفاقاتی است که برای کسانی است که مدتهاست به این بازار نیامده اند جالب توجه خواهد بود.

پيكره به هم تنيده بازار که یادگار دوره صفویه به بعد است در مركز بافت قديم كرمان با مظاهر زيبايی از ادوار گذشته به يادگار مانده است و ويژگيهای معماريش بينندگان را متحير می‌كند. 

بازار كرمان يكی از مهمترين بازارهای ايرانی به شمار می‌رود كه مجموعه های با ارزشی را در خود دارد از جمله مجموعه گنجعلی خان، ‌ابراهيم خان، ‌وكيل و ....

راسته بازار سرتاسری از ميدان ارگ شروع و به خيابان ميرزا رضای كرمانی ختم می شود. هر بخش از بازار كرمان در زمان يكی از حكام و فرمانروايان ديار ساخته شده است.‌بازار سرتاسری كرمان يكی از طولانی ترين راسته بازارهای بازارهای ايران محسوب می‌شود. طول اين راسته بازار حدودا 1200 متر است و جهت آن شرقی – غربی است. {$old_album_78300}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین