کد خبر: ۱۱۶۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹
در مراسم افتتاح ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر

قالیباف: كمتر از 3 درصد یارانه مترو و اتوبوس را داده‌اند

آب‌پاشی تهران شبیه شوخی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهردار تهران با اشاره به اینكه باید حدود 120 میلیارد تومان یارانه‌ برای بلیت مترو و اتوبوس تا پایان سال پرداخت شود، گفت: تا امروز حدود 3 میلیارد تومان پرداخت شده كه بسیار كم است. 

محمدباقر قالیباف امروز در مراسم افتتاح ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر به توسعه حمل و نقل عمومی اشاره كرد و گفت: شهرهایی می‌توانند پایداری خود را حفظ كنند و در واقع تحمل ظرفیت را داشته باشند كه زیر ساخت‌های آنها شهر آماده باشد.

قالیباف اضافه كرد: در دنیا شهرهایی توانسته‌اند كه مشكلات زیست محیطی خود را حل كنند كه تأسیسات زیرزمینی خود را به خوبی توسعه دهند.

به اعتقاد شهردار تهران، اگر در زیر زمین كارهای تأسیساتی كامل نشود به همان میزان ناپایداری بر روی زمین ایجاد می‌شود. 

در حوزه حمل و نقل عمومی در حالت اضطرار هستیم 

وی به آلودگی هوای كلان‌شهر تهران اشاره كرد و گفت: باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا كند؛ ایجاد اقدامات سلبی و كوتا‌ه‌مدت خوب است ولی باید قبل از آن اقدامات ایجابی و دراز مدت برای شهر انجام داد.

شهردار تهران با بیان اینكه حمل و نقل عمومی یكی از زیرساخت‌های مهم در سطح شهر تهران است، گفت: تا زمانی كه به مرز 218 كیلومتر مترو در تهران نرسیم در حوزه حمل و نقل عمومی در حالت اضطرار هستیم.

قالیباف با بیان اینكه از سال 85 تا سال 89، 60 كیلومتر تونل ایجاد كرده‌ایم، گفت: 47 تا 48 كیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و الباقی آن آماده بهره‌برداری است؛ به طور متوسط سالانه 15 كیلومتر مترو در تهران احداث كرده‌ایم.

وی تصریح كرد: این ظرفیت قابل گسترش است و می‌توانیم سالانه 30 كیلومتر مترو در تهران بسازیم. 

باید در زیر شهر یک حیات جدی وجود داشته باشد 

به گفته قالیباف، در صورتی كه مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل عمومی توسعه پیدا كند؛ در آن زمان هنگامی كه آلودگی ایجاد شود می‌توانیم از مردم بخواهیم در جاهای كه مترو وجود دارد از خودرو استفاده نكنند. دیگر جریمه و تعطیلی نمی‌خواهد فقط باید اطلاع‌رسانی كنیم.

به اعتقاد شهردار تهران، باید در زیر شهر یک حیات جدی وجود داشته باشد تا در روی شهر مردم با آسایش و آرامش زندگی كنند این از سیاست‌های قطعی شهرداری تهران است.

وی با تأكید بر این موضوع كه در كوتاه مدت اتوبوس‌رانی را توسعه می‌دهیم، گفت: روزی كه تصمیم به توسعه بی‌.آر.تی با 3 هزار صفحه كار كارشناسی گرفتیم؛ خیلی از افراد به بنده انتقاد كردند كه بعدا شما در این مسیر خطوط را مترو را راه‌اندازی می‌كنید و خطوط بی‌آرتی بلااستفاده می‌ماند؛ بنده گفتم اگر قرار است در مسیر شرق و غرب مترو احداث كنیم حدود 3 سال طول می‌كشد و حتی برای این مدت نیز احداث خطوط بی‌آرتی توجیه اقتصادی دارد اما امروز می‌بینیم كه خط 4 مترو نیز راه‌اندازی شده اما از حجم اتوبوس‌های بی.‌آر.تی كم نشده است. 

سوار شدن به اتوبوس زمانی اقتصادی است كه مردم آویزان باشند؟

به گفته شهردار تهران، اگر اتوبوس حركت كند و به تعداد صندلی‌های موجود آن فقط افراد نشسته باشند برخی‌ها می‌گویند استقبال نشده است؛ مگر بنا است كه مردم را به طور فشرده در اتوبوس‌ها جا دهیم باید به گونه‌ای رفتار كرد كه پیرمردان و جانبازان هم بتواند از اتوبوس استفاده كنند.

وی گفت: برخی فكر می‌كنند اگر مسافرین فشرده سوار اتوبوس نشوند اقتصادی نیست؛ یعنی اقتصادی زمانی است كه همه آویزان باشند؟ باید این موضوع را دقت كنیم و مشكلات را برطرف كنیم.

قالیباف ادامه داد: مثلاً اگر كسی می‌خواهد به مهمانی برود و برای رسیدن به مقصد از اتوبوس استفاده كند؛ نباید به گونه‌ای باشد كه دو مرتبه تصمیم بگیرند لباس‌های خود را دوباره عوض كند.
شهردار تهران تأكید كرد: باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا كند و مشكلات موجود را باید برطرف كنیم.

قالیباف در ادامه سخنانش افزود: شهادت می‌دهم كه دوستان در وزارت كشور هر كاری از دستشان برآمده انجام داده‌اند؛ به هر حال آنها نیز مشكلاتی دارند و به حد توان خود كمك كرده‌اند.

قالیباف با بیان اینكه گله‌مندی نمی‌كنم و بر این باور هستم كه باید مشكلات را در شهر حل و فصل كنیم، گفت: مردم می‌خواهند كه مدیران همدل، مهربان و ... باشند و مشكلات را در شهر برطرف كنند. 

56 درصد اعتبارات شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه می‌شود

قالیباف همچنین در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: توسعه مترو یكی از مهمترین دغدغه‌های حمل و نقل شهری است.

وی با بیان اینكه 56 درصد اعتبارات در شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی صرف می‌شود، گفت: از سال 85 تا 89، 60 كیلومتر مترو در تهران ساخته شده است. 

آب‌پاشی آسمان تهران برای كاهش آلودگی هوا شبیه یک شوخی است

وی در بخش دیگر سخنانش به آلودگی هوای كلانشهر تهران اشاره كرد و گفت: پاشیدن آب در آسمان شبیه یک شوخی بود تا یک اقدام و این امر مشكلی را برطرف نكرد.

شهردار تهران ادامه داد: اما تعطیلی كارخانجات اقدام خوبی برای رفع آلودگی هوا بود.

وی به خرید 400 واگن اشاره كرد و گفت: در سال 86 كارخانه‌‌ای با مشاركت خارجی‌ها در زمینه تولید واگن مترو احداث كردیم و در حال حاضر در این كارخانه واگن تولید می‌شود.

قالیباف با تأكید بر این موضوع كه طبق قرارداد ال‌سی‌ها باز شده است، گفت: لوكومتیو‌ها در آینده‌ نزدیک وارد خطوط مترو می‌شود. 


از 120 میلیارد تومان یارانه مترو و اتوبوس فقط 3 میلیارد تومان پرداخت شد

قالیباف با بیان اینكه باید حدود 120 میلیارد تومان یارانه‌ برای بلیت مترو و اتوبوس تا پایان سال پرداخت شود، گفت: تا امروز حدود 3 میلیارد تومان پرداخت شده است و بسیار كم است. ولی مسئولان وزارت كشور قول داده‌اند 20 میلیارد تومان یارانه تا پایان سال پرداخت كنند ولی تاكنون این امر رخ نداده است. 

از 400 میلیارد تومان بودجه 160 میلیارد تومان پرداخت شد

وی به بودجه حدود 400 میلیارد تومانی مترو اشاره كرد و گفت: حدود 160 میلیارد تومان آن تاكنون پرداخت شده است.

شهردار تهران به طرح استفاده یک میلیارد دلاری متروی تهران از حساب صندوق ذخیره ارزی اشاره كرد و گفت: این امر نیز تاكنون مشخص نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین