کد خبر: ۱۲۴۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹
با توضیح دلیل بازنگری در بارگذاری سوخت راکتور بوشهر

عباسی: تولید اورانیوم غنی شده با غنای کم‌تر از 5 درصد ادامه دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی​سازی با غنای کمتر از 5 درصد ادامه دارد. 

فریدون عباسی ـ رییس سازمان انرژی اتمی ـ عصر شنبه در مراسم جشن روز ملی فن‌آوری هسته‌ای که در سالن خوارزمی سازمان انرژی اتمی برگزار شد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بخش‌های مختلف حوزه انرژی هسته‌‌ای پرداخت و به بحث اکتشاف معادن و استخراج اورانیوم اشاره کرد و گفت: برنامه جامع اکتشاف اورانیوم و تامین مواد اولیه صنعت هسته‌‌ای کشور هم‌چون سال‌های گذشته در حال پیگیری است و با تصویب برنامه یاد شده در سال 89 در هیأت دولت افق جدیدی در این روند ایجاد شده است. پروژه‌های متعددی در این زمینه آغاز شده که در نوع خود منحصر به فرد است و گسترش این پروژه‌ها در پی کشف ذخایر قابل توجه اورانیوم در منطقه اکتشافی ناریگان در استان یزد در اواخر سال 88 چشم‌انداز امیدبخشی را در دستیابی به معادن اورانیوم در سراسر ایران ایجاد کرده است.

مهم‌ترین اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران عبارت است از:

تولید اورانیوم غنی شده با غنای کم‌تر از 5 درصد با به‌کارگیری سانتریفیوژهای نسل اول با بالاترین راندمان ادامه دارد. در جهت بهینه‌سازی ماشین‌های سانتریفیوژ برای افزایش توان جداسازی، ماشین‌های نسل دوم نیز تولید و آزمایش شده‌اند. در ادامه این تحقیقات همکاران توانمند ما در سازمان انرژی اتمی ایران در پرتو الطاف خداوندی توانستند ماشین نسل سوم را نیز طراحی کنند. این ماشین آزمایش‌های خود را با موفقیت به پایان رسانده است. 

در راستای تامین مواد غنی شده برای سوخت راکتور تحقیقاتی تهران دو زنجیره در سایت غنی‌سازی نطنز به این منظور راه‌اندازی و در حال تولید است. 

زیرساخت‌های لازم برای تولید مجتمع‌های سوخت برای راکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران فراهم شده است. امیدوارم بر پایه برنامه زمان‌بندی شده بتوانیم سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تامین کنیم. 

بارگذاری سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال گذشته به انجام رسید؛ اما راه‌اندازی و آغاز تولید برق بنا بر ملاحظاتی که در بخش ایمنی هسته‌ای به آن اشاره می‌کنم، با وقفه‌ای کوتاه مواجه شده است. 

در حال حاضر کارخانه تولید آب سنگین اراک طبق برنامه کاری تعیین شده جهت تامین نیاز راکتور تحقیقاتی اراک مشغول به کار و تولید است و با بهینه‌سازی انجام شده تولید آن 10 درصد افزایش یافته است. 

در سال‌های گذشته خدمات شایان توجه‌ای از رهگذر تلاش‌های خستگی‌ناپذیر پژوهشگران و متخصصان این سازمان در اختیار هموطنان گرامی قرار گرفته است.
 
در این میان آغاز فرآیند اجرای طرح ملی تولید رادیوداروها با همکاری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با هدف تشخیص و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، اجرای طرح ملی طراحی و ساخت راکتور آزمایشی گداخت، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه روش‌های مختلف آنالیز، دزیمتری و اندازه‌گیری پارامترهای هسته‌‌ای، طراحی و ساخت دستگاه آنالیز پرتابل محیطی، اجرای پروژه‌های تحقیقات و توسعه در عرصه طراحی و ساخت شتاب‌دهنده‌ها مثل شتاب دهنده الکترون و شتابگر الکترواستاتیک و هم‌چنین طراحی و ساخت دستگاه نشت‌یاب هوشمند هسته‌یی برای خطوط انتقال مواد نفتی گواهی بر این مدعاست. 

ضمن اعلام هم‌دردی با دولت و ملت سختکوش ژاپن بر خود واجب می‌دانیم تا به این فاجعه دلخراش به دیده عبرت نگاه کنیم و از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کنیم در همین جهت قبل از زمین‌لرزه و سونامی اخیر در فوکوشیما و به هنگام ارائه پیشنهاد طرف روسی مبنی بر بازنگری در بارگذاری سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، جمهوری اسلامی ایران در مسیر اثبات تاکید خود بر رعایت موازین ایمنی هسته‌ای این پیشنهاد را پذیرفته و اکنون با توجه به فاجعه اخیر حقانیت رویکرد ما در این عرصه بر همگان روشن شده است. 

مرکز نظام ایمنی هسته‌‌ای کشور برای جلوگیریی از بروز هرگونه مخاطرات احتمالی برای نسل‌های آینده در برابر اثرات زیان‌بار پرتوها به تدوین ضوابط، صدور پروانه و مجوزهای مرتبط در زمینه به‌کارگیری فنون هسته‌ای پرداخته است و با بازرسی‌های فراگیر این فعالیت را تحت نظارت مستمر قرار داده است. 

با توجه به این که موضوع ایمنی هسته‌‌ای مسأله جهانی است همکاری‌های بسیار نزدیکی از طریق مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور با کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته و در سطح بین‌المللی تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رشد روزافزونی در جریان است. 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئول به کلیه تعهدات بین‌المللی از جمله معاهده ان.پی‌.تی پایبند است و فعالیت‌های هسته‌ای خود را مطابق با موافقت‌نامه پادمان زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد. 

بی‌گمان دستاوردهای صنعت هسته‌‌ای کشور در مسیر تحقق اهداف نظام برای توسعه و پیشرفت روزافزون ایران اسلامی به عنوان الگویی برای تحقق منافع ملی ایران پیش‌روی فرزندان برومند این مرز و بوم قرار دارد و عزم جزم پژوهشگران و فرهیختگان دانشگاهی و صنعتگران کشور برای ثبت افتخاراتی از این دست شاهدی بر این مدعاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین