کد خبر: ۹۶۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۱:۴۷
بعد از گذشت بیش از دو هفته اعلام شد؛

پیروزی ایاد علاوی در ماراتن انتخابات عراق

با وجود کسب 91 کرسی توسط ائتلاف العراقیه، دو ائتلاف شیعه جمعا 160 کرسی را به دست آوردند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق که عصر جمعه (6 فروردین) اعلام شد، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین این کشور، موفق شد ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری‌المالکی نخست‌وزیر کنونی عراق را با فاصله‌ای بسیار کم شکست دهد.

بر اساس نتایج نهایی که به صورت رسمی اعلام شد ائتلاف العراقیه ۹۱ کرسی و ائتلاف دولت قانون ۸۹ کرسی مجلس عراق را به دست آورده‌اند. اما هیچ گروهی موفق نشده بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را بدست آورد و در نتیجه گروه پیروز در انتخابات برای تشکیل دولت باید با گروه‌های دیگر ائتلاف کند.

نوری‌المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون که نسبت به نحوه شمارش آرا اعتراض کرده بود، بلافاصله بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات در تلویزیون ملی عراق حاضر شد و گفت ابهاماتی در مورد صحت انتخابات وجود دارد و نتایج اعلام شده به هیچ وجه نهایی نیست، اما تأکید کرد اعتراض خود را تنها از راه‌های قانونی و در چارچوب قانون اساسی دنبال خواهد کرد.

به نظر می‌رسد اشاره آقای مالکی به احتمال ناآرامی‌های خیابانی در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات باشد که او به این وسیله خواسته طرفداران خود را از حضور در خیابان‌ها منع کند.

گفته می‌شود هواداران نوری‌المالکی در محکومیت بازگشت بعثی‌ها به قدرت و نفوذ به روند انتخابات از طریق تقلب در انتخابات، در برخی از شهرهای عراق تظاهرات کردند و از مرجعیت عالی دینی درخواست کردند به منظور حمایت از حقوق مردم در انتخابات و درخواست از کمیسیون عالی انتخابات برای بازشماری آرا به‌صورت دستی، اقدامی انجام بدهند.

چند ساعت پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، بر اثر انفجار دو بمب در شهر خالص در استان دیاله در ۶۵ کیلومتری شمال شرق بغداد، دست کم ۴۰ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین