کد خبر: ۹۸۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶

مراسم سنتي پنجاه بدر در قزوين

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش روابط عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نادر محمدی معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان این خبر گفت: مراسم سنتی " پنجاه به در" یكی از اصیل ترین آیین های قزوین به شمار می آید كه مردم این استان اعتقادات راسخی برای شركت در آن دارند.

وی با بیان اینكه هر ساله حدود هشت هزار نفر از مردم استان به منظور شركت در مراسم " پنجاه به در" در شهر قزوین حضور می یابند، یاد آور شد: این آیین به نوعی سپاسگزاری و نیز درخواست مردم از خداوند برای نزول باران است كه طی مراسمی خاص برگزار می گردد.

محمدی تصریح كرد: چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد؛ مردم در آیین " پنجاه به در" نماز شكر به جا می آورند و چنانچه با فقدان این نعمت الهی روبه رو باشند در این مراسم به خواندن دعاهای مربوطه مشغول می شوند.

وی خاطرنشان كرد: پخت و توزیع غذاهای نذری نیز بخش دیگری از مراسم " پنجاه به در" قزوینی ها را شامل می شود كه حین اجرای آیین های مذهبی گفته شده میان شركت كنندگان توزیع می گردد.

معاون گردشگری قزوین با بیان اینكه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در تلاش است تا از مراسم " پنجاه به در" در راستای معرفی مهد تمدن و تاریخ كشور بهره مند گردد، افزود: به همین منظور در تلاش هستیم تا علاوه بر انعكاس این برنامه در رسانه های تصویری و مكتوب، با برپایی چادرهای اطلاع رسانی و توزیع اقلام تبلیغاتی جاذبه های گردشگری قزوین را به اهالی این استان و نیز سایر گردشگران حاضر در این جمع معرفی كنیم.

گفتنی است آیین مذهبی " پنجاه به در"، بعد از ظهر روز نوزدهم اردیبهشت ماه هرسال در محل مصلی شهر قزوین بر پا می شود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین