کد خبر: ۸۴۸۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۰

دکتر محمدرضا بهشتی: طرح بایدها و نبایدهای اخلاقی از یک منظر خاص نادرست است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استاد فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه در میان عالمان اقتصاد و عالمان اخلاق برخی همچنان بر آنند که جمع کردن میان این دو و طرح مفهوم اقتصاد مبتنی بر اخلاق و اخلاق اقتصادی در بر دارنده تعارضی رفع‌نشدنی است گفت: «از سوی دیگر به طور روزافزونی بر حجم و دامنه مباحثی که ضرورت نگرش به اقتصاد از منظر اخلاق و طرح معضلات برآمده از اقتصاد در عرصه اخلاق را دنبال می‌کنند افزوده می‌شود».

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، دکتر سید محمدرضا حسینی بهشتی روز چهارشنبه در همایش «اخلاق در اقتصاد» که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌شد، افزود: «به رغم کامیابی‌های تردید‌ناپذیر اقتصاد و تاثیرات بزرگ آن بر زندگی افراد و جوامع، این کامیابی‌ها با عوارضی نیز روبه‌رو بوده است که از دیدگاه برخی تحلیل‌گران تنها عوارض جنبی نیستند، بلکه به مبانی نظری علم نوین اقتصاد باز می‌گردند».

بهشتی ادامه داد: «وجود پدیده فقر و شکاف فزاینده میان غنی و فقیر، در دل دانشی که دسته کم در سه سده اخیر غایت خویش را از میان بردن فقر از طریق فزونی ثروت قرار داده بود، پدیده بیکاری مزمن، وام‌داری و توسعه نیافتگی، ناکامیابی‌های اقتصاد بازار و پیدایش تنگناها در تامین مایحتاج زندگی و توزیع آنها، تخریب محیط زیست، کمبود مواد غذایی و نظایر آنها بار دیگر پرسش‌هایی جدی را متوجه دانش اقتصاد کرده است». 

این استاد دانشگاه گفت: «از سوی دیگر تحریم شرکت‌ها یا کالاهایی از جانب بخشی از مردم جهان با انگیزه‌های اخلاقی، تشکیل صندوق‌های اعانه یا جمعیت‌های مقابله با شاخه‌های خاصی از اقتصاد از قبیل تولید سلاح، یا حمایت از محیط زیست در برابر نگرش اقتصادی صرف به آن، تاسیس انجمن‌های دفاع از حقوق کار و پیشگیری از استثمار نیروی کار، همه و همه نشان دهنده جدی بودن مباحث اخلاقی در عرصه اقتصادند».

وی با بیان اینکه طرح مساله جهانی شدن اقتصاد پس از دوران جنگ سرد بار دیگر این پرسش فلسفی و اخلاقی را پررنگ‌تر از پیش در برابر عالمان اقتصاد قرار داده است که «چه باید بکنیم»؟ و «چه کاری را مجازیم انجام بدهیم»؟ ادامه داد: «نکته مهم این است که با پیدا شدن گستره بزرگ تعامل اقتصادی و پیچیده‌تر شدن اوضاع جهانی باید بدانیم که در تعامل با اقتصاد دیگر کشورها با فرهنگ‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم و باید زبانی که حداقل‌های مشترک‌ در فرهنگ‌های مبنایی جهان را دارد برای تعامل با آنها انتخاب کنیم». 

بهشتی در پایان با تاکید بر جدی شدن مساله اخلاق در روابط اقتصادی جهان گفت: «این کافی نیست که ما بایدها و نبایدهای اخلاقی را تنها از یک منظر خاص مطرح کنیم چرا که دیگر فرهنگ‌ها لزوماً در این زمینه با ما همراه نیستند».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین