استقلال ‌۳ - پرسپولیس صفر
شکست سنگین تیم استیلی در روز درخشش جباری
آفتاب: استقلال با برتری ۳ بر صفر مقابل پرسپولیس به مرحله‌ی نیمه نهایی جام حذفی صعود کرد. 

تیم‌های پرسپولیس و استقلال در مرحله ی یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند که آبی پوشان در داربی ۷۳ پایتخت با دو گل جباری (۹۵ و ۹۹) و تک گل شریفات(۱۰۷) که در وقت اضافی به ثمر رسید، بار دیگر پرسپولیس را شکست دادند. 

پرویز مظلومی با این برد رکورد شکست ناپذیری خود مقابل پرسپولیس را بهتر کرد اما به نظر می‌رسد حمید استیلی باید منتظر اخبار بدی باشد. 

نیمه‌ی اول 

سرخپوشان که در نیمه‌ی نخست با قرعه‌ی داور بازی را آغاز کردند، در دقایق نخست، بازی بهتری انجام دادند و کنترل توپ و میدان را به طور نسبی در اختیار گرفتند. در دقیقه‌ی ۲ پرسپولیس می توانست به گل برسد اما تعلل غلامرضا رضایی مانع از شکل گرفتن موقعیت گل جدی شد. 

ممدو تال در دقایق آغازین بازی جنگندگی زیادی داشت، اما پاس‌هایش از دقت کافی برخوردار نبود که این مساله اعتراض هواداران را به دنبال داشت. 

تلاش کریمی برای بازی‌سازی و ارسال پاس‌های عمقی در این دقایق از بازی نتیجه‌ای نداشت و مدافعان استقلال با پوشش خوب مانع از ایجاد فرصت گلزنی می شدند. 

در هوای سرد تهران، یخ بازی هنوز نشکسته بود و دو تیم مقابل هفتاد  هزار تماشاگر نمایش پراشتباهی داشتند. 

پرتاب شی از سوی تماشاگران به سوی کمک داور بازی، لحظاتی باعث ایجاد وقفه شد، اما خوشبختانه مشکل خاصی پیش نیامد و ممبینی که برای نخستین بار قضاوت داربی را بر عهده دارد، شی مربوطه را به محسن قهرمانی داد. در ادامه، ضربه‌ی کرنر بر روی دروازه‌ی پرسپولیس زده شد اما نتیجه‌ای نداشت. استقلال پس از عبور از دقیقه‌ی ۱۰ تقریبا توپ و میدان را در اختیار گرفت و جباری و تیموریان در میانه‌ی میدان نبض بازی را در اختیار گرفتند. 

اشتباه حنیف عمران زاده در کنترل توپ، رضایی را صاحب توپ کرد اما این فرصت هم به راحتی از دست رفت. 

در دقیقه‌ی ۱۲میلاد میداوودی روی اشتباه بچگانه مدافعان پرسپولیس صاحب توپ شد اما شوت زمینی و آرام او را حقیقی به راحتی در اختیار گرفت. 

دو تیم با رسیدن به اواسط نیمه‌ی نخست، حملات بیشتری انجام دادند تا گرمای بازی بیشتر شود. در دقیقه‌ی ۱۳ سانتر دقیق از جناح چپ روی دروازه‌ی پرسپولیس صورت گرفت اما مهاجمی نبود که توپ ارسالی را قطع کند. 

در دقیقه‌ی ۱۶ جدی ترین موقعیت گل بازی به وجود آمد؛ نفوذ خوب مجیدی از جناح چپ و پاس رو به جلوی او استقلال را صاحب موقعیت خوبی کرد، اما آرش برهانی چند سانتی متری کم آورد و پایش به توپ نرسید. 

پس از یک یا دو حمله از سوی استقلال بازی به تعادل کشیده شد و بازی بیشتر در میانه‌ی میدان دنبال می شد. ضربه‌ی کرنر در دقیقه‌ی ۲۳ برای سرخپوشان به دست آمد، اما پاس کریمی به پشت محوطه سودی به دنبال نداشت و ضربه‌ی رضایی به آسمان رفت. 

مجیدی یک دقیقه‌ی بعد پاسخ حمله‌ی پرسپولیس را داد و با یک حرکت انفرادی به دفاع پرسپولیس زد، اما ضربه‌ی زمینی او با اختلاف یک متر به بیرون رفت. 

حسین بادامکی در دقیقه‌ی ۲۵ با شوتی محکم قصد تهدید دروازه ی رحمتی را داشت که ضربه‌ی او با بی دقتی و با اختلاف زیاد از بالای دروازه به بیرون رفت. 

استقلال در دقیقه‌ی ۲۸ می توانست به گل برسد. همکاری خوب برهانی با مجیدی آبی پوشان را صاحب موقعیت کرد، اما ضربه‌ی کاپیتان استقلال با اختلاف اندکی به بیرون رفت. 

در دقیقه‌ی ۳۲ امیرحسین فشنچگی با خطای هند عمدی نخستین کارت زرد بازی را از ممبینی دریافت کرد. 

در دقیقه‌ی ۳۳ مجیدی پس از یک حرکت تکنیکی در محوطه جریمه صاحب فرصت گلزنی و لحظاتی بعد نقش بر زمین شد اما ممبینی این صحنه را پنالتی تشخیص نداد. 

آرش برهانی در دقیقه ی ۳۷ یک فرصت عالی دیگر را از دست داد و در موقعیت تقریبا تک به تک از زاویه‌ی بسته تیر دروازه‌ی حقیقی را به لرزه در آورد. 

پس از چند حمله‌ی خطرناک از سوی استقلال، پرسپولیس هم خودی نشان داد؛ در دقیقه‌ی ۴۰ حرکت نفوذی کریمی موقعیت خطرناکی ایجاد کرد. پاس ارسالی از سوی کریمی به اولادی رسید اما شوت محکم او با اختلاف اندک از کنار دروازه به بیرون رفت. 

نیمه‌ی دوم 

در نیمه‌ی دوم هر دو تیم یک حمله در دقیقه‌ی آغازین بازی انجام دادند که این حملات سودی نداشت. 

تا دقیقه‌ی پنجاه بازی کم افت و خیز و بدون ایجاد فرصت جدی گلزنی از سوی دو تیم دنبال می‌شد. 

در دقیقه‌ی ۵۲ نخستین کرنر نیمه با تلاش نوری به دست آمد. کرنر سرخپوشان که با شروع کوتاه کریمی زده شد سودی نداشت. 

در دقیقه‌ی ۵۳ نوری با شیطنت مانع از آغاز سریع بازی توسط مهدی رحمتی شد و دومین بازیکن اخطاری بازی لقب گرفت. لحظاتی بعد نخستین فرصت گلزنی جدی نیمه‌ی دوم برای استقلال رقم خورد اما ضربه‌ی سر کیانوش رحمتی که روی ضربه‌ی کرنر زده شد، با اختلاف اندکی از بالای دروازه به بیرون رفت. 

یک دقیقه‌ی بعد حرکت نفوذی مجیدی از جناح راست یک ضربه ی کرنر دیگر نصیب استقلال کرد، اما ضربه ی تیموریان به راحتی در اختیار حقیقی قرار گرفت. 

فشار استقلال رفته رفته بیشتر می شد، سومین کرنر در فاصله ی کمتر از ۳ دقیقه برای استقلال به دست آمد، اما این بار هم جباری درست توپ را به نقطه‌ای فرستاد که حقیقی حضور داشت. 

پرسپولیس با یک ضدحمله سرانجام از لاک دفاعی خارج شد اما کم تعداد بودن مهاجمان باعث شد موقعیت گل جدی شکل نگیرد. 

در دقیقع‌ی ۶۲ پرسپولیس روی اشتباه مدافعان استقلال صاحب توپ شد، کریمی پس از ورود به محوطه‌ی جریمه توپ را روی پای چپ آورد اما ضربه‌ی فنی او به اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت. 

در دقیقه‌ی ۶۴ اسماعیل شریفات که به جای میداوودی وارد زمین شده بود پشت مدافعان پرسپولیس صاحب موقعیت شد، اما سخندان به درستی آفساید او را اعلام کرد. 

خطای زارع بر روی برهانی در دقیقه‌ی ۶۵ استقلال را صاحب موقعیت کرد. جباری این بار به جای ارسال توپ، پاس زمینی به رحمتی داد و ضربه‌ی کم اثر او با اختلاف به بیرون رفت. 

شریفات در دقیقه‌ی ۶۹ بار دیگر پشت مدافعان صاحب توپ شد، اما در حالی که کمک داور اعلام آفساید نکرده بود با بی دقتی ضربه اش را به پشت دروازه کوبید. 

در دقیقه‌ی ۷۲ کرنر از جناح راست را مانند دفعات قبل تیموریان زد. شریفات در حالی که هیچ فشاری از سوی مدافعان احساس نمی کرد، توپ را با سر به به بیرون فرستاد. 

در دقیقه‌ی ۷۵ رحمتی پس از خروج از دروازه و مهار توپ در دو مرحله با مدافع خودی برخورد کرد و مصدوم شد که با حضور پزشک تیم و مداوا، پس از چندین دقیقه به بازی بازگشت تا زرین ساعد که شروع به گرم کردن کرده بود به نیمکت بازگردد. 

در دقیقه‌ی ۸۰ حرکت انفرادی رضایی در عرض محوطه‌ی جریمه با خطای استقلالی‌ها متوقف شد و ضربه‌ی آزاد چسبیده به محوطه‌ی جریمه به دست آمد. ضربه‌ی کریمی را رحمتی بدون ریسک کردن دفع کرد. 

یک دقیقه بعد ضربه ایستگاهی تکرار شد و این بار فشنگچی از فاصله‌ی دورتر با استیل خاص رونالدو پشت ضربه قرار گرفت. اما ضربه‌ی او هیچ شباهتی به رونالدو نداشت و به راحتی توسط مدافعان برگشت داده شد. کیانوش رحمتی در این صحنه کارت زرد گرفت. 

در دقیقه‌ی ۸۵ بادامکی قصد داشت به هر شکل ممکن وارد محوطه‌ی جریمه شود، اما خطای او اعلام شد و کوبیدن توپ به زمین کارت زرد را برای او به همراه داشت تا او هم مانند فشنگچی و نوری به سادگی کارت زرد دریافت کند. 

در ثانیه های پایانی ۹۰ دقیقه وقت قانونی مازیار زارع به خاطر تکل خشن اخطار گرفت. 

مصدومیت و برخوردهای پیاپی بین بازیکنان دو تیم ، جذابیت را از بازی گرفته بود. بر خلاف نیمه‌ی نخست در ۴۵ دقیقه‌ی دوم دو تیم بازی خوبی را به نمایش نگذاشتند و دو تیم پس از تساوی بدون گل در پایان ۹۰ دقیقه به وقت اضافی رفتند. 

نیمه‌ی نخست وقت اضافی 

دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه کاری از پیش نبردند و بازی بدون گل به پایان رسید. در نیمه‌ی اول وقت اضافی و در دقیقه ۹۵ مجتبی جباری روی غفلت مدافعان با استفاده از پاس زیبای امیرآبادی دروازه را گشود و چهار دقیقه بعد از روی نقطه‌ی پنالتی این کار را تکرار کرد تا پس از پشت سر گذاشتن یک هفته‌ی پرتنش و جنجالی بازگشت باشکوهی داشته باشد. پنالتی استقلال روی اشتباه حقیقی در دفع توپ و خطای روی مجیدی به دست آمد. 

استقلال پس از رسیدن به دو گل، باز هم اشتیاقش را برای رسیدن به گل‌های بیشتر از دست نداد و باز هم توپ و میدان را در اختیار گرفت. 

تماشاگران پرسپولیس هم که از نتیجه گرفتن تیمشان ناامید شده بودند، بار دیگر شعار علیه کادر فنی را از سرگرفتند. در این میان اشک‌های میثاق معمارزاده که چندی پیش با استیلی دچار مشکل شده بود، جالب توجه بود. 

نیمه‌ی دوم وقت اضافی 

تلاش پرسپولیسی‌ها برای جبران گل‌های خورده چندان نتیجه‌ای نداشت و تنها امکان ایجاد ضدحمله‌های خطرناک را به استقلال می‌داد اما اسماعیل شریفات کار را برای پرسپولیس سخت‌تر هم کرد. در حالی که مدافعان پرسپولیس با اندیشه‌ی آفساید ایستاده بودند، مهاجم استقلال که به عنوان یار تعویضی جای میداوودی را گرفته بود پس از تک به تک شدن با حقیقی او را پشت سر گذاشت و گل سوم را به ثمر رساند. جباری پس از گل سوم تعویض شد. 

استقلال در این بازی با ترکیب سیدمهدی رحمتی، پژمان منتظری، میثم حسینی، حنیف عمران‌زاده، کیانوش رحمتی، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، میلاد میداودی، فرهاد مجیدی، مهدی امیرآبادی و آرش برهانی به میدان رفت. 

پرسپولیس هم با ترکیب علیرضا حقیقی، مجتبی شیری، علیرضا نورمحمدی، ممدوتال، حسین بادامکی، مازیار زارع، امیرحسین فشنگچی، محمد نوری،‌ علی کریمی، غلامرضا رضایی و مهرداد اولادی در داربی ۷۳ بازی کرد.