کد خبر: ۱۷۸۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۳
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی:

واقعه کربلا یکی از مهمترین صحنه‌های امتحان حکام زمان و امت اسلامی بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با استناد به کتاب «فرهنگ قرآن» خاطرنشان کرد: در این اثر با اشاره به آیات گوناگون قرآن کریم، ۲۶۰ عنوان و مفهوم در موضوع امتحان درصدها آیه برشمرده شده و این نشان از عظمت و اهمیت آزمایش انسان‌ها نزد خداوند دارد.

به گزارش آفتاب، عضو مجلس خبرگان هدف کلی امتحان الهی را وجه تربیتی و آموزشی این مسئله عنوان کرد و گفت: در این امر انسان در حالت شور و دلهره از موفقیت و یا شکست، عقل و دین را مرکز توجه قرار داده و تلاش دارد تا با موفقیت مسیر تکامل را طی کند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که در آزمایش الهی هر شخص بزرگ‌تر، عالم‌تر و مسئول‌تر باشد، امتحانش نیز سخت‌تر و صعب‌تر خواهد بود، تصریح کرد: انسان همیشه در مصائب و مشکلات آزمایش نمی شود، بلکه آزمایش مهمتر در موفقیت‌ها، پیروزی‌ها و نعمات خداوند است و بسیاری در این مرحله ناموفق و شکست‌خورده بیرون می‌آیند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام واقعه کربلا را یکی از مهمترین صحنه‌های امتحان حکام زمان از یک سو و مردم و امت اسلامی از سوی دیگر خواند و تأکید کرد: در واقعه دلخراش و عبرت‌آموز عاشورا، عده‌ای به ظاهر شکست خوردند، ولی از امتحان الهی سربلند و متعالی بیرون آمدند و بسیاری نیز با پیروزی مقطعی، در واقع شکست خوردند و در حضیض ذلت تاریخ گرفتار شدند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به موارد متعددی از فلسفه امتحان الهی همچون تقویت ایمان و تقوا، تربیت عمومی انسان، تصفیه و خلوص دل، جدا شدن صفوف مردم اشاره کرد و گفت: در قیام امام حسین(ع) به خوبی می‌توان روند پیوستن انسان‌ها و سپس ریزش آنان و جدا شدن صفوفشان را ملاحظه کرد.

عضو مجلس خبرگان ، بازگشت از خطا و اشتباه و نیز توبه را از دیگر آثار و برکات امتحان الهی خواند و تصریح کرد: با امتحان الهی انسان در عمل محک خورده و درک و دریافت و نیز تجربه او بالا رفته و همین امر رشد و تعالی انسان را در پی دارد.

هاشمی رفسنجانی، عبرت‌آموزی، شکر نعمت و وقوف به عظمت خلقت انسان را از دیگر آثار آزمایش و امتحان الهی خواند و تأکید کرد: «امتحان الهی» می‌تواند موضوع یک پژوهش بزرگ و تأثیرگذار در علوم انسانی و اسلامی باشد و خوب است توسط پژوهشگران محقق جنبه عملی پیدا کند.

عضو مجلس خبرگان انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی را یکی از صحنه‌های معاصر آزمون الهی برای ما مسلمانان عنوان کرد و گفت: در جریان مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خداوند همه ما را مورد امتحان قرار داد و چون از این امتحان سخت، موفق بیرون آمدیم، نعمت پیروزی و نظام اسلامی را به ما ارزانی و البته حجت را نیز به ما تمام کرد.

هاشمی رفسنجانی پیروزی در دفاع مقدس و دیگر صحنه‌های انقلاب اسلامی را از دیگر آزمایش‌ها خواند و گفت: خداوند با اضمحلال صدام و رژیمش و نیز شناخته شدن وی به عنوان متجاوز، اجر مقاومت و صبر و ایثار رزمندگان را در آزمون سخت جنگ تحمیلی بر ما ارزانی کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وضعیت کنونی نظام اسلامی را نیز امتحانی دیگر از سوی خداوند خواند و گفت: مردم ایران همواره در عرصه‌های گوناگون، وفاداری و امتحان خود را به خوبی پس داده اند، اما آیا زمامداران اسلامی و مسئولان نیز توانسته‌اند از این عرصه موفق و سربلند بیرون بیایند؟

عضو مجلس خبرگان حوادث این روزهای غزه را از صحنه‌های دیگر آزمایش بشریت و ملت‌های مسلمان خواند و گفت: حوادث غزه در حال حاضر درس‌های بسیاری برای وجدان بشریت و ملت‌ها و دولت‌های مسلمان دارد، چرا که ۶/ ۱ میلیارد نفوس مسلمان در ۶۰ کشور اسلامی اعم از شیعه و سنی باید نقش خود را در این بزنگاه بزرگ تاریخ که قتلگاه زنان، کودکان و جوانان غزه شده و بناست که مبارزات هفتاد ساله آنان را یکسره به مسلخ ببرند، به خوبی ایفا کنند.واز سوی دیگر آزمایش قدرتهای سلطه گر است که علیر غم شعارهای انسان دوستانهدر این فاجعه انسانی یا ساکت ویا حامی ظا لممی باشند .

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین رستگاری با تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) به بخشی از سخنان آن حضرت در خطبه منا اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که صلح حدیبیه برای مسلمانان برکات فراوانی داشت، قیام امام حسین(ع) نیز به گونه‌ای دیگر احیاکننده دین خدا و مکتب رسول گرامی اسلام بود.وی افزود: امام حسین(ع) با حضور در کربلا نشان داد برای دفاع از حق و مظلوم باید قیام کرد و با بیان مظالم حکام جائر از تمام هستی و اهل بیت خود نیز گذشت.

در پایان مراسم، مداح اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت و بیان مصائب اهل بیت پیامبر و امام سوم شیعیان(ع) پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
0
0
سلام ، اقای رفسنجانی گرامی ، به قول شما مردم ، وفاداری خود را نسبت به نظام نشان داده اند ، ولی بیشتر مسئولین و نمایندگان ، نتوانستند که جواب حسن نیت مردم را بدهند ، به دلیل اینکه هنوز ، دینمان رانشناخته ایم و اینکه در قرآن بزرگ ، عدالت ، مساوات و برابری و برادری ، اصل مهم در زندگی ما انسانهاست .
از شما بزرگان نظام متوقع هستیم که تمامی احزاب ، گروهها و مردم را همدل ، همزبان و هم صدا کرده و همگی به دنبال اهداف اولیه انقلاب اسلامی ایران باشیم ، که خودکفایی در کشاورزی و دامپروری ، صنعت و تولیدات داخلی ملی بود .
ضمن اینکه ، آزادی رسانه های آزاد و شفاف ، که جلوی خیلی از قانون گریزی ها ، اختلاس ها ، دزدی از بیت المال ، خیانت به حق الناس ها را می گیرد .
طبق شعارهای انقلابمان ، از مسئول گرفته تا تمامی قشرهای مردم ، همه با حقوقهای برابر مادی و معنوی ، بتوانیم به تداوم انقلاب و خدمت به مردم و مملکت و رسیدن به جامعه بدون طبقه توحیدی ، کمک نماییم . انشاءالله .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
0
0
با سلام
آقاي رفسنجاني ، آقاي خاتمي ، آقاي مطهري و ... همه سرمايه هاي نظام و عين بيت المال هستند. اگر از آنها استفاده نشود و يا خداي نکرده به هر نحوي تخريب شوند مثال بارز خيانت در بيت المال است. اينان با بيت المال(پول و زمان که ثروت ملي هستند) تجربه و دانشي اندوختند که اگر از آنها در نظام استفاده نشود خيانت بزرگ در بيت المال است. تندورهايي که مدام اين شخصيت ها را نا جوانمردانه تخريب ميکنند بزرگترين خيانت را به بيت المال ميکنند و من به نوبه خودم حقم را حلال نميکنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
0
0
سلام آقای رفسجانی.این روزها حرف هایتان. از جنس امام حسین ع است.قاطع صریح ودلنشین.تور بخدا نا امید نشو .امروز در جای جای این کشور از نا مهربانی های که به شما شده حرف میزنن.وتنها فردی که ناجی این کشور بلا زده است شمایید. یاعلی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
0
0
امشب ، شب حضرت علي اكبر( ع) بود...سخنراني حاج شيخ محسن حسيني در هيات ائمه اطهار( ع) فضاى ويژه ايي بر محيط هيات ايجاد كرد... حاج محسن يادگار رزمندگان  و شهداى هيات محبين زينب( س)، هنوز آواى دلنشين روضه هايش در قبل از عمليات كربلاى يك با بچه هايي كه با شروع عمليات  پر كشيدن و آسماني شدند. در گوش و خاطراتم، مرور مي شود. امشب... باز هم شب علي اكبر است... ، نمي دانم چرا امسال در هر روضه ايي و مجلسي كه مي روم آقاى هاشمي را ميهمان آن مجلس مي بينم، گويا مجلس روضه امام حسين( ع)، مجلس اعلام مظلوميت، مظلوم اين روزهاست... " حجت"
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین