کد خبر: ۱۴۴۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
وزیر امور اقتصاد و دارایی خبر داد

زمان پرداخت یارانه نقدی

امکان اجرای فاز دوم هدفمندی در سال۹۱
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه روز جهانی گمرک گفت:‌ یارانه نقدی هفته آینده به حساب مردم واریز می‌شود، همچنین امکان انجام فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده وجود دارد. 

سید شمس‌الدین حسینی امروز در همایش روز جهانی گمرک افزود: در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها جلسات مستمری با رئیس جمهور برگزار و ابعاد آن بررسی شد و اما اینکه رئیس جمهور و ستاد طرح تحول چه تصمیمی بگیرد به هر حال امکان انجام هر چیز خوب هم برای امسال وجود دارد و هم به آینده امیدوار هستیم.

حسینی یادآور شد: نرخ ارز به صورت تک‌نرخی درآمده و برای بازار ارز رسمی کشور ارز تک نرخی وجود دارد در حالی که در چند ماه گذشته دو بازار رسمی اصلی و فرعی با دو نرخ وجود داشت اما اکنون یک بازار رسمی و یک نرخ مرجع در کشور وجود دارد و به نرخ های دیگر ارز توجه نداریم.

وی افزود: همانگونه که در بازار دارو به بازار ناصرخسرو توجه نمی شود در بازار ارز نیز مراد بازار رسمی است و به نرخ‌های دیگر توجه نداریم و برخی از این افراد از خودشان ارز خریده و به خود می‌فروشند اما تمام نقل و انتقال ارزی کشور به صورت رسمی و در داخل یک شبکه الکترونیکی و یک شبکه یکپارچه وجود دارد و دیری نمی‌پاید آنهایی که ارز در اختیار دارند باید در بانک سپرده‌گذاری کنند و برای مصرف آن نیز در خارج کشور خرج کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تصمیم شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود سپرده ها گفت:‌به طور معمول وقتی نرخ سود تسهیلات به صورت علی‌الحساب حداقل 21درصد تعیین شده هیچ بانکی نمی‌تواند بیش از این رقم به سپرده های مردم سود بپردازد و بنابراین نرخ سود سپرده‌ها نیز بین ۷ تا ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: نرخ تعرفه موثر گمرکی از ۱۰.۸ درصد به ۱۱.۷ درصد افزایش یافته و همچنین نرخ رسمی دلار برای واردات از ۱۰۳۳ تومان سال گذشته به ۱۰۷۴ تومان افزایش یافته یعنی ۱۲ درصد از محل ارزش دلار و نرخ تعرفه موثر بر قیمت واردات افزوده شده است.

وزیر امور ا قتصاد و دارایی در مورد یکی از بانکهای خصوصی که نرخ سود سپرده‌ها را ۲۵ درصد در روزنامه‌ها آگهی کرده بود گفت: این خلاف سابقه شورای پول و اعتبار است و به عنوان تخلف این مسئله پیگیری می‌شود.

حسینی تاکید کرد:نرخ سود سپرده‌ها که بین ۷ تا ۲۰ درصد تعیین شده برای سه ماهه به صورت روزشمار ۷ درصد، سپرده یکساله ۱۷ درصد و ۵ ساله ۲۰ درصد در نظر گرفته شده و برای زمان‌های بین این ارقام دست خود بانک است.

وی تاکید کرد:‌نباید مقررات شورای پول و اعتبار از طرف برخی از بانک ها نقض شود و قراردادهایی که برخی بانک‌های خصوصی برای پرداخت سود ۲۵ درصد به سپرده‌ها منعقد کرده‌اند لغو می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آمار بانک جهانی گفت:‌ایران از نظر شاخص قدرت برابری خرید جزو ۲۰ کشور برتر دنیاست همچنین براساس گزارش بانک جهانی ایران یکی از دو قطب رشد اقتصادی خاورمیانه به شمار می‌رود.

حسینی با اشاره به آمار ۱۰ ماهه گمرک گفت: در سال جاری ۸۴.۵ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی و در مجموع کل صادرات نفت و غیرنفتی ۱۱۰ میلیارد دلار بوده و در مقابل ۵۰.۴ میلیارد دلار کالا وارد شده یعنی گمرک به عنوان یک سازمان دولتی در سال جاری بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار کالا را از نظر صادرات و واردات مدیریت کرده است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: همچنین در ۱۰ ماهه سال جاری ۸ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد دلار از ۱۶۴ کشور ازطریق ایران گذشته و به ۱۰۳کشور دیگر ترانزیت شده است و صادرات غیرنفتی ۳۲ درصد و ترانزیت ۲۲ درصد رشد کرده است.

وی با اشاره به التهابات اخیر بازار ارز گفت:‌در این قضیه مشخص شد یک کاستی در نظام اقتصادی وجود دارد که سازمان توسعه تجارت و گمرک گرچه با هم همکاری دارند اما گویی همفکری ندارند که در جلسات برگزار شده قرار شد این نقیصه برطرف شود.

به گزارش فارس،وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین گفت: امروز آقای رئیس جمهور لایحه بودجه ۱۳۹۱ را تقدیم مجلس شورای اسلامی‌ می‌کند بنابراین مجبورم برای حضور در مجلس جلسه روز جهانی گمرک را ترک کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همایش جهانی گمرک نیز حضور دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین