کد خبر: ۱۲۶۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸

گزارش سایت الف درباره تخلفات شرکت خصوصی وابسته به مشایی و بقایی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت الف نوشت: 

شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به "سمگا" که در هفتم تیرماه 1388 با سرمایه 20 میلیارد تومان به ثبت رسیده و تأسیس شده است، ظرف مدت کوتاهی توانسته 6 شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند. یکی از شرکت‌های مولود سمگا، بانک جدیدالتأسیس «گردشگری» است که در بدو تولد، سرمایه آن از 200 میلیارد به 600 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.

اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی جزو اولین سهامداران شرکت سمگا بوده‌اند و مدیر عامل این شرکت، مهدی جهانگیری، معاون سابق مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. جهانگیری همان کسی است که در سال 87 پس از ماجرای مشهور حمل قرآن با موسیقی و دف، تحت فشار علما و اقشار متدین ناچار به استعفا شد.

جهانگیری پس از استعفا از معاونت سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی، شرکت خصوصی سمگا را تأسیس کرد و با حمایت ویژه دولت، همکاری مالی حداقل 10 بانک، موسسه مالی و شرکت سرمایه‌گذاری را جلب کرده است. این شرکت ابتدا قرار بود با عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری» فعالیت کند، اما بعدا به نام «شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری - سمگا» تغییر نام داد.

اسفندیار رحیم مشایی نه فقط تعدادی از سهام این شرکت خصوصی را خریداری کرده است، بلکه از نزدیک طرح‌های آنرا پیگیری و شخصأ به آنها سرکشی می‌کند.

مشایی و بقایی در اولین روز عرضه سهام شرکت سمگا، سهامدار آن می‌شوند، 19 اردیبهشت 1388. خرید سهام سمگا توسط چهره‌های متنفذ سیاسی، سمبل و سیگنال مناسبی برای حمایت‌های آتی از این شرکت خصوصی بود. همان روز 50 درصد و طی 4 روز بعد، 100درصد سهام عرضه شده شرکت سمگا توسط بانک‌ها، موسسسات سرمایه‌گذاری و افراد مطلع، خریداری شد و پذیره‌نویسی سمگا قبل از موعد پیش‌بینی شده به پایان رسید.

یکی از رانت‌های ویژه برای سمگا، واگذاری یک میلیون و دویست و پنجاه و هشت هزار متر مربع از زمین‌های لویزان در شمال شرقی تهران به این شرکت خصوصی بوده است. برای این واگذاری نه تنها مزایده‌ای برگزار نشده، بلکه براساس مصوبه شماره 99677/43084 مورخ 88.5.18 هیات وزیران و صورت‌جلسه مورخه 88.12.23 کارگروه میزاث فرهنگی استان تهران، کل زمین‌های فوق باید بصورت رایگان به شرکت خصوصی سمگا واگذار شود. 

بر طبق تصاویر موجود، اسفندیار رحیم مشایی و مرتضی تمدن (استاندار تهران)، ضمن بازدید از دفتر سمگا در جریان طرح‌ها و برنامه‌های این شرکت خصوصی قرار گرفته‌اند. 

اسفندیار رحیم مشایی اردیبهشت ماه 88 در رزمان تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود: «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است در راستای عمل به اصل 44 قانون اساسی آن بخش از فعالیت‌ها، اموال و دارایی‌ها، هتل‌ها و سهام شرکت‌های وابسته را وفق مقررات به این شرکت - سمگا - واگذار کند.»

خوشبختانه با پیگیری‌های قانونی بعمل آمده، دیوان محاسبات (بازوی نظارتی قوه مقننه و مسئول نظارت مالی بر عملکرد دستگاه‌های دولتی)، این موضوع را بررسی کرد و در تاریخ 89.10.25 از واگذاری 1258800 متر مربع از زمین‌های لویزان به شرکت خصوصی سمگا جلوگیری و مصوبه هیأت دولت در این باره را به دلیل نقص قوانین متعدد، لغو کرد.

از جمله مزایای دولتی دیگری که به سمگا تعلق گرفته، امتیاز ساخت و بهره‌برداری از هتل‌های بین‌المللی فرودگاه امام خمینی(ره) به این شرکت خصوصی بوده است. براساس این قرارداد، شرکت سمگا 31هزار متر مربع زمین رایگان در محوطه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دریافت و در آنها هتل می‌سازد و 25 سال پس از بهره‌برداری، هتل‌ها را به شرکت فرودگاه‌های کشور واگذار می‌کند.

درباره قرارداد واگذاری زمین به شرکت سمگا برای ساخت هتل در فرودگاه امام خمینی، مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است: «...این شرکت بابت دریافت زمین‌های موضوع این قرارداد، پولی نمی‌پردازد اما بابت کارشناسی این زمین‌ها، حدود 3 میلیارد تومان(!) باید بپردازد که این امر باید اصلاح شود.»

محمدرضا امیرحسنخانی رئیس هیأت مدیره سمگا در پاسخ به سوال خبرنگار الف، درباره نحوه دستیابی این شرکت به قراردادهای لویزان و فرودگاه امام خمینی گفت: «از جزئیات موضوع اطلاعی ندارم و تا آنجایی که می‌دانم بصورت حق بهره‌برداری بوده است.» آقای حسنخانی در پاسخ به این سوال که چرا این حق، الف) بدون مزایده و مناقصه ب) چرا رایگان، و ج) چرا به سمگا داده شده است، پاسخی نداد. قابل ذکر است که دکتر امیرحسنخانی نماینده مجلس هفتم از فردوس و طبس بود.

مطابق قانون، کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند مناقصه‌های خود را قبل از انتخاب طرف قرارداد، از طریق درج در روزنامه‌های رسمی و پایگاه ملی مناقصه‌ها به عموم اعلام کنند و قرارداد را به بهترین پیشنهاد دهنده واجد شرایط واگذار کنند. پیگیری‌ خبرنگاران الف نشان می‌دهد هیچ اثری از مناقصه ساخت هتل در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نه در روزنامه رسمی و نه در پایگاه ملی مناقصات و نه در سایت شرکت فرودگاه‌های کشور وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین