کد خبر: ۱۳۰۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸

طرح واكسیناسیون توسط سیا برای شناسایی بن‌لادن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقامات آمریكایی اعلام كردند چند ماه پیش از كشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، سازمان سیا برنامه واكسیناسیون ساختگی "هپاتیت ب" را در ابیت‌آباد پاكستان، محل اختفای بن لادن اجرا كرده بود تا با گرفتن نمونه دی‌ان‌ای، از حضور خانواده وی در این منطقه اطمینان حاصل كند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این برنامه واكسیناسیون اجرا شد تا سیا از پنهان شدن احتمالی بن لادن در این منطقه مطمئن شود و پس از آن در حمله شبانه به محل اختفای وی، سركرده گروه ترویسیتی القاعده را به قتل برساند.

چنین اقداماتی از سوی آمریكا باعث تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و اسلام‌آباد شده است. به گفته این مقامام آمریكایی برنامه واكسیناسیون توسط دكتر پاكستانی به نام شاكیل آفریدی كه جاسوسان پاكستانی وی را از آن زمان، به اتهام همكاری با آمریكایی‌ها دستگیر كرده‌اند، صورت گرفته است. دكتر آفریدی در حال حاضر در بازداشت پاكستان به سر می‌برد.

گرفتن نمونه دی ان ای از افرادی كه در ابیت‌آباد پنهان شده بودند به سازمان سیا این امكان را می‌داد كه آنها را با نمونه‌های دی ان ای از دیگر اعضای خانواده بن لادن كه در پرونده سیا موجود بود، مقایسه كند.

این مقام آمریكایی در ادامه افزود: «این دكتر اغلب به مقر بن لادن می‌رفته اما هیچ‌گاه بن لادن را ندیده و موفق به گرفتن نمونه دی ان ای از اعضای خانواده وی نشده بود. مقامات دولت اوباما اعلام كردند كه در زمان حمله به مقر وی در ابیت‌آباد طی ماه می، مطمئن نبودند كه بن لادن در این منطقه حضور دارد یا خیر.»

اجرای برنامه واكسیناسیون توسط سیا در ابتدا از سوی روزنامه انگلیسی گاردین مطرح شد اما سخنگوی سیا از ابراز نظر در این‌باره امتناع كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین