کد خبر: ۹۷۸۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۸
در پایان کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح تهران

منوچهر متکی: حمله به ایران بازی با آتش است

پیشنهاد مبادله سوخت را کماکان عملیاتی می‌دانیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی در پایان کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح تهران در نشستی خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سئوال خبرنگار بی بی سی مبنی بر احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و نیز یکی از بندهای جمع‌بندی کنفرانس خلع سلاح پیرامون اینکه حمله به تاسیسات صلح‌آمیز کشورها مصداق تخلف آشکار از معاهدات بین‌المللی است تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل سازنده با گفتمان همکاری در چارچوب عدالت‌خواهانه است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: دیگر طرف‌ها را نیز ترغیب می‌کنیم که از همین روش استفاده کنند و البته بیان مغایر بودن حمله به تاسیسات صلح آمیز کشورها با مقررات بین‌المللی تاکید به امری بدیهی است.

متکی تاکید کرد که فکر نمی‌کنم کسانی به این تصمیم‌بازی با آتش در حمله به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند چون خوب می‌دانند تبعات چنین اقدامی چیست؟ و چه خواهد شد.

وزیر امورخارجه یادآور شد: البته این احتمال را هم نمی‌دهیم چون چنین ظرفیتی را نمی‌بینیم و آنها که سیاست جنگ‌طلبانه را دنبال می‌کردند خیلی زود فهمیدند قادر نیستند جبهه‌ای از مرز چین تا مرز فلسطین را فرماندهی کنند و بر همین اساس سیاست‌های غلطی را در پیش گرفتند و با تبعاتش روبرو شدند و آنها آمدند منطقه را به اسارت بگیرند اما خودشان اسیر شدند.

وزیر امورخارجه افزود: کسانی که گام غلط بر می‌دارند بازخوردش را نیز می‌بینند و بعد به دنبال مقصر می‌گردند.

وی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در رابطه با تبادل سوخت رآکتور تهران تصریح کرد: در یک کار بین‌المللی نمی‌توان به طرف مقابل گفت هر چه ما می‌گوییم شما عمل کنید و در بحث تبادل سوخت آنها عددی را می‌گفتند و ما پاسخ می‌دادیم شما نباید برای ما عدد تعیین کنید چون ما خریدار هستیم. و البته بین عدد آنها و عدد ما خیلی فاصله نیست. آنها می‌گفتند 116 کیلو سوخت 20 درصد به شما می‌دهیم در حالی که ما می گفتیم 100 کیلو می‌خواهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: غنی‌سازی اورانیوم موضوعی است که اصل آن مورد توافق است و به نفع ما نیست که زمان را از دست بدهیم چون راکتور تهران به سوخت نیاز دارد و ایران به سودش نیست در تامین این سوخت وقت‌کشی شود زیرا 850 هزار نفر از داروهای مرتبط با این مرکز استفاده می‌کنند.

متکی در عین حال یادآور شد: در تامین سوخت راکتور تهران غربی‌ها القای بی‌اعتمادی و بدبینی کردند در حالی که هنوز فرمول مبادله‌ای می‌تواند به صورت چندجانبه‌ای اعتمادساز باشد و به همین دلیل است که ما می‌گوییم این موضوع هنوز روی میز است و اگر اراده لازم برای اصل تبادل بوجود بیاید جزئیاتش قابل تفاهم است.

وزیر امورخارجه گفت: ما پیشنهاد مبادله سوخت را کماکان عملیاتی می‌دانیم و بعد از اعلام آمادگی سیاسی از طرف مقابل در دو هفته این موضوع می‌تواند مورد توافق قرار گیرد و تدوین و مکتوب و عملیانی شود.

یکی از خبرنگاران از متکی پرسید راه‌کار عملی برای تحت نظر قرار گرفتن رژیم صهیونیست چیست؟ که وی در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: ماهیت رژیم صهیونیستی و عملکرد آن در همه زمینه‌ها نشان داده که به راحتی به هیچ یک از ضوابط بین‌المللی تمکین نمی‌کند بنابراین جامعه بین‌الملل باید اراده‌اش را بر متوقف کردن اقدامات خلاف این رژیم تحمیل کند.

خبرنگار یک رسانه آذربایجان در رابطه با میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران در مناقشه قره باغ سئوال کرد که وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در سفرم به ایروان با رئیس جمهور ارمنستان و در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان در مونیخ این موضوع را مطرح کردم که در صورت آمادگی طرفین می توانیم نشستی سه‌جانبه در سطح وزرای خارجه در تهران برگزار کنیم. مقامات آذربایجان به این موضوع پاسخ مثبت دادند و ما منتظر پاسخ ارمنستان هستیم.

متکی در رابطه با احتمال همگرایی جنبش عدم تعهد در کنفرانس بازنگری در ان پی تی در نیویورک نیز بیان داشت: مشورت‌هایی در سطح اعضای گروه نم داشته‌ایم و یک‌پارچگی در مواضع و ایستادگی در تقویت ان پی تی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای خلع سلاح و عدم اشاعه در این مواضع مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما همچنان امیدواریم که کشورهای در حال توسعه که عضو جنبش عدم تعهد نیستند نیز فعال شوند تا بتوانیم تعاملی یک‌پارچه در نیویورک نسبت به ان پی تی داشته باشیم و در دیدار برخی اعضای دائم شورای امنیت پیشنهاد کرده‌ام که ما آمادگی لازم را برای تعامل سازنده و هم‌فکری و رایزنی در مورد بازنگری در ان پی تی را داریم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

خبرنگار یکی از رسانه‌های استرالیا نظر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با احتمال تحریم ایران به دلیل آنچه که عدم همکاری با آژانس عنوان شد پرسید که متکی در این باره خاطرنشان کرد: قطورترین پرونده ایران در بین کشور با آژانس داریم و طی سال‌های غرب در قالب توافقات به عمل آمده و هم در اجرای مامور تعهدات با آژانس بیشترین همکاری را داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: 4 هزار و 500 نفر روز، بازرسی و هزاران صفحه گزارش به همراه 20 گزارش رسمی آژانس در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که در تمام اینها هیچ موردی مبنی‌بر غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطرح نشده است.

متکی در عین حال گفت: کسی که خواب است را می‌توان بیدار کرد اما کسی را که خود را به خواب زده باشد را نمی‌توان بیدار کرد و ما مطمئنیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. مثلی هست که می‌گوید آفتاب آمد دلیل آفتاب. همین کنفرانس می‌تواند سندی باشد چون خیلی از مهمانان تاکید کردند برگزاری این کنفرانس نشان می‌دهد که ایران از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌اش مطمئن است و علاوه‌بر این می‌گوید همه سلاح‌های هسته‌ای باید از بین برود.


متکی در پاسخ به سئوالی درباره برگزاری نشست مبارزه با تروریسم که از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، گفت: این ایده‌ای بود که مطرح شد و آقای جلیلی هم در جلسه دیروز کنفرانس خلع سلاح اعلام کرد و جزئیات بیشتر آن به‌زودی به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

خبرنگار یک روزنامه لبنانی وزیر امورخارجه درباره احتمال حمله مجدد رژیم صهیونیستی به لبنان سئوال کرد که متکی در پاسخ به وی گفت: رژیم صهیونیستی در 10 سال گذشته تلاش داشته که با تجاوزات موردی از خود اسطوره شکست ناپذیر ترسیم کند و بر این اساس هر وقت که اراده می‌کرد به لبنان تجاوز می‌کرد در حالی که در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه شکست خورد و البته این رژیم برای نوعی جبران شکست‌هایش علاقه مند است با حمله به منطقه برای خود پیروزی ثبت کند و حمله به غزه با هدف جبران شکست لبنان بود.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در4 ماه گذشته تهدیداتی را مقامات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و گاهی سوریه و گاهی هم اگر جرات می‌کردند علیه ایران مطرح می‌کردند اما بعد متوجه شدند که ورود به چنین اشتباهی کل منطقه را علیه این رژیم متجاوز اشغالگر می‌شوراند به نوعی که سقوط این رژیم را در پی خواهد داشت و بر همین اساس لحنشان را عوض کرده اند و مدتی است که تهدید نمی‌کنند.

خبرنگاری نظر متکی را درباره برگزاری نشست 1+5 پرسید که وی در این باره گفت: هر گروه که تشکیل می‌شود طبیعی است که جلسه می‌گذارد و ما مخالفتی با جلسات 1+5 نداریم اما اگر برای ما بخواهند تصمیم بگیرند توصیه می‌کنیم عاقلانه تصمیم بگیرند هر چند کار ما به آنها مربوط نیست و با آژانس است و ما همکاری‌هایمان را با آژانس داریم.

متکی پیشنهاد کرد که گروه 1+5 موضوع مبادله سوخت را مورد حمایت قرار دهد و گفت: موضوع تبادل سوخت از سوی گروه وین دنبال شده و خوب است تایید 1+5 را هم دریافت کند.

وزیر امورخارجه گفت: به 1+5 توصیه نمی‌کنیم تجربه‌های شکست خورده را تجربه کنند و ما شرایط خاص اوباما را درک می‌کنیم و برای برون‌رفت از شرایطی که اوباما مسئولش است ما توصیه نمی‌کنیم که اقدامی بشود که مشکلات آمریکا را بیشتر کند.

وی اضافه کرد: ما علاقه‌مندیم تعاملی سازنده مبتنی بر همکاری داشته باشیم و اگر دیگران راه تقابل در پیش بگیرند بازخورد آن مقاومت و ایستادگی از سوی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. 

منوچهر متکی تصریح کرد: ما با 14 کشور عضو شورای امنیت به صورت مستقیم با عضو دیگر آن یعنی پانزدهمین عضو شورای امنیت به صورت غیر مستقیم فرمول سوخت را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و این مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین در رابطه با مخالفت برخی از اعضای دائم شورای امنیت با بحث خلع سلاح گفت: بی‌تردید سخن از خلع سلاح بر دل ملت‌های جهان خواهد نشست و در سال آینده شاهد برگزاری کنفرانسی در این رابطه در تهران خواهیم بود تا نظر تمام ملت ها و نهادها را به خود جلب می کند.

متکی افزود: به هر حال برقراری توازن وحشت ناشی از این سلاح ها مثبت نبوده و می توان با محو آن ظرفیت های خود را در جایی دیگر متجلی کنیم.

وزیر امورخارجه در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی جهانی از مقوله تروریسم هسته ای گفت: ما نیز از تروریسم هسته‌ای نگران هستیم و لیکن می توان با خلع سلاح هسته‌ای به صورت طبیعی با تروریسم هسته ای نیز مقابله کرد.


وی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار آذربایجانی در مورد مسئله دو کشور آذربایجان و ارمنستان درباره قره باغ و عدم موضع گیری ایران در این باره گفت: ما از وجود بحران در مناسبات آذربایجان و ارمنستان و جنگی که میان این دو کشور به وقوع پیوسته نگران هستیم و از هر تلاشی برای حل این بحران حمایت می‌کنیم.

متکی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره قرارداد امنیتی نظامی جمهوری اسلامی ایران با سوریه و احتمال ورود کشورمان و منازعه بین سوریه و رژیم صهیونیستی گفت: روابط ایران و کشور سوریه بسیار خوب وهمکاری های دو کشور درسطح بالایی قرار دارد و مسائل پیش آمده بنابر تعهدات فیمابین و مقتضیات روز به مفاد قرارداد فیمابین عمل خواهد شد.

وزیر امورخارجه با اشاره به مصوبه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، آن را اقدامی درست ارزیابی کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران را از این توافقنامه اعلام کرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره علت برخورد سیاسی برخی کشورها با تامین سوخت راکتور تهران گفت: ما نیز در این رابطه از این کشورها سئوال داریم و خواهان پاسخگویی آنها در مورد راکتور تحقیقاتی تهران هستیم که چرا مانع خرید این سوخت می شوند و مطمئن هستیم برخورد سیاسی با این موضوع انسانی به زیان آمریکا خواهد بود.

متکی در رابطه با تهدید هسته‌ای برخی از کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و موضع منفی جمهوری اسلامی ایران در قبال آن گفت: تهدید به کاربرد سلاح هسته‌ای مسأله ای قابل دفاع نبوده و اینکه در رابطه با چنین موضوعی موضع‌گیری منفی شود نباید به کسی بر بخورد.

متکی افزود: ما در تاریخ کشورمان هرگز به تولید سلاح کشتار جمعی و استفاده از آن اقدام نکرده‌ایم و لذا به خاطر همین موضوع است که تاکید داریم رژیم صهیونیستی را باید تحت نظارت جدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد و نظارت‌های این نهاد را به آن تحمل کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین