کد خبر: ۱۵۳۵۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶

هشدار جیمی کارتر درباره جنگ با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پرس تی وی به نقل از خبرگزاري فرانسه، کارتر که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ ميلادي به عنوان رئيس جمهوري امريکا فعاليت کرد، اين اظهارات را روز دوشنبه (۴ ارديبهشت، ۲۳ آوريل) در جريان سخنراني خود در نشست "برندگان جايزه صلح نوبل" در شيکاگو مطرح کرد.

وي افزود توسل به جنگ تنها در صورتي‌که پس از "بررسي همه راه‌هاي مسالمت آميز احتمالي" به عنوان "آخرين راه" مطرح شود، مشروع است، وقتي تمامي تلاش‌ها براي حفاظت از غيرنظاميان انجام شود، هدف از اين درگيري بهتر کردن اوضاع باشد و نه بدتر کردن آن، وقتي جامعه به طور کلي با مشروع بودن آن موافق است و وقتي سطح خشونت با "ميزان آسيب و جراحت حاصل از آن تناسب داشته باشد."

به گفته کارتر، سياست اخير امريکا در زمينه جنگ پيشگيرانه درهيچ‌يک از موارد يادشده نمي‌گنجد.

کارتر خاطرنشان کرد، اگر چه با "درگيري در مواقع ضروري مخالفتي ندارم" اما معيارها براي برگزاري يک جنگ مشروع و عادلانه اغلب محقق نمي‌شود.

وي افزود امريکا طي ۶۰ سال گذشته "تقريبا به طور دائمي در حال جنگ بوده است"- در کره، ويتنام، کامبوج، السالوادور، ليبي، پاناما، هائيتي، يوگوسلاوي، عراق، افغانستان و بسياري از نقاط ديگر جهان- و اغلب اين جنگ‌ها در تحقق معيار يک جنگ مشروع و عادلانه ناموفق و "بعضي از آن‌ها هم کاملا غير ضروري بودند."

برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۲ در ادامه خاطرنشان کرد :" در حال حاضر ما در حال بررسي آغاز يک جنگ ديگر هستيم، احتمالا جنگ با ايران"

امريکا و رژيم اسرائيل بارها ايران را به استفاده از "گزينه" حمله نظامي تهديد کرده‌اند. اين تهديدها بر پايه اين ادعا که فعاليت‌هاي مربوط به برنامه انرژي هسته اي ايران ممکن است داراي يک جنبه نظامي پنهاني باشد مطرح مي‌شود.

آن‌ها اين ادعا را دست‌آويزي براي تحت فشار قرار دادن شوراي امنيت سازمان ملل جهت اعمال چهار دور تحريم عليه جمهوري اسلامي قرار داده‌اند.

به گزارش جهان نیوز،ايران ضمن رد قاطعانه اين ادعاها همواره تاکيد کرده است، به عنوان يکي از امضا کنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي، از حق دست‌يابي به فن آوري صلح آميز هسته اي برخوردار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین