کد خبر: ۱۷۰۲۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵

با هزینه‌های ازدواج آشنا شوید!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همشهري جوان در گزارشي درباره مخارج جشن عروسي نوشت: " بالاخره هر چیزی رسم و رسوم خودش را دارد و هر که طاووس خواهد، باید جور مراسمش را هم بکشد. باید خرج کرد. چقدرش البته معلوم نمی‌کند، یک کمی به سلیقه و رویای شما بستگی دارد، کمی به جبر جغرافیایی و قیمت‌های محلی و مقادیر زیادی هم به نوسان بازار، باور بفرمایید از همین الان که این مطلب نوشته می‌شود، تا بیاید دست شما برسد، همه قیمتها یک تکانی خورده‌اند.

از بس که بازار همه شده مثل طلا فروش‌ها و به ساعت قیمت‌ها را چک می‌کنند. با همه این شل‌کن، سفت‌کن‌ها، عزم‌مان را جزم کردیم ببینیم در این روزهای بعد از عید فطر و آخر تابستان که بازار عرسی داغ می‌شود، خرجش چقدر می‌شود؟

از بازاری‌ها بپرسی، می‌گویند حداقل پولی که باید برای برگزاری مراسم و رسیدن یک زوج خوشحال و خندان جدا از کرایه و پول پیش خانه و اسباب و اثاثیه جهیزیه عروس خانم خرج کرد، 28 میلیون تومان است؛ چیزی که قیمت‌گیری خودمان در بازار هم تقریبا همان را نشان داد. البته این هزینه یک مراسم عروسی تمام و کمال سنتی بازاری است وگرنه کارمندی و نسل چهارمی‌اش را چه به این حرف‌ها.

28 میلیون به تعبیری می‌شود معادل 20 ماه حقوق یک کارمند معمولی در یک اداره دولتی. حالا اگر مهریه عروس خانم زیر 110 سکه و سن آقا داماد کمتر از 25 سال و هر دو دانشجوی دانشگاه‌های دولتی یا طلبه حوزه‌های علمیه باشند یا خدای نکرده یکی از زوجین یا هر دو بدون پدر باشند، می‌توانند از تسهیلات وام 8 میلیون تومانی ازدواج استفاده کنند.

بعد از آن ولی باید برای 20 میلیون باقی مانده یا روی جیب مادر و پدرهایشان حساب کنند، یا قرض و وام. اجازه بدهید، همین جور حساب کنید که نه داماد به کارش می‌رسد، نه عروس به خانه بخت. بیایید سری به بازار بزنیم تا میانگین و کف هزینه‌ها دستمان بیاید.

طلا و جواهر

معمولا اولین خریدی که عروس و داماد برای ازدواجشان می‌کنند، از حلقه ازدواج و جواهرات شروع می‌شود. در این بالا پایینی و موج‌های سینوسی قیمت طلا، نمی‌شود قیمت واحدی را گفت اما نوع نگینی که روی طلا سوار می‌شود در مجموع قیمت تاثیر زیادی دارد.

نگین‌های اتمی قیمت بسیار پایین‌تری از نگین‌های برلیان و مارکیس دارند اما در عوض زمان فروش، نگین اتمی ارزش فروش ندارد. برای کسانی که قصد دارند هزینه کمتری برای طلا بپردازند، این روزها سرویس‌های تراشه در بازار بسیار زیاد است که هم زیبا هستند و هم قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به سرویس‌های جواهر و نگین‌دار در بازار دارند.

انگشتر نشان یا انگشتر نامزدی سبک

ساده و بدون نگین 200 هزار تومان

حلقه ازدواج زنانه، ساده و بدون نگین 300 هزار تومان

حلقه ازدواج مردانه پلاتین، ساده و بدون نگین 400 هزار تومان

نیم‌ست سرویس طلا سبک وزن؛ ساده و بدون نگین 1 میلیون و پانصد هزار تومان

یک جفت ساعت عروس و داماد ساده،200 هزار تومان

میانگین هزینه: دو و نیم میلیون

صورتحساب

شاید برای شما هم اتفاق افتاده! اگر شما هم این روزها کف بازارید و دارید خرید می‌کنید، این عددها را با قیمت های بازار شهرتان تطبیق بدهید. ببینید میانگین شما با میانگین ما می‌خواند یا نه؟ آن باکس‌های خالی جدول‌ها (.................) برای عددهای شماست.

لباس داماد

300 هزار

خوبش را بخرید، بعدا می شود لباس کار!

لباس عروس

300 هزار؛ هزینه برای اجاره لباس در نظر گرفته شده است.

نکته: خرید لباس از آن خریدهایی است که قیمت آن با قیمت محله و منطقه به طرز عجیبی ارتباط مستقیم دارد. پس قیمت بالای لباس همیشه نشان‌دهنده کیفیت بالای آن نیست. تمام مزون‌ها و فروشگاه‌ها کلی منو و ژورنال جلوی دست مشتری می‌ریزند که تنوع انتخاب مشتری را بالا می‌برند و این طور وقت‌هاست که به عروس خانم‌ها توصیه می شود که آقا داماد را با خودشان نیاورند تا هر چه دلشان می‌خواهد، بین مزون‌ها و پاساژها چرخ بزنند. قیمت پارچه و نوع دوخت و تعداد سنگ‌دوزی‌ها هم روی قیمت تاثیر زیادی دارند و پیداکردن یک لباس متناسب با قیمت مناسب را کمی سخت‌تر می‌کند.

از طرفی، بر عکس تصور خیلی از افراد، خرید کت و شلوار مخصوصا کلت و شلوار دامادی خرید آسانی نیست و علاوه بر جیب باید برای آن وقت و حوصله خرج کرد. کت و شلوارهایی که برندهای معروفی دارند، قیمت بسیار بالاتری دارند و عروس و داماد لازم نیست با همه خرج‌هایی که برای ازدواج دارند، پولشان را به پای مارک بريزند. هنگام خرید کت و شلوار باید به اندازه و فرم ایستادن لباس مخصوصا سرشانه‌ها و پاچه‌های شلوار دقت کرد. کسانی که قد کوتاهتری دارند نباید کت‌های بلند بپوشند؛ چون کوتاهتر نشانشان می‌دهد و بالعکس خیلی قدبلندها باید کت‌های به نسبت بلندتری بپوشند تا متناسب جلوه کنند.

آرایشگاه

400 هزار؛ البته گاهی نیازی به آرایش نیست!

نکته: سرخاب و سفید آب عروس خانم این روزها خرج کمی ندارد. برای انتخاب آرایشگاه حتما باید یک نیم نگاهی به مارک و محصولات آرایشی خانم آرایشگر انداخت تا بعد از مراسم عروسی، پوست عروس خانم بتواند به حیات خودش ادامه دهد. الان مثل قدیم‌ترها نیست. آرایشگاه‌هایی که کارکنان و کادر زیادی دارند، همان اول یک ورودی درست و درمان می‌گیرند و عروس خانم باید برای استفاده از خدمات آرایشگاه فیش بگیرد و آخر یک هزینه حسابی روی دست آقا داماد می‌گذارد.

آینه و شمعدان

300 هزار؛ نقلی اما خوبش را بخرید. صحبت یک عمر خاطره است.

محضر

100 هزار؛ اگر بخواهید محضردار برای خطبه عقد به خانه بیاید هزینه‌اش بیشتر می‌شود.

آزمایشگاه

27500

سفره عقد

300 هزار؛ می‌شود سفره عقد را روی خدمات تالار گرفت.

خرید عروس و داماد

500 هزار تومان

صرفه جویی نکنید، خرج خودتان است، نه مهمان‌ها!

آتلیه عکس و فیلمبرداری

1 میلیون؛ غیر از موارد اضطراری مالی، به صفر کردن این گزینه فکر نکنید، خاطره است دیگر.

کارت عروسی

150 هزار

برای 100 عدد کارت عروسی ساده

ماشین و دسته گل عروس

100 هزار

یک آدم باسلیقه و یک ماشین نو، می‌تواند این هزینه را هم به صفر نزدیک کند.

تالار و خدمات تالار

تمام تالارها برای برگزاری مراسم عروس، ابتدا یک مبلغ به عنوان ورودی دریافت می‌کنند که نه ربطی به تعداد مهمان هایتان دارد نه منوی غذایی که انتخاب می‌کنید. در روزهای تعطیل و اعیاد مذهبی و آخر هفته‌ها این مبلغ ورودی بیشتر می‌شود اما اگر اواسط هفته به عنوان شب عروسی انتخاب شود، ورودی کمتری نیز دریافت می‌شود. برگزاری مراسم عروسی در باغ به مراتب هزینه بیشتری دارد.

هزینه ورودی یک تالار معمولی در شهرهای بزرگ

روزهای وسط هفته؛ حدود 250 هزار تومان

آخر هفته‌ها و اعیاد مذهبی؛ حدود 400 هزار تومان

هزینه ورودی یک باغ – تالار در شهرهای بزرگ؛ روزهای وسط هفته

حدود 500 هزار تومان

آخر هفته‌ها و اعیاد مذهبی؛ حدود 800 هزار تومان

میانگین قیمت: 400 هزار تومان

بعد از انتخاب تالار و پرداخت ورودی آن حالا باید به فکر خورد و خوراک مهمانها بود. هزینه پذیرایی به تعداد حساب می شود و باید از مهمان‌ها خواست که اگر تشریف نمی‌آورند، حتما از قبل اطلاع دهند تا هزینه اضافه پرداخت نشود. (مبالغ میانگین بر اساس حداقل 100 مهمان محاسبه شده است)

نوشیدنی (چای + شربت + نسکافه)

هر نفر حدود 400 تومان؛ میوه

برای هر 700 گرم و سه نوع میوه 2 هزار تومان به بالا

شیرینی هر 15 نفر یک کیلوگرم؛ هر کیلو 6 هزار تومان

شام (یک شام اصلی + سالارد و نوشابه)؛

9 هزار تومان

میانگین قیمت: 1 میلیون و سیصد هزار تومان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
2
0
خدا را شكر كه بالاخره در مورد هزينه ها هم گاهي حرفي زده مي شود . ولي من يك سئوال كوچك از شما دارم . شما گفتيد هزينه متو سط 28 ميليون توماني را با حقوق يك كارمند معمولي در يك اداره دولتي 20 ماه(ماهي 4/1 م ) محاسبه كرديد.احتمالا شما اصلا از حقوق كارمندان و آن هم از نوع معمولي اش اطلاع نداريد چون هيچ كارمند معمولي اينچنين حقوقي دريافت نمي كند . مثلا من خودم كارمند با مدرك ليسانس و 23 سال سابقه كار و مسئول در يك شركت متمول دولتي با تمام مزايا و اضافه كاري كه مي كنم حدود 1 م حقوق مي گيرم . البته با اين حرف شما ياد سخنان رئيس جمهور افتادم كه با يك حالت پوزخند چند ماه پيش گفت كه با 2 م تومان هم ميشه راحت زندگي كرد .(كد خداي ده كه ....بود واي به .....رسوايي بود ) . بي دين و مذهبيد اگر اين مطلب را چاپ نكنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
1
4
اقا مثل اینکه شما از قیمت ها خبر ندارید.مثلا انگشتر عقدکنون داماد 300000 هزار تومان؟؟یا ارایشگاه عروس اون قیمت؟؟ این قیمت ها برای چه سالی بوده که درج کردید؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
1
12
من که فقط می تونم آزمایشگاه برم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
1
2
1- نیم سرویس طلا را خیلی کم حساب کردید خیلی بیشتر از اینهاست
2- چطور حساب کردید 20 ماه حقوق میشه 28 میلیون من با 10 سال سابقه و مدرک فوق لیسانس حکمم 750 است و خالصی دریافتی بدونه کسورات وام 550 است
3- رهن خانه را کم حساب کردید پس نتیجه میگیریم بد حساب کردید بیشتر از اینهاست
4- 32 سال دارم هر کاری میکنم نمی تونم عروسی بگیرم خدایا به دادم برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
0
1
بنده هم اكنون درگير مراسم ازدواجم و اعدادتون تقريبا پرت و غيرواقعي هستند
١- حلقه رينگ كاملا ساده طلاي سفيد حدود ٧٠٠ تومان
٢- خريد عروس و داماد (شامل لباس و لوازم شخصي و ...) حدود ٧٠٠ تومان
٣- متوسط حقوق الان در بهترين حالت براي يك فرد ٣٢ ساله ميشود يك ميليون، نه آنطور كه شما چرتكه انداختيد
٤- آن وام ازدواج دو ميلي ن تومان مازاد بر نفري سه ميليون تومان هم كه با شرايط خاصي اعطا ميشود اساسا از پايه وجود خارجي ندارد
٥- خود وام اصلي نفري سه ميليون تومان هم الان دو هفته است براي اغلب استان ها غير عملياتي شده و مي فرمايند: بودجه يوخدي
٦- الي آخر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
2
4
با این مخارج آدم باید دیوانه باشد که به خواستگاری برود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
1
2
سلام من نمیدانم این محاسبه چگونه بوده که حقوق بیست ماه یک کارمند بیست وهشت میلیون تومان شده برای یک کارمند چوان با ده سال سابقه و تحصیلات لیسانس این مبلغ کمی دور از ذهن مگر سابفه خدمت بالا باشد و پست مدیریت که آنهم تقریبا سن ازدواج را گذرانده
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
3
اولآ رفیق بی کلک مادر
ثانیآ بالاخره ما زن بگیریم یا نه؟؟؟؟
ثالثآ الان پسر واسه ازدواج کم شده میشه خیلی خرجهارو دبه کرد
shahla
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
2
خوب
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین