کد خبر: ۸۸۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۴۲

افتتاح ساختمان اصلی فرهنگستان هنر، با معماری موسوی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس فرهنگستان هنر گفت: «خوشحالم که فرهنگستان هنر دارای مکان خاصی برای خود می‌شود گرچه آنچه بیشتر از همه مهم است، محتوای برنامه‌ها و اعتماد هنرمندان و نیروهایی است که عضو مجموعه هستند. این ساختمان با بهره‌گیری از افکار همین هنرمندان ساخته شده است».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، «میرحسین موسوی»، که روز یکشنبه در مراسم افتتاح ساختمان اصلی فرهنگستان هنر، سخن می‌گفت، ضمن بیان مطلب فوق؛ درباره رواقی که در مرکز ساختمان تعبیه شده، افزود: «در این طراحی سعی شده فضایی تمثیلی، مجازی و به نوعی سمبلیک را بسازیم که هم بیانگر تاریخ پیش از اسلام و هم یادآور دوران اسلامی باشد. پایه ستون‌های این مجموعه برگرفته از ستون‌های هخامنشی است و تراش‌های آن مربوط به بناهای چهارصد سال پیش است».

موسوی ادامه داد: «از اشعار شاهنامه، گلشن راز و ... نیز در کتیبه‌نویسی دیوارها و ستون‌ها استفاده شده است. از طرح یک سرستون استثنایی دوره ساسانی نیز برای سرستون‌ها بهره گرفته‌ایم که در نوع خود بی‌نظیر است و با وجود آهن‌ها و تیرآهن‌ها سعی شده فضای هنری و شاعرانه‌ای ایجاد شود».

این مقام مسئول تصریح کرد: «در طراحی این رواق سعی شده با نگاهی کلی به جامعه و فرهنگ خودمان کار کنیم و از خط‌کشی‌ها بپرهیزیم. این مهم برای ساختن انسان، جامعه بشری و اشاعه فرهنگ و هنر است».

وی درباره دروازه بهشت در این بنا توضیح داد: «دروازه بهشت که به رنگ سبز است یادآور دروازه خیابان نوفل لوشاتو در پاریس، محل تبعید امام‌ خمینی (ره) است. امام ‌(ره) در باغ‌های سیب این امارت با نگاه اسلامی و مردمی انقلاب را راهنمایی کرد و آن را به پیروزی رساند».

طراح ساختمان اصلی فرهنگستان هنر درباره حوض آبی رنگ میانه حیاط گفت: «آب و رنگ فیروزه‌ای این حوض بیانگر روشنایی و همچنین مظهر علم و دانش است حالا این طراحی چقدر هارمونی دارد یا نه با قضاوت شما عزیزان است».

وی یادآور شد: «این محل بهانه‌ای است برای بروز خلاقیت‌ها، اثرگذاری بر فرهنگ و جلب اعتماد هنرمندان. پیام "فرهنگ غیردولتی، دولت فرهنگی" نیز در این راستا گفته شده است».

مهندس موسوی در ادامه از همکارانش مهندسان کاشوی، احمدی و بهمن نامورمطلق، شعرباف (با نمایش آثار هنری‌اش در نمازخانه) و مکی‌نژاد (سازنده تابلوی ورودی بنا) تشکر کرد و خبرداد: «تا یک ماه دیگر سالن 300 نفره مجموعه هم افتتاح خواهد شد».

وی در پایان اظهار کرد: «باز هم بر اثربخشی محتوای فرهنگستان تأکید می‌کنم و معتقدم در صورت جلب اعتماد هنرمندان است که موفق هستیم نه با ظاهرسازی و قالب‌ها».

موسوی به علت مشغولیت در برنامه‌های مربوط به انتخابات از حاضران و مهمانان عذرخواهی و مراسم را ترک کرد.

در ادامه «سیدمحمد بهشتی» رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی طی سخنانی گفت: «نقطه ضعف و قوت هنرمندان اصیل در آثار هنری‌شان مستتر است. درواقع این هنرمندان نمی‌توانند ضمیر خود را پنهان کنند و بالاخره آن را در گوش‌های از آثار هنریشان بروز می‌دهند».

وی تصریح کرد: «جوانانی که مدعی‌اند موسوی را نمی‌شناسند به این بنا مراجعه کنند. ضمیر میرحسین اینجا تجلی یافته است. دل و ذهن او در این فضا سخن میگوید... ».

بهشتی یادآورشد: «در اینجا به قدرت، مدیریت و کیمیاگری او پی می‌برید. زمانی این مکان هیچ ارزش معماری نداشت و قرار بود به پارکینگ تبدیل شود اما موسوی بدون ولخرجی و با خلاقیت و درایت هنری چنین بنایی را طراحی و ساخته است».

این مدیر سابق فرهنگی ادامه داد: «در اینجا دلبستگی موسوی به تاریخ، فرهنگ و هنر ایران نمایان است زیرا وجوه معماری سنتی اعم از اسلامی و پیش از آن و همچنین معماری امروزی فضاهای شهری مربوط به همین مردم و خیابان ولیعصر در آن دیده می‌شود».

بهشتی در پایان گفت: «در این بنا معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی بدون آسیب وارد آوردن به هم، ترکیب شده است و امیدوارم باعث همدلی و همراهی جامعه هنر باشد».

اجرای این مراسم به عهده سهراب هادی نقاش و مدرس بود. در این برنامه مجید مجیدی، حسن بلخاری، زهرا رهنورد، محمود عزیزی، فریبرز زرشناس، منصوره حسینی، محمد فرنود، حبیبالله صادقی، خسرو خورشیدی، اردشیر صالحپور، مجید کیانی، شاهین فرهت، ایرج اسکندری، امیرخانی، بهمن نامور مطلق، مبوبه پلنگی، محمد جوادیپور و تنی چند از مسئولان فرهنگی و هنری کشور حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین