کد خبر: ۸۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۰:۳۵

امینم ، دشمن بوش یا اخلاق گرایان

آفتاب‌‌نیوز : اما امینم می گوید زیاد تند نروید. وقتی من می گویم می خواهم کنار بکشم، منظورم این است که می خواهم از موسیقی خودم کنار بکشم و به استودیو های ضبط بروم و موسیقی هنرمندان دیگر را تهیه کنم و آلبوم آنها را منتشر کنم. وقتی فهمیدم که قدم بعدی ام چیست، همه را در جریانش قرار می دهم، نه فقط بعضی از خبرنگارانی که می گویند این آلبوم بعدی امینم است. من هرگز نگفته ام که Encore آخرین آلبوم من است.من هنوز هیچ حرفی نزده ام. هنوز خودم هم نمی دانم می خواهم چکار بکنم. هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

نمی خواهم تا ابد رپ بخوانم
امینم معتقد است که هیچ چیز تا ابد پایدار نیست و شاید ناگهان روزی برسد که او تصمیم بگیرد تمام وقتش را صرف این کند که بزرگترین خواننده پرفروش هیپ- هاپ زمان باشد. اما آن روز هنوز نرسیده است.او می گوید: فقط همین قدر می دانم که نمی توانم تا ابد رپ بخوانم، اما تا زمانی که انرژی و توان و روحیه اش را داشته باشم، این کار را ادامه خواهم داد. من برای همیشه موسیقی تولید خواهم کرد؛ چه پشت صحنه بنشینم وبرای هنرمندان دیگر تولید کنم ، چه تصمیم بگیرم تور دیگری برگزار کنم و آلبوم جدیدی منتشر کنم. هر وقت چنین تصمیمی بگیرم مردم را با خبر می کنم.

در هر صورت اگر امینم تصمیم بگیرد از صحنه موسیقی کنار بکشد، یکی از همکارانش در تور، پنجاه سنت، خیلی خوشحال خواهد شد. پنجاه سنت(50 Cent) به شوخی گفت : روزی که او بازنشسته بشود، من را هر روز در MTV می بینید . من برنده Movie awards می شوم و همه جا خبری از من منتشر می شود . کاری می کنم که حالتان از من به هم بخورد.

بوش: امینم خطرناک است
جرج بوش درباره امینم می گوید که او خطرناک ترین مرض بعد از فلج اطفال برای کودکان آمریکاست. امینم یکی از بزرگترین و جدل برانگیز ترین خوانندگان امروز جهان است. ترانه هایش مضمونی مردپرستانه و ضدزن دارد و همیشه پرفروش است و از همه مهم تر این که او خواننده رپ سفید پوستی است که مثل سیاه پوستان می خواند، اما استعداد ناب امینم باعث شده است که او از محدوده انتقاد ها فراتر برود و تبدیل به معروف ترین شخصیت موسیقی پاپ بعد از کرت کوبن( خواننده اصلی گروه نیروانا) بشود.

امینم، ستاره سفید در آسمان سیاه
نام امینم حالا دیگر یک نام معتبر در موسیقی هیپ هاپ و علاوه برآن یک مارک تجاری و پرفروش برای هر کالایی اعم از سی دی، فیلم، تی شرت، اسباب بازی و بسیاری چیزهای دیگر است. اسم اصلی او مارشال بروس مادرز است و در روز 17 اکتبر 1973 در در کانزاس سیتی به دنیا آمده. مادرش دبی مادرز دوست داشت یک مادر مجرد باقی بماند. وقتی 17 ساله بود پدر مارشال او را ترک کرد و تنهايش گذاشت. خانواده اش دائما بین کانزاس سیتی و دیترویت در حرکت بودند. از یک تا پنج سالگی در دیترویت و از پنج تا نه سالگی در کانزاس زندگی کرد و بعد وقتی مارشال 12 ساله شد، در دیترویت شرقی مستقر شدند. او در سال 1999 وقتی بیست و شش ساله بود با نام امینم در صدر جدول برترین موزیک های آمریکا قرار گرفت.

تغییر دائمی مدرسه او سبب شد که نتواند دوستان زیادی پیدا کند، او نتوانست خوب درس بخواند و همیشه یک زندگی پر از دردسر داشت. از سن نه سالگی با سبک هیپ هاپ رپ آشنا شد و با تلاش فراوان توانست با خوانندگان رپ کلوپ های شبانه دیترویت رقابت کند. دعواهای بین این گروهها باعث شد در سن پانزده سالگی به شدت مورد ضرب و شتم شاگردان مدرسه قرار بگیرد و نه روز در بیمارستان بستری شود. بعدا داستان این کتک خوردن را در یکی از ترانه هایش گفته است. وقتی کلاس نهم بود از مدرسه اخراج شد و پس از آن رپ را بیشتر جدی گرفت. به گروه نیوجک و دی12 پیوست، اما موفقیتی نيافت. یک بار نخستین ترانه اش را برای گروه خوانندگان رپ دیترویت که همگی سیاهپوست بودند اجرا کرد، ولی مورد تمسخر آنان قرار گرفت. به او پیشنهاد کردند که به عنوان خواننده پاپ یا راک سفیدپوست فعالیت کند. در سال 1996 اولین آلبوم مستقلش را به نام بی نهایت(Infinite) منتشر کرد. آلبوم چیز تحفه ای نبود و از آن استقبالی هم نشد. همه او را با رپ خوان هایی مثل ناس(NAS) و AZ مقایسه می کردند و از این طرف و آن طرف کنایه می شنید. ناموفق شدن در آلبوم اولش او را دچار نومیدی کرد، این نومیدی برایش مفید بود، او کاملا روی رپ متمرکز شد، کاری که بعدا تبدیل به اسلیم شدیSlim Shady LP شد. این پروژه کار خودش بود، زندگی خودش بود و حاصل تجربیات خودش بود.

عقده ای های رپ
حالا دیگر رپ فقط یک موسیقی ویژه سیاهپوستان نیست. امینم، رپ را از دست سیاهان درآورد، یا بهتر بگوئیم، او رپ سفیدپوستان را نیز بوجود آورد، لحن اعتراض رپ و همچنین قدرت این نوع موسیقی در بکارگیری ترانه باعث شده است تا همه زبانها از رپ استفاده کنند، دیام (Diam) خواننده رپ فرانسه زبان حالا یکی از معتبرترین خوانندگان روز و جوان پسند فرانسه است، در ایتالیا تیتسیانو فررو در اجرای ترانه هایش بسیار از رپ متاثر است، در موسیقی هند و ترکیه و دنیای عرب هم ردپای رپ را به جدیت می شود دنبال کرد. تامر نفر جوان عربی که در اسرائیل زندگی می کند، یکی از رپ خوان های معروف عرب است. هرجایی که اعتراض هست و موسیقی هست و جوانها هستند رپ وجود دارد. 

رپ هم اعتراض است و هم حاصل فشارهای اجتماعی، این که موسیقی رپ حاصل عقده هاست، اهانت نیست، روشن ترین شکل بیان واقعیت است. رپ یک شیوه اعتراض است، اعتراض گفتاری کسی که عصبی شده و از وضعیتی که در آن قرار دارد شکایت دارد و در حال اعتراض است. و گاهی فحاشی هم می کند و لیچار هم می گوید و فریاد هم می زند و مسخره هم می کند. این اعتراض بیشتر در شیوه گویش سیاهان قرار دارد، اما شاید امینم باعث شده باشد رپ سفید هم برای خودش جایی باز کند. امینم فرزند مادری مجرد است، او سالهای کودکی را دائما از اینجا به آنجا دویده است و دائم تغییر مکان داده است، از مدرسه اخراج شده و مدتها ناموفق بوده است. بعدا وقتی ازدواج می کند با ادعای خیانت همسرش از او جدا می شود، همین عقده ها و شکست ها را در ترانه ها و اشعار و شیوه بیانش در آلبوم های مختلف می توان دید. شخصیت اسلیم شدی حاصل همین زندگی است. او مثل دکتر آلبان از حقوق سیاهان دفاع نمی کند و رفیق نلسون ماندلا نیست، او یک عقده ای است که در ترانه هایش همین عقده ها را بازمی گوید.
 
نام امینم کاملا بطور اتفاقی بوجود آمد. در جریان کنسرت های اولیه اش نام او توسط افراد مختلف چرخش یافت و نامی کاملا تصادفی از دهان آدمها بیرون آمد، نامش امینم شد. نامی که هیچ معنایی نداشت. اسلیم شدی شخصیت خلق شده توسط امینم است. در آغاز ترانه اسم من هست...(My Name Is …) با معرفی خواننده ترانه به اسم اسلیم شدی آغاز می کند. و داستان خود را از زبان او می گوید. 

امینم می گوید: در آن شرایط من چیزی برای از دست دادن نداشتم، اما قطعا چیزهایی بود که می توانستم به دست بیاورم، البته اگر می توانستم آلبوم رپ خودم را منتشر کنم و از آن راضی باشم. در آن صورت مطمئن می شدم که رپ را رها نخواهم کرد و موفق خواهم شد. اسلیم شدی را برای کسانی درست کردم که برایم رجز می خواندند. 

او بعد از مدتی کار توانست جایزه سالانه ویک آپ شوWake Up Show را ببرد و در المپیک خوانندگان رپ لس آنجلس موفق شود. با این موفقیت ها از منتقدان سابقش انتقام گرفت.

دکتر دره(ِDr. Dre) و امینم
دکتر دره( نام اصلی آندره یانگ) متولد 1965 در آن زمان چندان سنی نداشت، اما در کار موسیقی رپ بسیار موفق بود و می توانست از امینم حمایت کند. دکتر دره بعد از شنیدن اجرای امینم از رادیو تحت تاثیر قرار گرفت. آنها بعد از مدتی همکاری را با هم آغاز کردند. امینم می گوید: این برای من افتخار بود که از دهان دکتر دره بشنوم که از گه کاری های رپ من خوشش آمده. من در نوجوانی هوادارش بودم، موسیقی او را دائما گوش می کردم و جلوی آینه می ایستادم و با آن مویسقی لب می زدم. او یکی از بزرگترین تولید کنندگان هیپ هاپ بود. 

امینم که در ان زمان کاری به نام ژنرالهای پنج ستاره(5 Star Generals) ساخته بود، با دکتر دره برای اسلیم شدی مشغول کار شد. ریتم دکتر دره باعث تاثیر فراوان در کار امینم شد. حاصل کار یک مجموعه تحریک کننده درست و حسابی خشونت بود، اشعار سیال و پر از چرخش ریتمیک ، در یک گفتگوی دو طرفه ارائه می شد. یک جور نصیحت گویی مسخره در کنار یک شیطنت تحریک آمیز در اسلیم شدی جریان داشت. لحن اسلیم شدی با صدای امینم ساخته می شد، به صورت تقلیدی مسخره آمیز یا غیرتقلیدی. در ترانه بانی و کلاید 97، در همان آلبوم اسلیم شدی، اشعار به صورت گفتگویی طولانی و مداوم بود، گفتاری درباره قتل مادر بچه اش، شاید اشعار به کینه امینم از مادرش بر می گشت. آلبوم در برترین های 1999 آمریکا قرار گرفت و از نظر تجاری موفق شد.

زیر سیزده سال، ممنوع
امینم در جریان ازدواج ناموفقش صاحب دختری شد، دختری که او تلاش می کند او را خوب بزرگ کند. اگر چه همگان امینم را به عنوان یک مظهر بارز جرم و جنایت در موسیقی جوان پسند آمریکایی می دانند، ولی خودش می گوید: اگر من یک جنایتکار هستم، چطور می توانم دخترم را بخوبی تربیت کنم؟ او دیدن ویدئو هایش را برای دخترش ممنوع کرده و تلاش زیادی می کند تا پدر خوبی برای دخترش باشد، اگر چه خیلی از پدرها از اینکه بچه های شان وقتی به ترانه های سراسر فحش و هرزه گوئی او گوش می دهند، هیچ علاقه ای به او ندارند. آخرین شاهکار امینم این بود که اولین سی دی موسیقی را منتشر کرد که شنیدنش برای زیر 13 سال ممنوع است.

Em* یا *Eminem
امینم دیگر در این روزها فقط یک چهره موسیقی نیست، او یک مارک معتبر تجاری است. او آلبوم های فراوانی تولید کرده، یک کمپانی تولید موسیقی دارد، لباس هایی با مارک خودش به بازار می فرستد و یک ایستگاه رادیویی اختصاصی هم دارد. او علاوه بر تولید موسیقی خودش به گروههای دیگر موسیقی هم کمک می کند، شاید این کار می تواند کمی از حسادت بسیاری که رقبایش نسبت به موقعیت منحصربفرد او در هیپ هاپ دارند، کم کند. او یک امپراطور واقعی است. 

عشق دوجانبه بوش و امینم
این فقط جرج دبلیو بوش نیست که از امینم متنفر است، امینم هم اصلا از بوش خوشش نمی آید. همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امینم در کنار جان کری قرار گرفت و به نفع او تبلیغ کرد. او ترانه های مختلفی را در برخورد با سیاست های بوش خواند. شاید این نکته که امینم یک ضداخلاق حرفه ای است و بوش یک اخلاقگرای بسیار محافظه کار، باعث شده که این دو اصلا رابطه خوبی با هم نداشته باشند، اگر چه در تبلیغات ریاست جمهوری بوش، سروکله بریتنی اسپیرز پیدا شد که به نفع بوش تبلیغ می کرد، دخترکی که نامش به عنوان یک ضداخلاق در موسیقی پاپ معروف است. 

خودت را در موسیقی غرق کن
ترانه خودت را غرق کن، شناخته شده ترین و پرفروش ترین و شاخص ترین کار امینم است، برای اینکه او را بیشتر بشناسید می توانید ترجمه فارسی این ترانه را بخوانید. Lose Yourself
خودت را پنهان کن، یا خودت را گم کن، یا خودت را غرق کن.... ترجیع بند ترانه این است: خودت را در موسیقی غرق کن، او رفتن به سوی این نوع موسیقی را گریزی می داند از وضع بد و اجتناب ناپذیر. این آلبوم در سال 2002 منتشر شد و به مدت 12 هفته ترانه خودت را غرق کن برترین ترانه جدول موسیقی بود. این ترانه نهمین ترانه تاریخ موسیقی پاپ است که بیشترین مدت را در صدر جدول قرار داشته است.

خودت رو غرق کن

ببین! اگر یه امکان داشتی، یا یه فرصت مناسب
تا به زور چیزی رو که همیشه دلت می خواست گیر بیاری
در اون لحظه
اون رو محکم می چسبیدی؟
یا می گذاشتی از دستت در بره؟

کف دستهات خیس عرقه
زانوهات ضعف می ره
ولی بازوهات قوی یه
جای استفراغ روی پیرهنت مونده
جای اسپاگتی مامان
اون عصبانی یه
ولی در ظاهر آروم و آماده است
آماده که بترکونه
اما چیزی رو که نوشته
دائما فراموش می کنه
جمعیت بلند فریاد می زنن و به طرفش می رن
اون دهنش رو وا می کنه
اما کلمات از دهنش بیرون نمی آن
همه بهش می خندن
زمان داره به سرعت می گذره
اما هنوز فرصت هست
پس زمان رو به طرف خودت بکش

اوهوی! ایناهاش رابیت(1)، برنده نشده
خیلی عصبانی یه، اما هنوز دست برنمی داره
می دونه راههای برگشت وجود داره
مهم نیست، اون مقاومت می کنه
حالیشه، اما توش همه چی قاطی یه
می دونه که جلوی همه آدمها خرد شده
حالا وقتی به کاراوان اش برگرده
انگار که به آزمایشگاه برگشته
مثل یه موش آزمایشگاهی اسیره
بهتره اون ها رو به دست بیاره
تمام اون کثافت های رپ رو
توی این اوضاع
باید امیدوار باشه که وقت رو از دست نده

بهتره خودتو تو موزیک غرق کنی
لحظه ها مال توست
وقتی به دستش آوردی، بهتره نگذاری هرگز از دستت بره
فقط یه امکان داری
فرصت موفقیت رو از دست نده
فقط یه بار تو زندگی
این فرصت پیش می آد

از وسط دهنم که با هر دم و بازدم باز می شه
انگار روح من داره فرار می کنه
این دنیا مال منه
و اگر به دستش بیارم شاه می شم
هرچی به آینده حرکت می کنیم
به اون دنیای جدید نزدیک می شیم
دیگه این زندگی برام کسل کننده است
اما ستاره شدن نزدیکه
ولی سختی ها بیشتر می شه
فقط اگر اشتباه کنی، بیچاره می شی
صداش هرلحظه بیشتر می شه
از همه چیز اون خوش مون می آد
همه جی جی ها از سروکولش بالا می رن
از این ساحل به اون ساحل برنامه داره
مثل یه جهانگرد جاده های دور افتاده رو می شناسه
ولی آخرین راه رو فقط خدا می دونه

حالا اون یه پدره، پدری که بی پدر بزرگ شده
وقتی برمی گرده خونه اش
دخترش اونو به سختی می شناسه
و این براش مثل پریدن توی آب یخه
دیگه حتی بیل کنار حیاط هم اونو نمی خواد
همه به طرف رقیب احمق من می رن
و اون وقتی می خونه منو خرد می کنه
تو برنامه های درپیت و آشغالی تلویزیون درباره من شروور می گن
ولی من هنوز وجود دارم
من دارم صدای دام دام قلبم رو به خوبی می شنوم
ریتمش ادامه داره
دادا دوم دا دوم دادا

بهتره خودتو تو موزیک غرق کنی
لحظه ها مال توست
وقتی به دستش آوردی، بهتره نگذاری هرگز از دستت بره
فقط یه امکان داری
فرصت موفقیت رو از دست نده
فقط یه بار تو زندگی
این فرصت پیش می آد

این یه بازی ساده نیست.
چی کفرم رو درآورده؟
مثل اون دو تا سگ ماده شدم که روی پشت بوم خونه مون هستند
من از اون شروع می کنم
ولی الآن اوضاع عوض شده
من تف می اندازم به اونهایی که من رو اون شب هو کردن
من هنوز شعر می گم و هنوز رپ رو کنار نگذاشتم
دیگه بهترین چیزی که کسی می تونه به من بده چند ورق کاغذه
بهتره باور کنیم که یکی پیداش شده..
همونی که پول فلوت زن سحرآمیز(2) رو داده
بیشترین درد درونی ام اینه که می دونم اون اتفاقات واقعیت داشته
من هرگز نمی تونم از روی پله نهم بپرم روی پله پنجم
من هنوز نمی تونم یه شعر درست و حسابی بنویسم
بخاطر اینکه هیچ وقت یه غذای درست و حسابی نخوردم
اینا که می گم یه فیلم ساده نیست
هیچ مکی فایفری(3) توی فیلم بازی نمی کنه
این زندگی خودمه
و این روزگار سخته
من دارم اون زمان ها رو بسرعت فراموش می کنم
می دونین! خیلی سخته که بدون مادر یا با یه ناپدری مزخرف و آشغال زندگی کنی
بعضی ها می گن زندگی مثل مربا شیرینه
اصلا اینطور نیست
زندگی خیلی سخته
مخصوصا اگر مثل من باشی و مثل حلزون حرکت کنی
سرت رو درد نیارم
می خواستم بگم که من توی این انتخاب لعنتی موفق شدم
مامان، من دوستت دارم، ولی باید برم
من دیگه بزرگ شدم و باید برم.
این تنها فرصت منه، من دوست ندارم از دستش بدم
بازهم می گم: تو می تونی هر چی رو که بهش فکر کنی به دست بیاری


1) رابیت: نام مستعار جیمی اسمیت جونیور در فیلم 8 مایل
2) فلوت زن سحرآمیز(Pied Pipper): فلوت زن داستان معروف دهکده هلمین که با زدن فلوت موش های مهاجم را از شهر دور کرد و وقتی اهالی دهکده به او پول ندادند همه بچه های دهکده را جادو کرد و آنها را با خودش به کوهستان برد. این همان کاری است که امینم با مخاطبانش کرده است و بچه ها را از دست اخلاقگراها در آورده است.
3) مکی فایفر(Mekhi Phifer): بازیگر جوانی که در فیلم 8 مایل نقش دیوید پورتر را بازی کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین