کد خبر: ۱۵۵۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
انتقاد شدید بهمنی از نامه لاریجانی

احتمال چاپ اسکناس درشت با جمع‌آوری چک‌پول‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد شدید از نامه اخیر رئیس مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن چاپ ایران چک توسط این بانک، جمع‌آوری ایران‌چک‌ها را چالش سیستم بانکی در سالجاری عنوان کرد و گفت: این کار به زیان اقتصاد ملی خواهد بود؛ مگر اینکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود. 

نشست هم اندیشی رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانکها باهدف ارائه راهکارهایی برای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در بانک مرکزی برگزارشد.

محمود بهمنی با بیان اینکه مسئله جمع‌آوری ایران‌چک‌ها ، چالش سیستم بانکی در سال جاری است،تاکید کرد: جمع‌آوری ایران چک‌ها منطقی نیست و تأثیری برحجم پول نخواهد داشت، زیرا به میزان چاپ ایران چک، پول از جریان خارج یا بلوکه می شود.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ارزش اسکناس و مسکوک ، ایران چک است، افزود: با خارج کردن این حجم می‌بایست مبالغ هنگفتی اسکناس چاپ شود که این خود مستلزم کاغذ، مرکب، دستگاه و نیروی انسانی است و هزینه فراوانی خواهد داشت و به زیان اقتصاد ملی خواهد بود ، مگر اینکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود.

بهمنی درادامه افزود:با خارج کردن چک پولها در بحث شمارش، حمل و نقل پول و موارد این چنینی ، زحمات و هزینه‌های زیادی هم برای مردم و هم برای سیستم بانکی به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا با آوردن 10 دلیل، انتشار ایران چک را براساس گزارش هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین ، خلاف قانون دانسته است.

تشکیل کمیته تولید ملی در بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم ضمن ابراز خشنودی از فعالیت‌های انجام شده در این زمینه از ایجاد کمیته اجرایی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در بانک مرکزی خبر داد.

کاهش رشد نقدینگی

وی با اشاره به کاهش رشد نقدینگی به 19.4 درصد، آن را یک موفقیت برای سیستم بانکی برشمرد و افزود: این نتیجه حاصل زحمات همکاران در سیستم بانکی است و باید این تلاشها ادامه پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز امیدواری برای نظم پولی در سال جاری خاطر نشان کرد: مدیریت منابع باید مدنظر قرار گیرد و اینگونه نباشد که بیش از منابع جمع‌آوری شده، مخارج داشته باشیم، زیرا درغیر اینصورت، هزینه‌هایی به سیستم بانکی تحمیل خواهد شد .

وی با تشکر از سیستم بانکی در بحث تعدیل نرخ سود تأکید کرد::این موضوع می‌بایست همواره مورد توجه بانکها قرار گیرد.

دستاوردهای پیش فروش سکه

رئیس‌کل بانک‌مرکزی ضمن اشاره به طرح پیش‌فروش سکه و آغاز تحویل مسکوکات طلا از 29 فروردین ماه سال جاری خاطرنشان کرد: در بازه زمانی قبل از اجرای طرح باتوجه به اینکه بازار آتی، سکه را با مبلغ بیش از 800هزار تومان معامله می‌نمود و شاهد رشد فزاینده قیمت سکه بودیم ،بانک‌مرکزی با اجرای طرح پیش‌فروش سکه ابتکار عمل را به‌دست گرفت و موجب ثبات قیمت سکه شد.

وی ضمن تشکر از بانک‌ملی به عنوان بانک عامل طرح پیش‌فروش سکه تاکید کرد:با این طرح بانک‌مرکزی به دو هدف اصلی "تنظیم بازار طلا و سکه" و "جمع‌آوری نقدینگی" نائل شد.

بهمنی درخصوص تأثیر طرح پیش فروش سکه بر بازار ارز بیان داشت:خوشبختانه با این طرح بازار ارز نیز تقریباً رو به ثبات قدم نهاد و بانک مرکزی نیز به دنبال ایجاد ثبات قیمت ارز است.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تأکید بر ایجاد برنامه مدون سیستم بانکی برای بازرسی بیان داشت:بازرسی می‌بایست تقویت شود و این امر با حسابرسی های داخلی و ارائه اطلاعات حسابرسان به هیأت مدیره بانک ها، امکان پذیر خواهد بود.

بهمنی در پایان از اعلام راهکارهایی برای ثبات و کاهش نرخ ارز و سکه خبر داد.

در این جلسه مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانکها به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین