کد خبر: ۹۶۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۸
هفتم فروردین سالروز تولد خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی 66 ساله شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفتم فروردین سالروز تولد یکی از اسطورهای بازیگری در سینمای ایران است هنرمندی که سبک جدید از بازیگری را وارد سینما ایران کرد.

خسرو شکیبایی در ۷ فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد و هرچند پدر وی نام خسرو را برای وی برگزید اما تا سالها خانواده و نزدیکان وی او را «محمود» صدا می‌کردند. پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت.

شکیبایی هرچند فعالیت خود را با تاتر در سن 19 سالگی آغاز کرد اما ویژگی‌های منحصر به فرد وی باعث شد تا علاقمندان به عرصه‌های مختلف هنری هنرمندی وی را در سینما تلویزیون و موسیقی نیز شاهد باشند.

شکيبایی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۲ و در سن 19 سالگی با بازیگری تئاتر آغاز کرد. شکیبایی در بیش از 13 نمایش حضور پیدا کرد تاترهای همچون پنجه عدالت، زیر گذر لوطی صالح، تراژدی کسری، هنگامه شیرین وصال، بلیت تئاتر، صیادان از جمله نمایشهای بود که شکیبایی در انها حضور یافت ۵ سال پس از ورود به تئاتر، یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفه دوبلوری شد و مدت کوتاهی نیز در زمینه دوبله به فعالیت پرداخت؛ اما حضور شکیبایی در سینما باعث شد تا یک پدیده منحصر به فرد در سینما ایران ظهور پیدا کند هرچند حضور خسرو شکیبایی در سینما نخستین بار در سال ۱۳۵۳ در فیلم کوتاه و ۱۶ میلیمتری «کتیبه» به کارگردانی فریبرز صالح صورت گرفت اما به واقع شکیبایی در سال 61 به عنوان یک بازیگر و توسط مسعود کیمیایی به سینما معرفی شد.

شکیبایی در سال 1361 در حالی که مشغول بازی در نمایش «شب بیست و یکم» بود، مورد توجه مسعود کیمیایی قرار گرفت و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم خط قرمز در سال 61 به کار گردانی مسعود کینایی به سینما آمد و بعد از آن با حضور در فیلمهای سینمایی دادشاه به کارگردانی حبیب کاوش در سال 1362 صاعقه به کار گردانی ضیائ الدین دری در سال 1363 رابطه به کار گردانی پوران درخشنده در سال1365 شکار به کار گردانی مجید جوانمرد و ترن به کار گردانی امیر قویدل در سال1366 به ایفای نقش پرداخت اما انچه که باعث شد تا خسرو شکیبایی تبدیل به یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران شود کشف وی توسط داریوش مهرجویی و حضور در فیلم هامون بود.

فیلم هامون نه تنها استقبال و تشویق های بسیاری از منتقدان و علاقمندان سینما شد بلکه باعث شد تا هیئت داوران هشتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به وی برای ایفای نقش حمید هامون در فیلم هامون اهدا کنند همکاری شکیبایی با مهرجویی بعد از فیلم هامون نیز ادامه یافت وشکیبایی در 6 فیلم دیگر مهرجویی حضور یافت فیلمهای سینمایی بانو، سارا، پری، دختر دایی گمشده، میکس، آثاری بود که شکیبایی با مهرجویی همکاری کرد مهرجویی درباره این همکاری ها در گفتگوی گفته بود: شش فیلم با شکیبایی ساختم و شش بار شاهد فوران شور حال و حس هنر او بودم و افسوس که بار هفتم نشد.

شکیبایی به جز مهرجویی با کارگردانهای بسیاری در سینمای ایران همکاری کرد همکاری شکیبایی با کارگردانهای همچون کیومرث پور احمد، ناصر تقوایی احمد رضا درویش، داریوش فرهنگ، مسعود کیمیایی و بسیاری دیگر باعث شد تا آثار قابل توجه ای همچون فیلمهای سینمایی: خواهران غریب، مزاحم، کاغذ بی خط، کیمیا،سر زمین خورشید، روانی، صبحانه ای برای دونفر، شب، حیران، رئیس، حکم، تولید شود؛ فیلمهای که ساخت آنها شاید بدون شکیبایی غیر ممکن بود حضور در سینما علاوه بر استقبال و علاقه مردم برای شکیبایی کسب دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای فیلمهای کیمیا و هامون و دیپلم افتخار برای حضور در فیلم اتوبوس شب و سالاد فصل را به دنبال داشت شکیبایی در طول حیات سینمایی خود در بیش از 47 فیلم سینمایی حضور پیدا کرد.

شکیبایی علاوه بر سینما و تاتر درتلویزیون و مجموعه های تلویزیونی نیز حضوری جذاب داشت و بیشتر مجموعه های که حضور یافته بود از سطح آثار معمول تلویزیون بالاتر بود شکیبایی در نزدیک به 17 مجموعه تلویزیونی در نقشهای مختلف اجتماعی و تاریخی حضور یافت اما مجموعه تلویزیونی خانه سبز و سرزمین سبز ساخته مسعود رسام و بیژن بیرنگ و کاکتوس به کار گردانی محمد رضا هنرمند شکیبایی را تبدیل به چهره جذاب تلویزیونی کرد.

شکیبایی علاوه بر بازیگری صدای منحصر به فردی داشت وتهیه کنندگان آلبومهای موسیقی را برآن داشت تا از صدای وی در تولید چندین آلبوم موسیقی استفاده کنند شکیبایی در بیش از 7 آلبوم موسقی اشعار شعرای همچون سهراب سپهری ،سید علی صالحی و فروغ فرخزاد را دکلمه کرد.
سرانجام خسرو شکیبایی در ساعت ۴ صبح جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی در اثر بیماری عارضه قلبی و در حالی که مدتها از عارضه سرطان کبد رنج می برد در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

سید محمد خاتمی درچهلم در گذشت شکیبایی در بخشی ازپیام خود درباره وی گفت: مطمئناً یاد آن عزیز همواره زنده است و نقش او در عرصه هنرِ چند دهه اخیر نقش ممتازی بود و امروز در حسرت جای خالی او رنج می بریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین