کد خبر: ۱۳۸۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳

سوال از احمدی‌نژاد دوباره با ۷۴ امضا تقدیم هیات‌رئیسه شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگرچه برگزاری استعفای علی مطهری، این تصور را غالب کرده بود که طرح سوال از احمدی‌نژاد منتفی شده است، اما این طرح بار دیگر با 74 امضا تقدیم هیات‌رئیسه شد. 

پس از پایان جلسه علنی امروز مجلس، محمدحسین فرهنگی عضو هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح سوال از احمدی‌نژاد از نصاب افتاده است، حرفی که رئیس​مجلس نیز صبح امروز در آغاز بررسی استعفای مطهری عنوان کرد. محمدرضا میرتاج​الدینی معاون پارلمانی دولت نیز بلافاصله از این گفته فرهنگی استقبال کرد و گفت که این سوال منتفی شده است. 

اما دو ساعت بعد، یکی از طراحان سوال از احمدی‌نژاد این طرح را با 74 امضا به دفتر هیات‌رئیسه تحویل داد. عبدالجبار کرمی نماینده سنندج به خبرآنلاین گفت که با مراجعه به دفتر هیات‌رئیسه سه لیست که شامل اسامی «101 نماینده امضا‌کننده اولیه این طرح»، اسامی «27 نماینده بازپس‌گیرنده امضا» و «74 نماینده مصر به طرح سوال از رئیس‌جمهور» بوده را به آقای تسلی‌بخش مسئول دفتر هیات‌رئیسه ارائه داده است. 

او که می​گفت ظرف هفته آینده و در خلال سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه​شان تعداد امضاهای این طرح را افزایش خواهند داد، از احتمال افزایش این امضاها به 80 تا سخن گفت و افزود: متاسفانه برداشت هیات‌رئیسه از نصاب امضاهای این طرح، برداشت غلطی است. هیات رئیسه تاکید دارد که یک چهارم کل نمایندگان باید این طرح را امضا کنند تا نصاب داشته باشد و عدد کل نمایندگان را هم 290 در نظر می​گیرد. در حالیکه تا کنون دو تن از نمایندگان مجلس فوت کرده​اند (اسلامی و حیاتی)، دو نفر به دولت رفته​اند​(حاجی​بابایی و میرتاج​الدینی) و دو کرسی هم در انتخابات میان‌دوره​ای خالی‌مانده و تعداد کل نمایندگان این دوره 284 نفر است و باید این عدد را ملاک نصاب در مجلس دانست. به این ترتیب با 71 امضا هم می​توان طرح سوال از رئیس‌جمهور را به جریان انداخت. 

وی افزود: اگر ملاک نصاب، 290 نماینده بود، طراحان هم می​توانستند امضای مرحوم اسلامی را از این طرح حذف نکنند، چرا که وی تا پیش از مرگش هرگز امضایش را پس‌نگرفته بود. مضاف بر اینکه در بررسی سوال یا استیضاح وزرا، تعداد نمایندگان حاضر در جلسه ملاک بررسی آرای ارائه شده است، نه کل نمایندگان. 

کرمی با بیان اینکه «این بهانه‌تراشی​های هیات‌رئیسه، توجیه و مفری برای شانه‌خالی‌کردن از بررسی طرح سوال از رئیس​جمهور است» افزود: هیات‌رئیسه بی​تعهدی می​کند که می​گوید این طرح نصاب ندارد. اگر این روند از سوی هیات‌رئیسه ادامه پیدا کند، نمایندگان هم مشی دیگری را در پیش می​گیرند. این نشان‌دهنده عجز هیات‌رئیسه است که برای اعلام وصول طرح سوال از رئیس​جمهور این قدر بازی در می​آورد. 

نماینده سنندج با اشاره به تنها 31 رای موافق با استعفای مطهری در مقابل 155 رای مخالفش، این رای را به موضع نمایندگان درخصوص بررسی طرح سوال از احمدی‌نژاد تعمیم داد و گفت: اکثریت نمایندگان با سوال از رئیس​جمهور موافقند. اما ملاحظه​کاری​های هیات‌رئیسه که ناشی از ارتباطات احتمالی آنها با یکسری از جریانات می​تواند باشد، مانع بررسی این سوال است. کما اینکه همه دیدند فضای مجلس برای عدم رای اعتماد به وزیر اقتصاد تا یک روز قبل از برگزاری این جلسه چه بود و چطور ماهرانه ظرف 24 ساعت، این رای را برگداندند! لابی​گری​ها و تهدیدها و برخوردهای دولت محورانه با منافع حوزه انتخابیه نمایندگان که به منزله تهدید نماینده با سرنوشت موکلانشان است، نهایتاً اثر بخش واقع شد. 

به اعتقاد وی، در جلسه روز سه شنبه مجلس، ثابت شد که چگونه لابی​گری​ها و روابط نامتعارف بین نمایندگان و دولت به ثمر می​نشیند. برای همین است که الان نمایندگان احساس می​کنند که امضایشان بی ارزش شده است. 

او که پیش از این، رفتار هیات‌رئیسه در مقابل طراحان سوال از احمدی‌نژاد را به «بازی موش و گربه» تشبیه کرده بود، از داستان عبیدزاکانی در این​باره یاد کرد که علی​رغم پیچ و خم بسیار ماجرا، نهایتاً گربه موش را می​گیرد. وی چنین برداشت کرد که طراحان سوال از احمدی‌نژاد نیز بالاخره موفق شده و بر هیات‌رئیسه چیره می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین