کد خبر: ۱۱۵۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۹

انتقاد سفیر اسبق ایران در بیروت به سفر احمدی‌‌نژاد به لبنان

بدون شک استقبال از آقای خاتمی از نظر کیفی و کمی گسترده‌تر بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدعلی سبحانی سفیر اسبق ایران در لبنان در گفت‌وگوی مفصلی با ماهنامه «نسیم بیداری» به ارزیابی سفر  محمود احمدی‌نژاد به لبنان پرداخت. 

وی از زمان برگزاری این سفر انتقاد وتاکید کرد: به‌نظر می‌رسد نظر دیپلمات‌های وزارت خارجه در تصمیمات محمود احمدی‌نژاد تاثیری ‌ندارد.

به گزارش خبرآنلاین مهمترین بخش های این این مصاحبه به این شرح است:

* در مورد سفر آقای احمدی‌نژاد به لبنان با وجود تماس‌های مکرر خبرنگاران به آنها پاسخی ندادم چون تمایل نداشتم که همزمان با این سفر که مورد حملات برخی از جریانات در خارج قرار گرفته بود انتقاداتی مطرح شود. اما فکر می‌کنم در این مجال و گذر از فضای احساسی بتوان در این باره بهتر به گفت‌وگو نشست.

* برخلاف نظر بسیاری من بر این باور هستم که سفر آقای احمدی‌نژاد در مقیاس سفر رئیس‌جمهور ایران به لبنان سفر ناموفقی به‌شمار می‌رود.

* می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که استقبالی که از آقای احمدی‌نژاد شد استقبال سرد دولتی و گرم شیعی بود.

* موقعیت ایران اقتضا می‌کرد که در مراسم استقبال رئیس‌جمهور ایران هرسه رئیس لبنانی یعنی رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر در فرودگاه حاضر شوند. من اگر امروز در لبنان سفیر بودم اجازه نمی‌دادم که رئیس‌جمهور به لبنان سفر کند و رئیس‌جمهور لبنان در فرودگاه حاضر نشود.

* از جمهوری اسلامی ایران هر مقامی که به لبنان می رود مورد استقبال قرار می گیرد به خاطر اشخاص هم نیست حتی قبل از انقلاب اسلامی هم ایرانی‌ها مورد توجه و احترام لبنانی‌ها بودند.قبل از انقلاب نیز وضعیت اینگونه بود دلیل هم این بود که مردم لبنان با مردم ایران علقه خاصی داشتند مراجع و نمایندگان انها و مبارزان ایرانی که به لبنان سفر می‌کردند مورد استقبال ویژه قرار می گرفتند.

* بعد از انقلاب اسلامی فضای جدیدی در لبنان ایجاد شدو اندیشه و فکر امام توانست در لبنان تاثیر گذار باشد و نیازهای مردم لبنان با پیروی از این تفکرتامین شد.

* در جریان سفر آقای خاتمی مردم لبنان، دولت و طوایف و احزاب یکپارچه از رئیس جمهور ایران استقبال کردند. انسان گاهی ناچار می شود برای جلوگیری از تحریف به مقایسه بپردازد. بدون شک استقبال از آقای خاتمی از نظر کیفی و کمی گسترده‌تر بود. آن هم به‌خاطر امام و انقلاب اسلامی است هر چند شرایط خوب بین‌المللی و عملکرد بهتر آقای خاتمی در این زمینه موثر بود. باید یاد آور شوم که در ان سفر آقای سید حسن نصرالله نیز در ورزشگاه به استقبال آقای خاتمی امد.

*در سفر آقای خاتمی، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر لبنان هر سه در فرودگاه به استقبال ایشان آمدند. این در حالی است که در سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور لبنان در فرودگاه غایب بودند.

* سفر آقای خاتمی به فاصله اندکی بعد از آزادی جنوب لبنان صورت گرفت و در این زمان حزب‌الله به قهرمان ملی و سمبل وحدت لبنان تبدیل شده بود. چون لبنانی ها توانسته بودند سرزمین‌های خود را با کمک حزب‌الله آزاد کنند همه ملت لبنان پشت حزب‌الله قرار گرفته بودند و روابط ایران و لبنان به اوج خود رسیده بود.


* بنده نگاه تبلیغاتی به سفر رئیس جمهور ندارم همچنانکه مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری سفرهایی محدود و هدف دار انجام می دادند آقای موسوی، آقای هاشمی و آقای خاتمی به همین ترتیب سفر می کردند و امکان نداشت اگر وزارت خارجه با یک سفر موافق نبود سفر انجام شود. من احتمال می دهم که این سفر همانند 90 درصد سفرهای آقای احمدی نژاد از تصمیم شخصی نشات می گیرد.

* یکی از دلایلی که من مخالف سفر آقای احمدی نژاد به لبنان بودم وجود همین اختلاف ها در درون خود لبنان بود چون هنوز اختلافات داخلی در لبنان حل نشده است تاشرایط مناسب سفر رئیس دولت ایران باشد. شاید طی مدت زمان آینده اختلافات جوری حل می شد که وقتی آقای احمدی نژاد به لبنان می رفت هیچ مشکلی بین لبنانی‌ها نباشد و در بین لبنانی در طرابلس پلارکاردهایی دیده نشود که روی ان نوشته باشند:«لا اهلا و سهلا آقای احمدی‌نژاد».

* با وجود نفوذسیاسی طوایف در لبنان آقای احمدی نژاد با طوایف و روسای آن دیدار نکردند یعنی رئیس‌جمهور لبنان که مارونی است وقتی پیش آقای «نصراله صفیر» رهبر مارونی‌ها می‌رود خم شده و دست ایشان را می بوسد به عبارت بهتر این نکته را آشکار می کند که قدرت اجتماعی در دست طوایف است رئیس طایفه سنی ها که شیخ قبانی است. با ایشان هم دیداری صورت نگرفت. من به هیچ وجه ملاقات آقای احمدی‌نژاد با شیخ قبانی و آقای صفیر در رسانه‌ها را ندیدم فقدان این ملاقات نشان می‌دهد که ارتباط ما با لبنان دچار مشکل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین