کد خبر: ۵۲۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - ۲۰:۲۸
گزارش تحلیلی «الجزیره» از اهداف تل‌آویو

احتمال حمله اسراییل به ایران چقدر است؟

آفتاب‌‌نیوز : نویسنده الجزیره در ابتدا با اشاره به انتشار گزارش اخیر 16 سرویس امنیتی آمریکا در مورد جنگ عراق می‌نویسد «این گزارش چیزی را نشان داد که بسیاری از کارشناسان مدت‌ها بر آن تأکید داشتند. اینکه جنگ عراق موجب امنیت بیشتر برای آمریکا و جهان نشده و احتمال حمله دیگری مانند حملات 11 سپتامبر را هم از بین نبرده است». 

او می‌افزاید این گزارش شاهد دیگری بر کذب بودن ادعاهای آمریکا در مورد تهدید عراق بود، اما به نظر می‌رسد آمریکا از این مسأله درس نگرفته است. 

الجزیره تاکید می‌کند؛ دولت آمریکا در برخورد با پرونده اتمی ایران تلاش می‌کند سازمان ملل و قدرت‌های جهان را به اعمال تحریم علیه ایران ترغیب کند و با توسل به زور از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور جلوگیری کند و اگر ابزار تحریم مؤثر نباشد،‌ جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا بارها تأکید کرده است که گزینه نظامی را هم منتفی نمی‌داند. 

نویسنده سپس با اشاره به اینکه خود آمریکا اذعان کرده است که ایران سلاح اتمی ندارد و سال‌ها تا دسترسی به آن فاصله دارد می‌افزاید، اما آمریکا با حمایت اسرائیل تلاش می‌کند تا با بزرگنمایی فعالیت‌های اتمی ایران این کشور را به عنوان تهدیدی جدی برای امنیت جهان وانمود کنند. 

او سپس این سوال را مطرح می‌کند که اگر تحریم ایران به نتیجه مورد نظر آمریکا منجر نشد، چه اتفاقی مي‌افتد؟ 

او در پاسخ به برخی اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای اشاره می‌کند که در اوایل سال جاری مطرح شد مبنی بر اینکه پنتاگون در حال نظارت بر طرح‌های اسرائیل برای حمله هوایی به تأسیسات اتمی ایران است و جلسات بحث و بررسی در سطوح کاری مختلف برای مطالعه سناریوها و روش‌های مختلف برای چنین اقدامی برگزار شده است. 

به نوشته این مقاله، یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی این مسأله بوده است که آیا اسرائیل پیش از اقدام نظامی علیه ایران این تصمیم را به آمریکا اطلاع می‌دهد ؟

نویسنده سپس به مقاله‌ای که اخیرا در روزنامه اسرائیلی یعیدوت آهارونوت منتشر شده اشاره می‌کند که در آن به نقل از یک مقام اسرائیلی پس از شرکت در جلسه‌ای با نخست وزیر آمده است که در جلسه اولمرت با مقامات نظامی اسرائیل این پرسش مطرح شده است که «آیا اسرائیل برای حمله به ایران منتظر آمریکا می‌ماند یا مانند مورد حمله به راکتور اوزیراک عراق در سال 1981، به تنهایی عمل می‌کند؟» 

اما کارشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که چنین اقدامی با شکست مواجه می‌شود زیرا تأسیسات اتمی ایران در نقاط مختلف این کشور پراکنده‌اند و هدف قرار دادن آنها دشواری‌های فراوانی دارد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۷
0
0
به نظر می رسد که حمله احتمالی اسراییل جز کندن گور خود نتیجه ای در بر نخواهد داشت. چرا که در غزه و لبنان ضعف این دو لت نمایان شد..
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین