کد خبر: ۱۲۰۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۳

باراک اوباما پیمان اتمی جدید با روسیه را امضا کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا پیمان جدید کنترل تسلیحات اتمی با روسیه (استارت جدید) برای کاهش زرادخانه هسته‌ای دو کشور را امضا کرد. 

«دیمتری مدودف»، رئیس‌جمهوری روسیه نیز هفته پیش این پیمان را امضا کرد. 

پیمان استارت جدید پایان هفته جاری و با مبادله اسناد امضاء شده مقام‌های دو کشور آمریکا و روسیه به‌طور رسمی به اجرا گذاشته می‌شود. 

سنای آمریکا و پارلمان روسیه به ترتیب در دسامبر و ژانویه گذشته این پیمان را تصویب کردند. 

بنا بر این گزارش، استارت جدید، نخستین پیمان کاهش تسلیحات اتمی است که در یک دهه گذشته میان روسیه و آمریکا منعقد شده است. 

این پیمان سلاح‌های اتمی آمریکا و روسیه را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و به یک‌هزار و 550 کلاهک اتمی (برای هر یک از دو کشور) می‌رساند. 

هیچ یک از دو کشور نمی‌تواند بیش از ۸۰۰ پرتاب کننده (بمب‌افکن، زیردریایی اتمی یا پرتاب‌کننده موشکی) داشته باشد. 

گفته شده که کاخ‌سفید به خبرنگاران اجازه نداد هنگام امضای استارت جدید توسط اوباما حضور داشته باشند و تنها عکاسان خبری توانستند از رئیس‌جمهوری آمریکا در حال امضای این پیمان عکس بگیرند. 

رئیس‌جمهوری آمریکا همواره گفته است که این پیمان، امنیت جهانی را تقویت می‌کند اما جمهوری‌خواهان با آن مخالفت کرده و آن را برای منافع ملی آمریکا مضر دانستند. 

انتظار می‌رود معاهده اتمی اوباما با روسیه به یکی از موضوعات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی تبدیل شود. 

جمهوری‌خواهان معتقدند که روسیه در هر حال مجبور به کاهش زرادخانه اتمی قدیمی خود بوده و آمریکا نیازی نداشته که در مقابل آن تعداد سلاح‌های اتمیش را کاهش دهد. 

پیمان استارت جدید علاوه بر کاهش تعداد موشک‌ها و جنگ‌افزارهای اتمی، فرصت جدیدی را برای اعزام بازرسان دو کشور به تاسیسات اتمی یکدیگر فراهم می‌کند. 

پس از انقضای پیمان استارت پیشین در دسامبر ۲۰۰۹، روسیه و آمریکا نتوانسته بودند از ذخایر هسته‌ای یکدیگر بازدید کنند که باعث شده بود دو کشور درباره فعالیت‌ها و مقاصد اتمی یکدیگر ابهام داشته باشند. 

گفته شده هنگامی که مدودف و اوباما در ماه آوریل سال گذشته توافق‌نامه‌ای را درباره استارت جدید امضا کردند بسیاری این اقدام را نشانه‌ای از تلاش دو طرف برای بهبود روابط میان روسیه و آمریکا تعبیر کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین