کد خبر: ۸۶۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۱:۵۷

وعده اسکندری برای تولید 15 میلیون تن گندم در سال 88

اسکندری: اگر به خودکفایی نرسیدیم تقصیر برنامه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی که تا کنون بارها بحث استیضاح وی به دلیل اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکردش مطرح شده، در گفتگوى اختصاصى با پایگاه اطلاع رسانى دولت به دفاع از عملکرد خویش پرداخته است، آنچه در پی می‌آید متن کامل این گفتگو است:

وزارت نیرو اعلام کرده به دلیل ادامه خشکسالی، با هدف تامین آب شرب در سال جدید تامین آب کشاورزی کاهش می‌یابد، آیا ادامه خشکسالی بر برنامه‌های خودکفایی وزارت جهادکشاورزی همچون تولید گندم تاثیر نمی‌گذارد؟
با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور امکان توسعه کشت دیم وجود ندارد چون در بهترین حالت متوسط بارندگی در کشور 250 میلی‌متر است. تنها راه افزایش محصولات کشاورزی استفاده بهینه از آب با توسعه تکنولوژی و اصلاح شیوه‌های آبیاری است. به همین منظور با به کارگیری توان علمی‌ و کارشناسی وزارت‌خانه و بخش خصوصی برنامه ‌مدونی برای همه محصولات کشاورزی تدوین شد تا با استفاده از حداقل میزان آب ضربه‌ای به میزان تولید وارد نشود.

سال گذشته به دلیل غلط بودن اطلاعات اولیه هواشناسی و همراه شدن خشکسالی با سرمازدگی، به کشت پاییزه آسیب ‌جدی وارد شد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته علی‌رغم کاهش سطح زیر کشت میزان تولید در کشت بهاره و تابستان آسیب چندانی ندید.

در برخی محصولات مانند صیفی‌جات، محصولات علوفه‌‌ای و برنج‌ علی‌رغم کاهش 50 هزار هکتار سطح کشت، تولید با کاهش مواجه نشد که دلیل این امر انتقال سریع و به کارگیری یافته‌های علمی ‌در مزارع کشور بود. بارندگی در سال زراعی جاری از لحاظ پراکندگی بسیار مناسب بوده و علی رغم کاهش 185 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم پیش بینی می‌شود میزان تولید آن به 15میلیون تن برسد.

سال گذشته به دلیل خشکسالی و سرمازدگی محصولات یک میلیون و 356 هزار هکتار از زمین‌های گندم از بین رفت اما در سال جاری تمام زمین‌های کشاورزی سبز است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

خودکفایی در محصولات جو و ذرت تا پایان برنامه چهارم یکی از اهداف بخش کشاورزی بوده که محقق نشده است. دلیل این امر را چگونگی ارزیابی می‌کنید؟
بحث خودکفایی و اهداف برنامه چهارم در این بخش دو مطلب جدا است. براساس برنامه چهارم تا پایان سال 88 میزان تولید جو باید به سه میلیون و 700 هزار تن و ذرت به 2 میلیون و 96 هزار تن ذرت می‌رسید که براساس پیش‌بینی ‌ما ظرف مدت یکسال به ظرفیت مورد نظر در جو و طی دو سال به مقدار مورد نظر در ذرت رسیدیم و حتی بیش از اهداف برنامه محقق شده است.

این مطلب که می‌گویند دولت به اهداف برنامه‌ چهارم در زمینه‌ خودکفایی ذرت و جو نرسید یک شیطنت سیاسی برگرفته از عناد برخی افراد با دولت نهم است. اهداف برنامه چهارم در این زمینه محقق شده است. اما اگر به خودکفایی نرسیدیم مشکل برآوردهای اشتباه برنامه چهارم است که توسط دولت گذشته تدوین شده و کسانی که این برنامه را نوشتند باید جوابگو باشند.

هم‌اکنون، پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی یک برنامه‌ سه ساله برای خودکفایی ذرت و جو تدوین شده که در پایان این برنامه به تولید چهار میلیون و 500 هزار تن جو و پنج میلیون تن ذرت خواهیم رسید. 

آقای وزیر بحث شکر و مشکلات چغندر قند همواره یکی از محورهای انتقادی در بخش کشاورزی است چه برنامه‌ای برای حل این مشکل پیش‌بینی کرده‌اید؟
متاسفانه در کشور ما برخی زیر ساخت‌های غلط شکل گرفته که تغییر آن به سادگی امکان پذیر نیست. اکثر کارخانه‌های قند کشور دولتی هستند و طی سالها تنها چغندر را تبدیل و به قیمت بالا به دولت فروخته‌اند. در گذشته کشاورزان با توصیه ما چغندر می‌کاشتند اما کارخانه‌های قند با گرو نگه داشتن پول محصولات کشاورزی اقدام به فروش شکر به قیمت بالا به دولت می‌کردند.

به عنوان مثال سال گذشته برخی کارخانجات، شکر را زیر 400 تومان به دلالان می‌فروختند اما قیمت شکر برای فروش به دولت را 560 تومان اعلام می‌کردند و با عدم پرداخت دیون خود به کشاورزان دولت را مجبور به خرید شکر با قیمت بسیار بالاتر از بازار می‌کردند.

در سال جدید ما به کشاورزان توصیه کردیم به جای چغندر قند از محصولات جایگزینی برای کشت استفاده کنند و به کارخانجات شکر هم اعلام کرده‌ایم هرکس چغندر قند می‌خواهد باید تضمین خرید آن را به کشاورز بدهد. طبعا اگر کارخانجات برای عقد قرارداد با کشاورزان اقدام نکنند آنها برای کشت‌های جایگزین اقدام می‌کنند.

بحث عدم توجه دولت به چای یکی از محورهای انتقادی نسبت به وزارت جهاد کشاورزی است؛ وضع تولید چای در دوره خدمتگزاری شما بهبود یافته است؟
چای به طور کلی دو داستان دارد. قضیه اول به چایی مربوط می‌شود که متعلق به سازمان چای بوده و طی 10 سال انبار شده است و قضیه دوم به چایی که هر سال کشت می‌شود مربوط می‌گردد. چای سنواتی که قبل از دولت نهم در کشور انبار شده حدود 78 هزار تن است اما میزان کشت شده در دولت نهم در کشور مصرف شده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

برخی افراد که به اسم کارخانجات چای طی سالهای گذشته برای خرید چای از کشاورزان از نظام بانکی تسهیلات گرفته‌اند برای اینکه تسهیلات را برگشت ندهند آمارهای متناقضی از چای موجود خود می‌دهند و برای فروش آن اقدام نمی‌کنند. این موضوع به نظام بانکی اطلاع داده شده تا از این سوء استفاده جلوگیری شود چای‌هایی که طی دولت‌های گذشته انبار شده هم اکنون فقط مصرف صنعتی دارند و به دلیل نبود صنعت تبدیلی لازم حتما باید به خارج از کشور صادر شود.

با مصوبه هیات وزیران مقدمات صدور این چای‌ها فراهم شده و 50 هزارتن از آن نیز صادر گردید. اما چای تولید جدید در سال‌های 84 و 85 که مسئولیت آن از ابتدای دولت نهم بر عهده سازمان تعاون روستایی بوده مقداری از آن صادر و بقیه در کشور به مصرف رسید و برای فروش چای تولید شده در سالهای بعد نیز مشکلی تاکنون ایجاد نشده است.

برخی افراد از شفافیت مسئله چای در کشور جلوگیری می‌کنند که با حمایت دولت دست این افراد از قضیه چای کوتاه خواهد شد. به طور کلی کشور سالانه به 100 هزار تن چای نیاز دارد که ظرفیت تولید داخل حدود 40 هزارتن است. بر همین اساس هیات دولت تصمیم گرفت کسانی که برای واردات چای اقدام کنند به ازای واردات هر دوکیلو چای باید یک کیلو چای داخلی خریداری کنند تا تعادل در کشور برقرار شود.

برخی از مسئولین قبلی وزارت کشاورزی همواره عملکرد دولت نهم در این بخش را زیر سوال می‌برند چه جوابی در این خصوص دارید؟
به طور کلی دولت نهم در این زمینه مظلوم است، کسانی در حال حاضر از عملکرد دولت انتقاد می‌کنند که 13 سال در وزارت‌خانه مشغول کار بودند و کشتی کشاورزی کشور را غرق کردند. 65 درصد دشت‌های کشور در حال حاضر ممنوعه است که حاصل عملکرد ضعیف دولت‌های گذشته است. از منابع زیرزمینی آب برداشت کردند و هیچ جایگزینی برای آن تدارک ندیدند حالا در زمان خشکسالی از عملکرد دولت انتقاد می‌کنند. 

قبل از تصدی اینجانب هیچ‌گونه سند راهبردی برای محصولات مختلف در کشور موجود نبود اما ما طی دو سال برای تمام محصولات کشاورزی در کشور برنامه ملی راهبردی تدوین کردیم.

یک هزار و 292 دستاورد علمی ‌در بخش کشاورزی در دولت نهم به دست آمد و در بخش بیوتکنولوژی بیش از 100 درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته‌ایم. بخش کشاورزی در دولت نهم نسبت به تمام دولت‌ها پرافتخارتر است. ما یک کارخانه بزرگ نمی‌سازیم که خیلی محسوس باشد بلکه به کارهای گسترده بخصوص در مناطق محروم اعتقاد ویژه‌ای داریم.


بیش از 20 هزار نفر دانشجوی فارغ‌التحصیل کشاورزی در قالب شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و کلینیک‌های گیاه پزشکی جذب شدند و کلینیک‌های کشاورزی از 20 واحد به 670 واحد در دولت نهم افزایش یافته است. به طور کلی نرخ رشد بخش کشاورزی در برنامه چهارم 5/6 درصد پیش‌بینی شد که دولت نهم 2/0درصد بیشتر از اهداف برنامه را محقق کرده، یعنی به رشد 7/6 درصدی رسیده است.

بسیاری از منتقدین معتقدند آمار ارائه شده از سوی وزارت کشاورزی غلط است. در این خصوص چه نظری دارید؟
به هیچ وجه این مطلب درست نیست. آمار ارائه شده و گزارش‌های بخش کشاورزی بر پایه گزارشات و آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار تدوین می‌شود. در برخی موضوعات مانند سطح زیر کشت هم از گذشته مسئولیت جمع‌آوری آمار به عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده است. نمی‌شود آمار یکسال را قبول نکنیم و به آمارهای سال‌های گذشته که از همین منابع به دست آمده تکیه کنیم.

چرا وزارت کشاورزی برای جذب فارغ‌التحصیلان این بخش برنامه مدونی اجرا نمی‌کند؟
هیچ کدام از وزارت‌خانه‌ها مسئول تأمین کار فارغ‌التحصیلان نیستند. مگر کسی برای میزان جذب در دانشگاههای مختلف با وزارت‌خانه هماهنگی می‌کند؟ دانشگاه آزاد بدون هیچ محدودیتی دانشجو جذب می‌کند.

به طور مثال دانشگاه کشاورزی رامین اهواز سال گذشته در شش رشته دانشگاهی 180 نفر دانشجو گرفت در حالی که دانشگاه آزاد شوشتر در یک رشته 220 نفر جذب کرده است با این وجود برنامه خوبی برای جذب در نظر گرفته شد و رقم جذب فارغ‌التحصیلان در شرکت‌های خدمات فنی مهندسی طی دو سال آینده به 55 هزار نفر خواهد رسید. همچنین 600 مجتمع گلخانه‌ای در کشور در حال احداث است که 100 هزار نفر را به طور مستقیم جذب خواهد کرد.

بسیاری معتقدند طرحها و اقدامات وزارت کشاورزی موجب افزایش مطالبات معوق بانکی در این بخش شده است: آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟
به هیچ وجه این گونه نیست. نرخ رشد بهره‌وری سرمایه در بخش کشاورزی طی دولت نهم از 1/0 به 29/0 رسیده است. از سوی دیگر پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی بیش از 10 برابر افزایش داشته است.

دولت تاکنون از بخش کشاورزی در برابر مشکلات مختلف حمایت گسترده‌ای کرده است. بسیاری از مطالبات عنوان شده مربوط به قبل از دولت نهم است. به طور مثال آنفولانزای مرغی عادی که در سال 79ـ 78 اتفاق افتاد و بخشی از خسارت مرغداران در این بخش پرداخت نشد. در حالی که در ابتدای دولت نهم آنفولانزای فوق حاد در کشور اتفاق افتاد اما دولت با بیمه کردن تمام مرغداری‌های کشور خسارت مرغداری‌های معدوم شده را پرداخت کرده است.

یکی از دلایل استیضاح شما که هر از چندی در مجلس مطرح می‌شود عدم توزیع مناسب اعتبارات خشکسالی عنوان شده در این خصوص چه پاسخی دارید؟
استیضاح من بیشتر به دلایل سیاسی بود و عملکرد وزارتخانه نقش مهمی‌در این میان نداشت. کل اعتبارات بخش کشاورزی در متمم بودجه دو هزار و 100 میلیارد تومان بوده است. که از این میان 600 میلیارد تومان به استمهال وام‌های بانکی، 800 میلیارد تومان برای تأمین نهاده‌های کشاورزی، 300 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار، 200 میلیارد برای صندوق بیمه خشکسالی و 200 میلیارد تومان برای کشاورزانی که از خشکسالی آسیب دیدند ولی بیمه نبودند در نظر گرفته شد.

پس از تصویب آیین‌نامه و موافقت‌نامه‌ها در شهریور سال 87 و توزیع اعتبارات، اولین گزارش به رئیس مجلس شورای اسلامی‌ و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تقدیم شد. ما که نباید به همه نمایندگان به صورت انفرادی گزارش دهیم. یک گزارش دیگر نیز از توزیع اعتبارات استانی به صورت ریز و تفکیک شده در قالب 30 لوح فشرده در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. برخلاف ادعای برخی افراد که می‌گویند به یک نفر هم حتی یک ریال پرداخت نشده اعتبارات مصوب مجلس بین 50 هزار کشاورز توزیع شده و گزارش آن نیز به نمایندگان ارائه شده است. اما به طور کلی مجلس برای بخش کشاورزی تنها دو هزار و 100 میلیارد مصوب کرده که جوابگوی نیاز 15 هزار میلیارد تومانی این بخش نیست.

درباره دلایل استیضاح کنندگان بیشتر توضیح می‌دهید؟
نه ؛ رییس جمهور من را از ورود به این مباحث منع کرده ولی تنها می‌توانم بگویم برای یک ساعت ماندن با کسی مسامحه نمی‌کنم ولی تا زمانی که هستم با تمام توان به کار خود ادامه خواهم داد.
آقای مهندس شما را به اخراج مخالفان خود از وزارتخانه متهم کرده‌اند، آیا این مطلب را قبول دارید؟
نه تاکنون هیچ گونه اخراجی از وزارتخانه نداشتیم و تنها در برخی از پست‌ها با هدف افزایش ظرفیت کارشناسی و به کارگیری نیروهای خلاق و جوان تغییراتی به وجود آمده است. این وزارتخانه تا قبل از دولت نهم، وزارتخانه‌ای کاملا سیاسی بود و بسیاری از مشاوران با حقوق‌های کلان بدون هیچ دستاوردی در وزارت‌خانه تردد می‌کردند که تغییراتی برای رفع این نواقص در وزارتخانه انجام شد.
 
آقای مهندس اسکندری از اینکه فرصتی به پایگاه اطلاع رسانی دولت دادید تا از عملکرد و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد از شما تشکر می کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۵
0
0
با سلام
ایشون از این وعده وعیدهای دروغ زیاد می دهند توجه نکنید .............................
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین